فارس

سویه اومیکرون ارتباطی با بیماری‌ ایدز ندارد

به گزارش برگزیده های ایران از شیراز، درراستای شایعه مبنی بر شیوع بیماری جدید  او میکرون از آفریقای جنوبی به ایران به ویژه استان فارس موجی از اضطراب، دلهره و نگرانی را در میان اقشار مختلف  جامعه  به وجود آورد، و در این راستا برای اطلاع بیشتر از این معضل با معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز که پروفسور اپیدمیو لوژی است  در گفت‌وگو با برگزیده های ایران اظهار داشت: از ابتدای شیوع بیماری کرونا  و نیز بر اساس علم ویروس شناسی، در طول زمان  جهش‌هایی که در ساختار ژنتیکی خود داشته و در ویروس نیز  طبیعی  است.

عباس رضائیان‌زاده با اشاره به اینکه همانگونه  جامعه علمی  در صدد مقابله با ویروس هستند و این ویروس در حال فرار و نیز ایجاد جهشی در خود است، افزود: آخرین جهش قبل از «او میکرون» سویه دلتا در مرداد ماه با پیک بسیار و تعداد قابل توجهی بیماری زایی را در ایران به ویژه در دنیا ایجاد می‌کند.

بیماری اومیکرون راه خود را در دنیا به ویژه ایران باز می کند

وی خاطر نشان کرد: گونه جهش یافته جدیدی به نام «اومیکرون» در آفریقای جنوبی آغاز و در عربستان سعودی مشاهده گردیده راه خود را در دیگر کشور‌ها به ویژه ایران باز می‌کند.

رئیس مرکز بهداشت استان فارس با تاکید براینکه دررابطه با بیماری کرونا ناشناخته‌های زیادی داشته و درصد پاسخگویی به واکسن‌های مختلف جامعه چگونه است، گفت: سرایت پذیری« او میکرون»  از گونه دلتا بیشتر بوده  و به سرعت در جامعه سرایت می‌کند و نیز احتمال عفونت مجدد با این ویروس بیش از دلتا و در نتیجه در مقایسه با بیماری کرونا قبلی سه برابر خطرناک‌تر است.

رضائیان‌زاده در پاسخ به سئوال مبنی بر اینکه کدام واکسن در برابر بیماری او میکرون تاثیر گذارتر است،  تصریح کرد: بعضی از شرکت‌ها اعلام کرده‌اند که واکسن ما نسبت به این بیماری قوی‌تر بوده  اختلاف نظر وجود دارد و در این مورد باید زمان بگذرد و در این راستا شواهد وجود دارد که واکسن‌هایی که تاکنون تزریق شده در برابر بیماری جدید  تاثیرگذار است است.

وی با بیان اینکه  سرایت پذیری، عفونت مجدد و نیز عوارض ناشی از این ویروس با تست pcr بیماری «او میکرون» قابل تشخیص است، افزود: با توجه به اپیدمی‌ها کرونا انجام شده ولی شواهد ما در سطح جهان  نشان داده که واکسیناسیون تاثیر بسیار مثبتی در مقابله با بیماری کرونا داشته است.

رئیس مرکز بهداشت ابراز داشت: افرادی که ۲ دز واکسن زده‌اند  باز به بیماری کرونا مبتلا شده‌اند این گونه نیست،  بیماری در افرادی بوده که تزریق نکرده‌اند.

کنترل مرز‌های هوایی در برابر بیماری اومیکرون در فارس

 رضائیان زاده از کنترل مرز‌های هوایی توسط تیم‌های بهداشتی در فرودگاه بین المللی شهید آیت الله دستغیب خبرداد، و افزود: روز پنجشنبه  ۲ هفته پیش در مورد گونه بیماری جدید «او میکرون» که در آفریقای جنوبی شناسایی شده  مورد بحث و بررسی قرار گرفته و  صبح روز شنبه همان هفته در فرودگاه شهید آیت الله دستغیب تیم بهداشتی مستقر و فعالیت خود را آغاز کرده است.

وی ادامه داد: گذرنامه‌های  تمامی مسافران وخارجیان پرواز‌ که از  کشور‌های آفریقایی وارد استان  می‌شوند مورد بازرسی قرار می‌گیرند و هنگام مشاهده بیماری، اجازه ورود داده نمی‌شوند و از استان خارج می‌گردند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز خاطر نشان کرد: هموطنانی که  به بیماری او میکرون مبتلا شده باشند به فاصله ۳ روز،  ۳ تست جمعا به  مدت ۱۰ روزمورد آزمایش قرار می‌گیرند  و اگر منفی باشد اجازه وارد داده می شود.

رضائیان زاده تصریح کرد: رعایت پروتکل بهداشت، عدم حضور در تجمعات، زدن  ماسک و نیز افرادی که تاکنون مباردت به تزریق واکسن کرونا و یا  تا کنون یک یا ۲ دز تزریق کرده‌اند درخواست می‌شود به مراکز واکسیناسیون  مراجعه و اقدام کنند.

وی بیان داشت: بر اساس ارزیابی در دنیا و شواهدی که نشان داده شده،  واکسیناسیون توانسته از بستری بد حال در بیمارستان‌ها  و نیز مرگ ناشی از بیماری به طور بسیار قابل توجهی جلوگیری و کاهش دهد.

بیماری اومیکرون ارتباطی با بیماری‌ ایدز ندارد

رئیس مرکز بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز در پاسخ سئوال بیماری اومیکرون عوارضی از جمله بیماری ایدز دارد، گفت: بیماری اومیکرون ویروس کرونا است و هیچگونه عوارضی ناشی از بیماری ایدز و ویروسی نداشته و مانند گونه آلفا، بتا و دلتا عمل می‌کند.

 تعداد مرگ و میر ناشی از بیماری کرونا  در فارس به ۴ نفر در روز رسیده است

رضائیا‌ن زاده اظهارداشت: با تلاش‌های انجام شده از سوی تیم مراکز بهداشتی تعداد مرگ و میر ناشی از بیماری کرونا از روزانه ۴۰ نفر به  تا ۴ تا ۶ نفر کاهش یافته است.

وی خاطر نشان کرد: براساس آخرین  آمار ۱۳۲  بیمار کرونایی در استان فارس در بخش‌های ویژه در بیمارستان بستری هستند و با این تعداد مجموعا به ۸۳۹ نفر رسیده است.

انتهای پیام/ف
 


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا