فارس

سفر به عمق تاریک و سرد یک غار آهکی

به گزارش برگزیده های ایران از شیراز، از خروجی شمال غرب شیراز به سمت سپیدان حرکت می کنیم و پس از گذشتن از روستای سنگر، یک فرعی سمت چپ می‌بینیم که به سمت تلمبه خانه حسنی و تنگ بوان می رود، در همان مسیر حدود ۴۰ کیلومتر در منطقه زیبای دشمن زیاری، با تمام زیبایی ها و پوشش گیاهی بلوط و بنه و زمین های کشاورزی که مثل چهل تکه های زیبا و رنگارنگ، نقاشی شده اند، حرکت می‌کنیم تا به روستای مشایخ می رسیم و از سمت چپ جاده به طرف ده گردو می‌رویم.

منطقه ده گردو در فاصله ۱۰۵ کیلومتری شیراز، که از مناطق بسیار زیبا و دیدنی شهرستان ممسنی و حتی کشور است سالانه در فصل تابستان  تعداد بسیار زیادی از مردم و گردشگران را جذب می کند.

پیاده روی، کوهنوردی، آب نوردی و غار نوردی، به همراه دیدن مناظر طبیعی و بکر و زیبای منطقه ده گردو، تفریح بسیار مهیج و خوبی است و خاطراتی به یاد ماندنی و زیبا را برای همیشه در ذهن و روح شما باقی می گذارد.

 

داشتن کوله پشتی سبک، کفش راحت و غذای کم حجم و پرانرژی و البته همنوردهای همدل، در این سفر یک روزه ضروری است.

تا آخرین نقطه ای که می شود با ماشین سواری رفتیم و سپس کوله پشتی هایمان را ضد آب کرده و بر دوش کشیده و راه افتادیم.

هوای خنک و درختان تنومند و سر به فلک کشیده و نجوای آرامش بخش آب، جزئیات جدایی ناپذیر این تنگ‌ هستند.

حدود یک ساعت طول می کشد تا این مسیر طی شود بعد از گذراندن چند حوضچه با عمق متوسط و مسیر رودخانه به غار زیبای ده گردو می‌رسیم.

غاری آهکی که سطح آن از خزه پوشیده شده و از همه جای آن مثل باران روی سرمان آب میچکد، و حالا باید از داخل غار تاریک و از درون آب سرد عبور کنیم.

در بعضی از قسمت های غار تقریبا کل بدن در آب سرد فرو می‌رود تا به سمت دیگر غار برسیم.

غاری با حدود ۵۰ متر طول که عمق آب درون آن بسته به فصل بین ۸۰ تا ۱۵۰ سانتیمتر متغیر است و آبی به شدت سرد که عبور از آن با وت‌سوت و جلیقه نجات میسر می شود، زیرا هر لحظه ممکن است به علت سردی آب، ماهیچه ها بگیرند و قدرت شنا کردن از فرد گرفته شود.

متاسفانه سالانه چندین نفر در آب سرد این منطقه، غرق می شوند و جان شیرین خود را در آب سرد ده گردو، جا می‌گذارند.

از سمت دیگر غار که بیرون می‌رویم، تنگ کلاسیاه خودنمایی می‌کند که بهترین مکان برای آب نوردی است.

البته بعضی از گردشگران از سمت مقابل حرکت میکنند و بعد از گذراندن دره تنگ و باریک کلاسیاه، به ده گردو می رسند.

وقتی از تنگ کلاسیاه به سمت غار ده گردو می آییم، آب نوردی کاملی را طی می‌کنیم.

یک تکه کوچک را باید از سنگ بالا رفت و از اینجا به بعد باید با شنا عبور کنیم، چون عمق آب از ۳ متر تا ۷ متر در جاهای مختلف متفاوت است.

 

وقتی مسافتی حدود ۴ متر را شنا کردیم، باید به درون حوضچه ای پرش داشته باشیم و بعد تلاش کنیم از صخره مقابل بالا رویم که خود این پروسه کلی خنده دار و پر هیجان هست.
قسمت های حاشیه پایین رودخانه برای نشستن و بیتوته، مناسب است.

مدیران گردشگری این منطقه باید توجه خاصی در حوزه تقویت گردشگری و نگاه مثبت به درآمدزایی آن و دفاع از حقوق معیشتی مردم منطقه و افزایش امکانات و ایمنی گردشگران، داشته باشند.

متاسفانه از نعمت خدادادی ده گردو و غار زیبای آن، به نفع مردم منطقه و استان هیچ گامی برداشته نشده است؛ نه ایمن سازی صورت گرفته و نه حتی یک تابلو راهنما یا خطر وجود دارد.

مسیر پیاده روی در غار و در تنگه حتما باید ایمن سازی شود تا از اتفاقات کاسته شود و تمام این اتفاقات می تواند توسط سرمایه گذاری بخش خصوصی هم اتفاق بیفتد.

این شاهکار طبیعت و زیبایی کم نظیر و هوای دل انگیز منطقه ده گردو، موهبتی است خدادادی که می شود به بهترین وجه از آن بهره برد.

یادمان باشد که زیبایی طبیعت را با پاکیزگی آن، صد چندان کنیم و با جان و دل از سرمایه های طبیعی کشورمان مراقبت کرده و میراث گذشتگان را سالم و پاک و زیبا به فرزندانمان تقدیم کنیم.

انتهای پیام/م


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا