لرستان

روایت موفقیت «حاج عباس» باغ‌دار نمونه کشور/ نبود صنایع تبدیلی چالش جدی کشاورزان

خبرگزاری برگزیده های ایران لرستان- نسرین صفربیرانوند، میرزا عباس علی نورعلی که ۶۲ سال سن دارد، ساکن روستای شورابه بخش کوهنانی شهرستان کوهدشت است که از سال ۷۶ باغداری را شروع کرده است، او می‌گوید: زمین کشاوری که داشتیم کفاف خرج و مخارج و هزینه‌های زندگی را نمی‌داد به همین دلیل شروع به کاشت درخت انار کردم.  

نکته مهم این بود که از ابتدا با توصیه کارشناسان کشاورزی کار را شروع کردم و حتی بخشی از مزرعه به عنوان الگو انتخاب شد.

او می‌گوید: به محض اینکه کار را شروع کردیم  با خشکسالی مواجه شدیم البته اشتباه من این بود که کاشت نهال را در هشت هکتار همزمان انجام دادم، شرایط به گونه‌ی پیش رفت که حتی تا مرز ورشکستگی هم رفتیم اما با تلاش و توکل برخدا توانستم چاهی در مزرعه احداث و مشکل تامین آب را برطرف کنم و ضرر و زیان را جبران کنم.

 

 

هر هکتار ده تا دوازده میلیون سرمایه نیاز دارد

نورعلی در مورد هزینه مورد نیاز برای باغداری در یک هکتار توضیح می‌دهد: برای کاشت نهال در سطح یک هکتار حداقل ده تا دوازده میلیون نیاز است، البته این به جز چاه و موتور پمپ تا چند سال هم که باردهی ندارد. 

وی می‌گوید: اما میزان برداشت بستگی به موارد زیادی دارد از کود و سم گرفته تا رعایت توصیه کارشناسان، آبیاری مناسب و هرس همچنین برنامه‌ریزی منظم ، در حالت عادی ۲۵ تا سی تن محصول در یک هکتار برداشت می‌شود که درآمدی پنجاه میلیون تومانی دارد ، اما من در یک هکتار هفتاد تن برداشت کرده‌ام زیرا توصیه کارشناسان را رعایت کرده‌ام، علاوه بر این مراقبت از درختان را جزو اولویت خود قرار داده‌ام.

این باغدار بیان می‌کند: برای یک هکتار باغ معمولا یک نفر نیاز است، اما هنگام برداشت چندنفر مشغول می‌شود، من انار تولیدی را به دلیل کیفیت قابل توجه با همکاری سازمان جهاد کشاورزی در غرفه بازار تهران عرضه می‌کنم.

یک درصد از انارهای باغم آلوده نشد

نورعلی در مورد کرم گلوگاه که آفتی برای باغات انار است، نیز توضیح می‌دهد: من با رعایت بهداشت باغ توانستم این آفت را کنترل کنم به طوری‌که کمترین آسیب را متحمل شدم و حتی یک درصد انار آلوده هم نداریم، هنگامی که مدیریت ضعیف است ربطی به دولت و یا جهاد کشاورزی ندارد.

 

وی می‌افزاید: کرم گلوگاه با سم پاشی از بین نمی‌رود، تنها کاری که باغدار باید انجام بدهد جمع‌آوری انارهای آلوده  و ضایعاتی مانند پوست است که متاسفانه باغداران این مورد را رعایت نمی‌کنندو همین سبب شده باغداران متحمل ضرر زیادی شوند.

این باغدار در مورد علت سالم بودن محصول تولیدی خود، می‌گوید: از سال ۹۳ تاکنون گواهی محصول سالم را دارم هر سال نمونه‌ی از انار تولید شده را برای آزمایشگاه می‌فرستم، زیرا هیچ سم پاشی نداریم وکود هم به اندازه کافی  استفاده می‌کنم، حتی گاهی هزینه آزمایشگاه را هم خودم پرداخت می‌کنم.

نورعلی بیان می‌کند: اداره استاندارد هم انار تولید شده را نمونه‌گیری کرده و اکنون گواهی استاندارد را به دلیل نبود هیچ آلاینده‌ی دارم، امسال نیز از طرف سازمان جهاد کشاورزی به عنوان تولید کننده محصول استاندارد کشوری معرفی شده‌ام. 

او می‌گوید: علاقه و پشتکار خود و دلگرمی خانواده‌ام سبب شد که امروز علاوه بر تولید بالا به لحاظ کیفیت هم در بین باغداران حرف برای گفتن داشته باشم.

 

نبود بازار؛ چالشی جدی

این باغدار اما به عمده‌ترین مشکل پیش رو در حوزه باغداری اشاره می‌کند و می‌گوید: نبود بازار چالش جدی ما است، به عنوان نمونه سازمان جهاد کشاورزی نرخ تضمینی ندارد به همین دلیل ناچار هستیم با قیمت کم آن را عرضه کنیم زیرا اگر انار را نچینیم ممکن است به دلیل سرمازدگی از بین برود.

نورعلی توضیح می‌دهد: به دلیل عرضه زیاد تقاضا برای خرید انار کم می‌شود به طوری‌که حتی پول سبد و کرایه هم تامین نمی‌شود.

وی ادامه می‌دهد: مشکل دیگر نبود سردخانه است، جهاد کشاورزی مجوز سردخانه ۵۰۰ تنی را می‌دهد که اصلا جواب‌گو نیست به همین دلیل باغدار مجبور است محصول خود را با قیمت کم عرضه کند.

 

این باغدار می‌گوید: اما مشکل جدی دیگر نبود صنایع تبدیلی است که موجب شده ما نتوانیم انار را فرآوری کنیم در حالی که محصولات فرآوری شده از انار مانند رب، ترشی  و آب آن ارزش افزوده زیادی دارد از طرفی اشتغال زایی خوبی هم به دنبال دارد. 

نورعلی می‌افزاید: تقاضای احداث کارگاه رب گیری را مطرح کرده‌ایم اما متاسفانه به عناوین مختلف مانع تراشی کرده‌اند، در حالی که شرایط مناسب از جمله آب جاده و برق برای احداث کارگاه در باغ فراهم است اما مسوولان و متولیان در سال مانع زدایی و پشتیبانی از تولید ایجاد مانع می‌کنند.

انتهای پیام/


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا