کردستان

غرفه درودگری در موزه مردم شناسی خانه کرد سنندج افتتاح شد

به گزارش خبرگزاری برگزیده های ایران از سنندج، ابراهیم هاشمی رئیس گروه موزه‌های میراث فرهنگی استان کردستان در حاشیه افتتاح غرفه درودگری موزه خانه کرد در مصاحبه با خبرنگاران رسانه‌ها اظهار کرد: این غرفه شامل ۹۰ شیء یا ابزار درودگری (سنتی) و نجاری اهدایی فرزندان مرحوم استاد احمد اعوانی است.

وی افزود: مرحوم احمد اعوانی یکی از درودگرهای سنتی شهر سنندج بوده که در سال ۸۸ فوت کردند.

هاشمی شغل درودگری را یکی از مشاغل سنتی پرکاربرد جامعه شهری عنوان کرد و گفت: این حرفه در ۵۰ سال گذشته یکی از مشاغل پرکاربرد سنتی بوده و از منزلت و جایگاه ویژه‌ای برخوردار بوده است.

وی اظهار کرد: درودگر یا نجاری پیشه‌ای در صنعت و زیرگروه صنایع چوب است برخی از ابتدای شهرنشینی به نجاری و درودگری می‌پرداخته‌اند.

به گفته هاشمی، در حوزه جغرافیایی استان کردستان درودگران سنتی ابزار مورد نیاز جهت گذراندن معیشت زندگی و ابزار آلات موردنیاز در کشاورزی و دامداری (خرمن‌کوب دستی، بیل، اره و…) و ابزار آلات مورد نیاز در حوزه مسکن به روش سنتی و با بهره‌گیری از وسایل ابتدایی می‌ساختند.

وی با بیان اینکه این حرفه از قدیم الایام در بسیاری از شهرهای کشور رایج بوده است تصریح کرد: امروز با ماشینی شدن زندگی و بروز شدن دستگاه‌ها و تجهیزات کارخانه‌های چوب‌بری استفاده از ابزار آلات سنتی درودگری کمرنگ شده است.

هاشمی اهدا ۹۰ ابزار درودگری سنتی مرحوم استاد احمد اعوانی از سوی فرزندان وی را به مثابه وقف و کاری بسیار ارزشمند توصیف کرد و گفت: وقف کردن تنها محدود به مسایل مذهبی و معنوی نمی‌شود بلکه اهدا آثار ارزشمندی که از قدمت تاریخی برخوردار است خود نوعی وقف و عمل صالح محسوب می‌شود و از بار فرهنگی زیادی نیز برخوردار است و میراث فرهنگی گذشتگان را به نسل‌های آینده منتقل می‌کند.

وی ضمن قدردانی از خانواده مرحوم اعوانی تاکید کرد: اهدایی این مرحوم با نام و مشخصات وی در موزه مردم شناسی ثبت و‌ نگهداری خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری برگزیده های ایران،  درودگری هنری با قدمت چند هزار ساله است و در جای جای دنیا این هنر اصیل با سازه‌هایی با قدمت‌های مختلف به چشم می‌خورد.

درودگری و کار با چوب نقش بسزایی در زندگی ایرانیان داشته است.
استفاده از چوب به عنوان وسایل کاربردی مانند لوازم منزل، صندلی، وسایل آشپزخانه و… در دوران قبل از اسلام مرسوم بوده است.

هنر درودگری جزو هنرهایی است که از گستردگی بالایی برخوردار است و در گذر زمان ابزارآلات گوناگونی ابداع و وارد این صنعت شده است و در ادوار مختلف به تکامل رسید، از جمله این ابزار آلات انواع اره نجاری، دریل، رنده، جعبه ابزار، منگنه کوب و … است.

امروز با مدرنیته شدن جوامع مختلف دنیا از جمله ایران هنر درودگری (نجاری) کمرنگ شده است.

انتهای پیام/۲۳۳۰/۸۵


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا