خوزستان

جوامع محلی محافظ تالاب شادگان هستند

جوامع محلی محافظ تالاب شادگان هستند

به گزارش برگزیده از خوزستان ، سید عادل مولا معاون مدیر کل محیط زیست استان خوزستان روز دوشنبه در آیین روز جهانی تالاب‌ها در شادگان اظهار کرد: تالاب‌ها فارغ از نوع و وجود در هر منطقه جغرافیایی، عملکردها و خدماتی برای طبیعت و محیط زیست دارند که نبود آنها می‌تواند آسیب جدی به عرصه‌های طبیعی و زیستی وارد کند.

وی استفاده از ظرفیت مردم را رمز موفقیت در مقابله با معضلات زیست محیطی دانست و افزود: اگر مشکل تالاب‌ شادگان به این روش حل شود در حفظ محیط زیست موثر است.

معاون مدیرکل محیط زیست استان خوزستان گفت: اگر به سمت مشارکت‌های مردمی حرکت نکنیم هر روز بحران‌های زیست محیطی جدیدی را تجربه خواهیم کرد.

مولا با بیان اینکه ارزش تالاب‌ها از هر زیست بوم دیگر بیشتر است بیان کرد: تالاب‌ها در حفظ آب و کشاورزی و حاصلخیزی خاک نقش اساسی دارد.

وی افزود: خشکسالی یکی از تهدیدات تالاب‌ها به شمار می‌رود اما خطرناک‌تر از خشکسالی نابخردی مدیریتی است که ناشی از درج نکردن قوانین طبیعت در ایران است.

مولا اظهار کرد: با توجه به شرایط خشکالی و توسعه‌های بی رویه‌ای که وجود دارد مردم از این توسعه‌های ناپایدار متضرر می‌شوند که با مشارکت آنها این شرایط به حداقل خواهد رسید.

تالاب بین‌المللی شادگان با بیش از ۵۰۰ هزار هکتار وسعت در جنوب خوزستان قرار دارد که بزرگترین تالاب ثبت شده کشور در فهرست تالاب‌های بین‌المللی است.

این تالاب از طریق خورهای متعدد به خلیج‌فارس متصل می‌شود که با آب‌ شیرین، لب‌شور و آب‌شور، محیطی مناسب برای زیست انواع آبزیان، پرندگان، جوندگان و حیوانات اهلی و وحشی در آن فراهم آمده است.

تالاب شادگان همه ساله در فصل پاییز میزبان انواع پرندگان آبزی و کنار آبزی مهاجر از مناطق سردسیر سیبری، روسیه، آسیای میانه و مناطق داخلی ایران است.

تالاب شادگان به دلیل هوای معتدل در فصل زمستان محل زیست بیش از ۱۱۰ گونه گیاهی، ۱۷۴ گونه پرنده بومی و مهاجر شامل گیلانشاه و اردک مرمری، ۳۶ گونه پستاندار، سه گونه دوزیست و ۹ گونه خزنده است.
تالاب بین‌المللی شادگان از شمال به شادگان، از جنوب به رودخانه بهمنشیر و از سمت غرب به جاده دارخوین، آبادان و آب‌های خورموسی محدود می‌شود

برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا