کرمانشاه

زمین‌های غرق در غرقابی و آب‌هایی که هدر می‌رود

به گزارش خبرگزاری برگزیده های ایران از کرمانشاه، آبیاری غرقابی یا کرتی هنوز توسط برخی از کشاورزان استان انجام می‌شود و این  هدر رفت آب در  این روش کشاورزی سنتی در حالی است که منابع آبی استان شامل ذخایر زیرزمینی، ذخیره پشت سدها و آب‌های سطحی در حال کاهش بوده و کارشناسان مدام به بغرنج‌تر شدن وضعیت هشدار می‌دهند.

 این روش آبیاری مسیر کانال کم عرض خاکی را که باز می‌کند آب به سرعت و سیل‌وار در زمین جاری می‌شود، بخش زیادی از خاک با حرکت تند آب شسته شده و به پایین دست روان می‌شود و لحظه‌ای بعد تنها ردی از نمناکی خاک در مزرعه خودنمایی می‌کند.

با اینکه دولت در سال‌های اخیر امتیاز و تشویق‌های خوبی برای تجهیز زمین‌های کشاورزی به سامانه‌های نوین آبیاری در نظر گرفته اما هنوز کشاورزانی هستند که در این  زمینه اقدام نکرده و توجهی به فرسایش، شور و قلیایی و باتلاقی شدن خاک، تخریب زمین‌های کشاوزی و مهم‌تر از آن هدر رفت آب در این شرایط حساس ندارند.

کشاورزان روستاهای حوزه دهستان شیان شهرستان اسلام آباد غرب در جواب سئوال خبرنگار برگزیده های ایران مبنی بر اینکه چرا با وجود در اختیار گذاشتن تسهیلات هنوز اقدام خاصی در خصوص اجرای سیستم آبیاری تحت فشار انجام نداده‌، اظهار داشتند: اشتراکی بودن چاه‌های آب و فوت مالکان چاه و بعداز گذشت چندین سال موحب پدید آمدن ورثه در ورثه شده است که این موضوع عامل اصلی بازدارندگی عدم بهره‌مندی از تسهیلات مختلف در این زمینه شده است.

 با این وجود چاه‌داران متوجه کم آبی از منابع آبی شده‌اند و کشاورزان هم به خوبی می‌دانند در روش غرقابی به سختی یک‌سوم میزان آبی که روانه مزرعه می‌شود جذب زمین می‌شود و بقیه هدر می‌رود.

در این راستا اداره جهاد کشاورزی اسلام آبادغرب از کشاورزان که هنوز به شیوه سنتی مزارع خود را آبیاری می‌کنند، خواسته با صرف وقت به خصوص در فصل زمستان که کشاورزان زیاد درگیر کار کشاورزی نیستند، نسبت به حل مشکلات ورثه‌ای و تمدید پروانه بهره‌برداری جهت جلوگیری از مشکلات قابل پیش‌بینی در سال‌های آتی جلوگیری کنند، که بطور یقین عدم توجه به رفع این مشکلات قطع آب کشاورزی گریبانگیر بهره‌برداران آبی خواهد شد.

یکی از مهم‌ترین راهکارهای توسعه و رونق بخش کشاورزی استان توسعه سامانه‌های نوین آبیاری بارانی است که با توجه به  استعداد بالقوه ‌استان در توسعه سامانه‌های نوین آبیاری، باید این استعداد تقویت شود.

انتهای پیام/پ


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا