فارس من| جاده اهواز- مسجد سلیمان همچنان قربانی میگیرد
به گزارش برگزیده های ایران از اهواز، مخاطبان این خبرگزاری کمپینی با عنوان «جاده مسجد سلیمان – اهواز همچنان جان مسافران را میگیرد» در سامانه «فارس من» ثبت کردند.
متن کمپین به شرح زیر است:
سالهای ۹۳ یا ۹۴ بود که کمپینی به نام کمپین جاده مرگ در مسجدسلیمان به راه افتاد تا مطالبات مردم مسجدسلیمان در رابطه با تصادفات و کشتههای جاده بینشهری اهواز تا مسجدسلیمان را از مسوولین استانی درخواست کند.
جاده مسجدسلیمان به اهواز که به جاده مرگ معروف شده است به طول ۱۲۰ تا ۱۲۵ کیلومتر جاده مواصلاتی بین شهرهای اهواز، مسجدسلیمان، لالی و اندیکا است که به خاطر استاندارد نبودن و عرض کم جاده بعضاً ماهیانه چند تصادف وحشتناک در این جاده رخ داده و جان همشهریان و هموطنان عزیزمان را میگیرد.
راه ارتباطی فعلی که در سالیان بسیار دور احداث شده و جوابگوی ترافیک عبوری آن زمان بوده به مرور زمان و افزایش جمعیت این سه شهرستان و به تبع آن افزایش ترافیک عبوری تبدیل به یکی از پرترددترین محورهای مواصلاتی استان خوزستان گردیده است که متاسفانه از ایمنی کافی برخوردار نبوده و جوابگوی حجم بالای ترافیک عبوری فعلی نیست.
در مرداد ۱۳۹۰ کلنگ آغاز عملیات اجرایی جاده جدید و میانبر مسجدسلیمان- اهواز با مشارکت شرکت ملی نفت ایران و توسط وزیر راه و شهرسازی علی نیکزاد به زمین زده شد.
طرح احداث جاده میانبر که قرار بود جایگزین محور ناایمن فعلی شود از چند سال پیش آغاز شده اما بدلیل عبور از زیستگاه چندگونه انگشت شمار جانوری با مخالفت سازمان محیط زیست مواجه و بدون پیشرفت چشمگیری به تعطیلی کشانده شد تا همچنان محور پر خطر مسجدسلیمان به اهواز جاده مرگ باقی بماند. جاده ای که اکثر مسجدسلیمانی های مقیم اهواز به ساخت و بهره برداری از آن امید بسته اند، چند سالی است آرزویی دست نیافتنی شده است.
انگار همین دیروز بود که با حضور وزیر راه و شهرسازی دولت دکتر احمدینژاد کلنگ آغاز عملیات اجرایی این جاده مهم و استراتژیک که بخشی مهم از محور اهواز – شهرکرد – اصفهان – تهران است و در مواقع خاص میتواند جایگزین خوبی برای جاده اهواز – اندیمشک – تهران باشد به زمین زده شد ،اما چند سالی است از این رویداد می گذرد و هیچ کس نه پیگیر آن است و نه صحبتی از آن می کند. گویی سرنوشت این جاده این چنین رقم خورده که با آمدن هر مدیرکل جدید برای راه و شهرسازی و هر نماینده ای و هر فرمانداری مراسم نمادینی در این جاده انجام شود، کلنگی به زمین بخورد.
آخرین کلنگ زنی در این پروژه با حضور پورسلان مدیر کل سابق راه و شهرسازی استان و معاون عمرانی استاندار جناب دکتر هاشمی زاده بود که آن هم بصورت نمادین انجام و پس از مدتی به تاریخ پیوست. سئوال اینجاست چه کسی باید پیگیر باشد و چه کسی باید این موضوعات را رصد کند تا ببیند اگر مشکلی در راه انجام این پروژه وجود دارد رفع گردد.
یک سال به دلایل زیست محیطی، یک سال بدلیل تغییر مدیر کل، یک سال به دلیل نبود اعتبار کافی و سالی دیگر به دلیل تغییر نماینده اجرای این پروژه متوقف و بهره برداری از آن به تاخیر می افتد.
بارها و بارها شاهد سفر بازدیدی معاون وزیر و رئیس شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقلی کشور به این پروژه بوده ایم اما نتیجه این سفرها چیست؟ کسی نمیداند.
پا فشاری سازمان محیط محیط زیست بر حفظ زیستگاه این گونههای جانوری تاکنون چندین خانواه را عزادار و خسارات جبران ناپذیری را بر مسافران جاده مرگ تحمیل کرده است. آیا واقعا حفظ جان انسان ها از حفظ این گونه های جانواری مهم تر نیست؟ چرا در همان ابتدای کار و هنگام طراحی مسیر جاده میانبر مسیر به گونهای که زیستگاه جانوران را تخریب نکند طراحی نشد؟ آیا تعطیل شدن عملیات احداث جاده بهترین گزینه پیش روی مسوولان امر است؟ واقعا مسیر جایگزین دیگری برای عبور جاده میانبر وجود ندارد؟
طول کلی مسیر مسجدسلیمان به اهواز ۱۲۵ کیلومتر است که با ساخت جاده میانبر به طول ۳۰ کیلومتر شاهد کاهش ۴۰ کیلومتری این مسیر خواهیم بود. قطعه اول این پروژه به طول ۱۱ کیلومتر و با هزینه ۳۸ میلیارد تومان قرار بود ساخته شود که همچنان متوقف مانده است.
گفتنی است جاده کنونی اهواز- مسجد سلیمان بدلیل داشتن نقاط حادثه خیز فراوان یکی از پرخطرترین و ناامنترین جادههای کشور محسوب میگردد که مسوولین باید چارهای اساسی برای آن بیندیشند.
در صورت تمایل از این کمپین حمایت کنید «جاده اهواز مسجدسلیمان همچنان قربانی میگیرد»
انتهای پیام/ر