فارس

فر صت ها یا چالش های راه اندازی مراکز ترک اعتیاد در سروستان

به گزارش برگزیده های ایران از سروستان، همیشه ساختن یا راه اندازی یا مجوز دار شدن مکانی در شهر، می تواند خبر خوشحال کننده ای باشد اما بعضی مواقع راه اندازی مکان هایی مثل مراکز ترک اعتیاد زیاد خوش آیند نیست.

وقتی سخن از راه اندازی مراکز یا کمپ های ترک اعتیاد در شهری به میان می آید زنگ خطری برای مردم شهر زده  می شود، زنگ خطری که گواه از یک معضل اجتماعی دارد که اگر به آن بی توجهی شود تبعات خطرناک زیادی می تواند در پی داشته باشد.

 اعتیاد عوارض بسیار زیادی بر اقتصاد، امنیت، خانواده و جامعه تحمیل می کند و سالانه زندگی میلیون‌ها انسان را به نابودی می‌کشاند و سرمایه های زیادی صرف ترک اعتیاد و جلوگیری از قاچاق مواد مخدر می شود.

سرمایه هایی که می شود خرج بهداشت، تحصیل، رفاه و آسایش، امکانات شهری و عمومی در هر شهر و یا کشوری کرد.

این روزها به خاطر کمپ ها و مراکز غیر قانونی ترک اعتیاد و اخبار و حوادثی که از نوع فعالیت و کارهایی که در این کمپ های غیر قانونی صورت می گیرد ذهنیت همه افراد به سمت و سوی رفته است که وقتی اسم مراکز ترک اعتیاد شنیده می شود با واکنش بدبینانه مردم رو به روی می شویم.

متاسفانه برخی از کمپ های ترک اعتیاد با استفاده از واژه های تبلیغاتی و نادرست اقدام به جذب افراد معتاد می کنند و با ضرب و شتم شدید، حبس کردن، شکنجه، حمام آب سرد و سایر روش های غیر انسانی اقدام به ترک اعتیاد در این افراد می کنند در صورتی که وقتی صحبت از مرکز ترک اعتیاد می شود باید یک محیط آرام، تخصصی، پزشکی با امکانات بستری و رفاهی مناسب برای همه مردم مورد انتظار باشد.

اعتیاد یک بیماری روانی است و باید به فرد معتاد به دید بیمار نگاه کرد و برای درمان بیماری که در جسم و روح فرد رخنه کرده است می بایست شرایط و حمایت های روانی اجتماعی مختلفی صورت گیرد مثل کینیک های تخصصی، این بیماری را نیز از همه جوانب درمان کرد.

اکثر افرادی که به اعتیاد گرایش پیدا کرده اند از یک یا چند بیماری روانی نیز رنج می برند و می بایست تحت درمان علمی و تخصصی و تحت نظر متخصص روانپزشکی و مشاوران با تجربه باشد و فرد علاوه بر ترک جسمی مواد مخدر، تحت مراقبت های روانی و حمایت های اجتماعی قرار گیرد.

هرچند ترک مواد مخدر به‌خصوص انواع صنعتی آن امری دشوار به نظر می‌رسد، اما هستند بیمارانی که از این طرز زندگی و جایگاه اجتماعی نه‌چندان خوب و آلوده بودن به مواد مخدر به ستوه می‌آیند و قصد ترک اعتیاد می‌کنند.

شهرستان سروستان یکی از شهرستان های استان فارس است که  به خاطر شرایط و موقعیت شهری، روزگاریست مردمان خودش را گرفتار این آتش خانمان سوز می بیند.

اگرچه که این مشکل هنوز تبدیل به معضل نشده و با توجه به جمعیت کم،  تعداد معتادین زیادی ندارد و یا حداقل در ظاهر ندارد، ولی مدتیست در میان مسئولین شهری زمزمه لزوم راه اندازی کمپ ترک اعتیاد شنیده می شود، موضوعی که دیر یا زود مردم شهر باید با چالش ها و فرصت های آن رو به رو شوند.

در همین خصوص با رئیس اداره بهزیستی سروستان در مصاحبه ای کوتاه به گفتگو  پرداخته ایم.

در ابتدا مسعود قائدی با اشاره به  نبود کمپ ترک اعتیاد در شهرستان سروستان گفت: تا به حال ما در شهرستان  مراکز ترک اعتیاد بصورت مکانی شبانه روز، نداشتیم چون که ما نیازمند افراد متقاضی هستیم که واجد شرایط باشند.

وی در ادامه گفت: طی ماه های گذشته افرادی بودند که درخواست احداث کمپ داشته اند که به خاطر نداشتن شرایط نتوانستیم به آنها مجوز بدهیم و در حال حاضر  مشغول بررسی شرایط یک متقاضی جدید هستیم.

وی با بیان اینکه شرایط متقاضی به موارد  بسیاری بستگی دارد، افزود: باید به غیر از داشتن سرمایه لازم، نداشتن جرم، در موضوعات مختلف و الزاما اعتیاد نداشتن خود فرد است که این موارد خیلی برای ما اهمیت دارد.

رئیس اداره بهزیستی سروستان توضیح داد: مدیریت این مراکز شرایط خاصی دارند البته افرادی که به عنوان کمک کننده در این مراکز کار می کنند می‌توانند افرادی باشند که با تلاش و همت، ترک کرده اند و الان علاقه مند هستند که به هم نوعان خودشان کمک کنند.

 

قائدی اظهار داشت: محیط کمپ هم شرایط ویژه دارد چون به هر حال یک فرد گرفتار اعتیاد، حق زندگی دارد و باید شان و شخصیتش حفظ شود و در آن مکان، حدود یک ماه بصورت شبانه روز زندگی کند و مسائل بهداشتی، موضوعات روحی روانی و نحوه برخورد و رفتار در آن مکان می تواند در فرد تاثیر گذار باشد.

وی با اشاره به فرهنگ سازی مناسب در شهرستان گفت: کم کردن اعتیاد در جامعه نیاز مند یک کار فرهنگی جمعی است  مثلا اداره ما شاید تا حدودی کار های فرهنگی را بتواند انجام بدهد ولی بقیه ادارات که با مردم سروکار دارند و در بطن اجتماع هستند نیز باید در این کارهای فرهنگی سهیم باشند تا بتوانیم خانواده را از این بلای خانمان سوز نجات بدهیم.

رئیس اداره بهزیستی سروستان گفت: آمار دقیقی از تعداد معتادین سطح شهر نداریم، چون تنها مرکز رسمی ما در شهرستان مطب دکتر فیجان است که این افراد برای درمان دارویی به آنجا مراجعه می کنند و خیلی از افراد هم هستند که تا به حال مراجعه نداشتند یا به شهرستان های اطراف رفته و ترک کرده اند.

قائدی با برشمردن مزایا و معایب مراکز ترک اعتیاد گفت: واقعیت این است که هر چیزی بالاخره مزایا و معایبی دارد و کمپ های ترک اعتیاد نیز از این موضوع مستثنی نیستند و نمی شود قول داد که با دادن مجوز، صد درد منفعت برای شهر داشته باشد ولی به نظر می‌رسد وجود این مراکز می‌تواند بار مشکلات خانواده ها را تا حدودی کمتر کند.

وی در مورد حساسیت مکان احداث کمپ ها نیز گفت: بحث جانمایی این کمپ ها بسیار مهم است و اینکه کجای شهر باشد بسیار مهم و با اهمیت است چون که باید جایی را انتخاب کنیم که تردد کمتر باشد، معترض نداشته باشد و در ضمن حاشیه شهر باشد.  

رئیس اداره بهزیستی سروستان در رابطه با حمایت از خانواده افراد معتاد اظهار داشت: در این مواقع، زیاد دست ما باز نیست، بعد از دادن مجوز احداث کمپ، بحث مددکاری مطرح می شود که اگر مددکار به این نتیجه برسه که فرد برای هزینه درمان  خودش، و خانواده اش در مدت طول درمان،  نیاز به حمایت دارد حتما به آنها کمک می شود.

 

انتهای پیام/ف


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا