کرمان

شورا برای انتخاب شهردار کرمان با هیچ‌کس نبسته است/می‌خواهیم کرمان تکان بخورد

برگزیده های ایران – کرمان؛ مهسا حقایت: شهر کرمان تاکنون چهل و پنجمین شهردار را به خود دیده و انتخاب شهردار کرمان در ادوار مختلف همیشه با حاشیه‌هایی همراه بوده است، انتخاب شهردار جدید کرمان هم به‌دور از حاشیه نبود، بومی‌نبودن، نداشتن سابقه در شهرداری و مسائلی از این دست در انتقاد به انتخاب شعرباف مطرح می‌شود.

سکان شهر کرمان در دست ۴۵ شهردار

کرمانی‌ها طی چند دهه اخیر همواره شهرداران بومی را بر صندلی شهرداری کرمان دیده‌اند، اما اعضای شورای ششم یک شهردار غیربومی را برای کرمان انتخاب کردند، سعید شعرباف‌تبریزی.

شعرباف‌تبریزی در حالی به عنوان چهل و پنجمین شهردار کرمان انتخاب و معرفی شده است که در دوران پس از انقلاب اسلامی حسین جلال‌کمالی، علی زنگی‌آبادی، سید محمدرضا مهدوی، محمد سام، سید حسین صابری، عباس نگارستانی، تحسینی، علی مهاجری، محمد جلال‌مآب، ابوالقاسم سیف‌الهی، علی بابایی و مهران عالم زاده نیز سکان شهر کرمان را در دست داشته‌اند.

آنچه تاکنون درباره سوابق شعرباف‌تبریزی رسانه‌ای شده است حکایت از آن دارد که شهردار جدید کرمان متولد ۲۶ شهریورماه ۱۳۶۰ در مشهد و دارای کارشناسی ارشد رشته مدیریت شهری و دکترای تخصصی برق، گرایش هوش مصنوعی است.

همان‌طور که در ابتدای گزارش مطرح شد، انتخاب شهردار جوان و غیربومی کرمان مورد انتقادات زیادی از سوی افراد مختلف قرار گرفت تا جایی که رئیس و سخنگوی شورای اسلامی شهر کرمان به همراه دو عضو دیگر امروز در جمع خبرنگاران حاضر شدند و به بیان توضیحاتی درباره نحوه انتخاب شهردار جدید کرمان پرداختند.

این در حالی‌ست که علیرضا نادری رئیس شورای اسلامی شهر کرمان در این نشست با تبریک هفته وحدت اظهار داشت: اعضای شورای ششم از زمانی که انتخاب شدند و حتی زمانی که شورا رسمیت هم پیدا نکرده بود، با وسواس و احساس مسؤولیت برای انتخاب شهردار تلاش کردند و افرادی مورد بررسی قرار گرفتند و سرپرست شهرداری انتخاب شد.

وی بیان داشت: رسانه‌ها و مردم سؤوالاتی برای‌شان مطرح بود که چرا فلانی و با فلان خصوصیت انتخاب شده است، با هر کسی روبه‌رو می‌شدیم این سووالات را مطرح می‌کردند و نقدهایی بود که حق دارند و یا تندی‌های مطرح می‌شد و من از دوستانی که نقدهای تند دارند و یا حرف‌های نابه‌جا می‌زنند، تقدیر می‌کنم و می‌گویم این افراد نسبت به افرادی که نظری نمی‌دهند، ارجحیت دارند.

نادری ادامه داد: اگر مردم عیب‌ها را پیدا کرده و آن را گوشزد کنند و مسؤولان گوش شنوا داشته باشند و ما خودمان در درجه اول باید گوش شنوا داشته باشیم بسیاری از امور به سامان می‌رسد.

وی بیان داشت: وقتی یک نفر به مسؤولیت می‌رسد، این طور نیست که فکر کند به جایگاه خاصی رسیده است و بنده همان کسی هستم که قبل از انتخابات بودم و هیچ فرقی پیدا نکرده‌ام و صلاحیت بیشتری ندارم.

رئیس شورای اسلامی شهر کرمان اضافه کرد: وقتی جامعه بیدار باشد و خطا را به ما گوشزد کند یقینا ما به مسیر درستی برمی‌گردیم و درست‌تر عمل می‌کنیم و کارها باید روشن و شفاف باشد و مردم باید آگاه باشند که چرا ما این طوری کار می‌کنیم.

برای انتخاب کرمان تعصب سیاسی نداشتیم

نادری افزود: در انتخاب شهردار کرمان که توسط شورا اتفاق افتاد بدون هیچ تعصبی نسبت به جریان خاص بهترین افراد را از بین بهترین‌ها انتخاب کنند، تا فردا که ما از روی این صندلی بلند شدیم و دیگری بر آن نشست و ما بیرون رفتیم پشت سر سفیدی داشته باشیم و شرمنده رفتارهای خودمان نباشیم و نه اینکه بگویند چه خوب شد، رفتی.

وی متذکر شد: یک مسؤول تاج سر مردم نیست بلکه امانتدار است و اگر این امانت در اثر کوتاهی و ناتوانی تو آسیب دیده، آیا باید ضامن باشی یا نه.

آیا رئیس شورای شهر کرمان برای افزایش رأی شهردار کم‌کاری کرده است؟

اما در دوره‌های گذشته شورای شهر کرمان به طور معمول شهردار با رای قاطع شورایی‌ها انتخاب می‌شد اما در این دوره شعرباف از مجموع ۱۱ رای فقط توانست ۶ رای را کسب کند و برخی انگشت اتهام را به سوی رئیس شورا گرفته‌اند که وی نتوانسته است آن طور که باید و شاید برای اتفاق نظر اکثریت اعضا تلاش کند، نادری به سؤوال خبرنگار فارس که از وی پرسید آیا این اتهام نسبت به خود را قبول دارید یا خیر پاسخ داد.

رئیس شورای اسلامی شهر کرمان اظهار داشت: یکی از ایرادهایی که به جمع‌های شورایی دارم این است که وقتی شورا می‌خواهد تصمیم بگیرد در نهایت می‌خواهند، رای رئیس شورا اجرایی شود، اما من در جمع شورا از روز نخستی که شورا تشکیل شده است اعتقاد دارم، ۱۱ نفر، تک نفر هستند و هر فردی باید رای خود را داشته باشد و باید در سر و کله خودمان بزنیم، اختلاف سلیقه‌ها وجود دارد تا مسئله پخته شود و اگر قرار باشد ۱۰ نفر دیگر نگاه کنند که رأی من چیست، این درست نیست.

هیچ یک از شورایی‌ها مقابل شهردار نیستند

نادری با اشاره به اینکه در جمع‌های شورای شهر کرمان از همه ساکت‌تر است و با بیان اینکه در جمع‌های شورایی مختلفی کار کرده‌ام، خاطرنشان کرد: در واقع رای‌های شهردار جدید کرمان ۵ رای در مقابل ۶ رای نبوده و همه ما آقای اسماعیلی را قبول داشتیم و آقای شعرباف هم به همین شکل و هیچ کدام از شورایی‌ها در مقابل شهردار جدید کرمان نیست.

می‌خواهیم شهر تکان بخورد

وی همچنین در پاسخ به سؤوال دیگر خبرنگار فارس که از او خواست تا بیشترین انتقادهایی که نسبت به شهردار کرمان با وی مطرح شده است را بیان کند، تصریح کرد: غیربومی بودن شهردار جدید را با من مطرح کردند و اینکه یک جوان از من پرسید با این انتخاب‌تان به شهر خدمت کردید یا خیانت و من می‌گویم، می‌خواهیم این شهر تکان بخورد و به شهرمان خیانت نکردیم.

با مردم شفاف هستیم

در همین حال سخنگوی شورای اسلامی شهر کرمان در این نشست به توضیح درباره جزییات انتخاب شهردار جدید کرمان پرداخت و با تبریک اعیاد پیش‌رو اظهار کرد: نخستین کاری می‌توانستیم انجام دهیم، این بود که از ابتدا به‌صورت شفاف با مردم ارتباط برقرار کنیم و عمکرد خود را اعلام کنیم.

محمدرضا کمساری ابراز داشت: دنبال تعامل با مردم بودیم و از طریق شورای شهر کرمان و چند مجموعه دیگر فراخوان دادیم تا مردم بیایند و در انتخاب شهردار کرمان مشارکت داشته باشند و سخت‌شدن کار ما نتیجه این امر بود و این را از ابتدا می‌دانستیم زیرا توقعات را بالا می‌بردیم و راه را برای قضاوت‌ها بالا می‌بردیم.

وی تصریح کرد: در نخستین مرحله ۱۲۶ نفر در سایت شورا به عنوان شهردار به ما معرفی شدند و روند کار در قالب پنج مرحله انجام شد، با افرادی که معرفی شده بودند صحبت کردیم و افرادی که تمایلی به این حضور نداشتند از لیست حذف شدند و به ۴۴ نفر رسیدیم و در مرحله دوم بر اساس مولفه‌های قانونی بررسی گزینه‌ها را آغاز کردیم.

کمساری افزود: اصراری را خبرگزاری‌ها و مردم از ما داشتند تا اسامی گزینه‌های شهرداری را به ما بدهید، اما افرادی به ما معرفی شده بودند که تمایل نداشتند این کار را انجام دهیم و یا این که درست نبود تا کار قطعی نشده است اسم‌شان به صورت رسمی معرفی شود زیرا ممکن بود حذف شوند و به آبروی‌شان ضربه وارد شود.

وی عنوان کرد: هیچ‌گاه ملاحظه سیاسی نسبت به انتخاب شهردار نداشتیم و پایبندی به نظام جمهوری اسلامی، ولایت فقیه و این داستان‌ها اصول کار ما بود اما دیگر مسائل برای ما مهم نبود و متعهد، متخصص و دارای برنامه بودن برای ما مهم بود.

 این عضو شورای اسلامی شهر کرمان از آیتم‌های انتخاب شهردار جدید کرمان سخن به‌میان آورد و بومی‌بودن، تحصیلات، سابقه کار، تحول‌گرا، شناخت شهرداری، امکان حضور در کرمان، صداقت، توان مدیریتی، دارای برنامه بودن، فسادستیز بودن، درک گفتمان انقلابی، جهادی بودن و نگاه مردم‌پایه داشتن را از جمله این موارد ذکر کرد.

کمساری بیان داشت: ما سعی کردیم انتخاب شهردار به نوعی باشد که خودمان را مدیون این افراد نکنیم و شش نفر پایانی برنامه‌ها را دادند و تصمیم گرفتیم، جلسه بررسی این شش نفر به‌صورت زنده برگزار شود و مردم بتوانند، نظرات‌شان را مطرح کنند.

شورا برای انتخاب شهردار کرمان به هیچ‌کس نبسته است

وی ادامه داد: در این مرحله باز هم یکی از گزینه‌ها انصراف داد و یکی، دو نفر از دوستان شهرداری و شورای شهر هم از شهردار بودن انصراف دادند و در نهایت با دو گزینه انتخاب شهردار کرمان ادامه یافت و شعرباف به عنوان شهردار با ۶ رای نسبت به اسماعیلی با ۵ رای انتخاب شد.

کمساری تصریح کرد: در ابتدای فعالیت شورای شهر کرمان شاید این تصور می‌شد که اعضای شورای شهر از یک دیدگاه سیاسی هستند و شهردارشان از قبل انتخاب‌شده است و این رای نشان داد، شورا با هیچ کس نبسته و شورا بر اساس معیارهایی که در نظر گرفته است، رای می‌دهد.

رئیس شورای شهر کرمان برای ورود به شورا تبلیغ نکرد

همچنین محمدرضا امینی‌زاده یکی دیگر از اعضای شورای اسلامی شهر کرمان در سخنانی بیان داشت: شورای شهر کرمان با بسیاری از شهرداران و اعضای شوراهای گذشته صحبت کرده است و مشارکت مردم برای ما اهمیت دارد.

وی ادامه داد: شما اعضای شورای ششم را از نظر تخصص، تحصیلات و سایر شاخص‌ها با پنج دوره قبل مقایسه کنید و هر عضو شورا طی دوره چهارساله ۵۰۰ میلیون تومان حقوق می‌گیرد، پس چه توجیهی دارد که یک نفر برای انتخابات شورا میلیاردی هزینه می‌کند.

وی همچنین هزینه تبلیغاتی اعضای شورای اسلامی شهر کرمان برای ورود به شورا را کمتر از ۱۰ میلیون تومان ذکر کرد و افزود: رئیس شورا برای ورود به شورا اصلا تبلیغاتی انجام نداده است.

رئیس کمیسیون حقوقی شورای کرمان رسانه‌ها را متهم به سکوت درباره اعتصابات کارگری کرد

در حالی که تنها دو ماه و نیم از فعالیت شورای ششم شهر کرمان می‌گذرد اما امینی‌زاده  با بیان اینکه نمی‌خواهیم رسانه‌ها بیایند و از شورای شهر کرمان تعریف و تمجید کنند، بیان داشت: اما به قول یکی از دوستان شورای ششم از نظر شفافیت و تخصص‌گرایی چند به صفر از شوراهای قبلی جلوتر است.

رئیس کمیسیون حقوقی شورای شهر کرمان همچنین در سخنانی قابل تامل ادعا کرد در یک سال گذشته اعتصاب‌هایی در شهر کرمان اتفاق افتاده است و رسانه‌ها از جمله خبرنگار فارس را مورد انتقاد قرار داد که چرا نسبت به اعتصابات کارگری ساکت هستند.

برای قضاوت درباره شورا و شهردار صبور باشیم

هرچند رئیس کمیسیون حقوقی اسلامی شهر کرمان مدعی است این شورا فقط و فقط در مدت زمان دو ماه و نیم از آغاز فعالیتش از همه شوراهای ادوار گذشته جلوتر است، اما تجربه ثابت کرده برای بررسی عملکرد این شورا و همچنین شهردار جدید کرمان باید صبور بود و قضاوت درباره عملکردها را به ماه‌ها و حتی سال‌های آینده موکول کرد.

انتهای پیام/۸۰۰۱۹/ب


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا