اصفهان

مروری بر دومینوی تغییر مدیران کل ارشاد اصفهان در دولت تدبیر/ مطالبه اهالی فرهنگ و هنر نصف جهان از اسماعیلی

به گزارش خبرگزاری برگزیده های ایران از اصفهان، فرهنگ یکی از مسائل مهم عرصه زندگی عمومی و همچنین مهمترین مسأله مغفول مانده از سوی مسؤولان و حتی مردم است؛ فرهنگ اگر چه همچون اقتصاد و سیاست، جزو مسائل عینی نیست، اما در لایه‌های زیرین حیات عمومی هر جامعه‌ای نقش تعیین‌کننده و حیاتی دارد، به گونه‌ای که غفلت از آن‌، ضررهای جبران‌ناپذیری به آحاد جامعه وارد کرده که از عرصه زندگی خصوصی تا گستره کلان جامعه خود را نشان خواهد داد.

این مشکلات و مسائل در نتیجه عدم پالایش ورودی‌ها و خوراک فرهنگی جامعه است که به تدریج، باعث می‌شود مصرف‌کنندگان آن خوراک، از مرزهای عرف رایج اجتماعی پا را فراتر گذاشته و هر روز حیطه جدید از ناهنجاری را در معرض عموم به نمایش ‌گذارند.

این سؤال پیش می‌آید که متولی امر فرهنگ در جامعه کیست؟ مجموعه نهادها، ارگان‌ها و ادارات فرهنگی که باید برای چشم‌انداز میان‌مدت و بلندمدت فرهنگ مردم برنامه داشته باشند چه می‌کنند و باید چه کنند؟ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با حوزه‌های کاری متنوع نهاد اصلی مرتبط با حوزه فرهنگی است که نقش و وظایف مهمی بر عهده دارد.

دومینوی تغییر مدیران کل ارشاد در دولت تدبیر

اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان در طول هشت سال دولت تدبیر و امید ۵ مدیرکل را به خود دید، محمد قطبی که در دولت دهم به عنوان مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی منصوب شده بود، بعد از حدود یک سال و نیم فعالیت جایش را به حجت‌الاسلام حبیب‌رضا ارزانی داد و ارزانی هم در دوره دوم دولت تدبیر و امید به عنوان مشاور وزیر و رئیس کانون‌های فرهنگی هنری مساجد تعیین شد.

با رفتن ارزانی از اصفهان، محمد علی انصاری جایگزین وی شد. مسؤولیت انصاری در اصفهان بعد از ۲ سال پایان یافت و دومینوی انتخاب مدیر کل به نفر چهارم رسید. سعید سرابی ۲۷ فروردین ۹۹ به اصفهان آمد تا بر صندلی اداره کل ارشاد تکیه بزند اما احتمالا فکرش را هم نمی‌کرد که نیامده بخواهد اصفهان را ترک کند.

خرداد ماه خبر استعفای سرابی از مدیر کل ارشاد منتشر می‌شود و چهارمین مدیر کل دولت تدبیر نیز نیامده ساختمان اداره کل را ترک می‌کند. نوبت به پنجمین مدیر کل می‌رسد، صالحی وزیر وقت ارشاد رمضانعلی معتمدی را به عنوان مدیر کل ارشاد اصفهان منصوب می‌کند.

نگرانی از تکرار اتفاقات پیشین در اداره کل ارشاد اصفهان و انتقادات به عملکرد مدیر کل فعلی دغدغه مهم این روزهای اهالی فرهنگ و هنر پایتخت فرهنگ و تمدن درباره انتخاب مدیر کل جدید است. دغدغه مهمی که سال‌ها است گفته شده و الان ضرورت دارد بیش از پیش به آن دقت شود.

ماجرای خرید آثار انجمن خوشنویسان چه بود؟

 در همین زمینه علی فرزانه در گفت‌و‌گو با خبرنگار برگزیده های ایران در اصفهان با گلایه از برخی کم‌کاری‌ها اظهار داشت: ما یک جشنواره قرآنی در اوج کرونا برگزار کردیم و قرار بود از طرف ارشاد مبلغی را برای جایزه‌ای که تعیین می‌کنیم، اختصاص دهند.

رئیس انجمن خوش‌نویسان اصفهان ادامه داد: ما می خواستیم آثار جشنواره را تحویل خانواده پرستاران و پزشکان شهید راه سلامت کنیم، این جشنواره که تمام شد، علاوه بر این که اصلا حمایت نکردند، پول جشنواره را هم که قول داده بودند، ندادند؛ در این جشنواره ۴۵۰ نفر در استان در این جشنواره شرکت کردند و کارها را با تذهیب انجام دادند، چون قرار بود این ها را به شهدای راه سلامت اهدا کنیم. بعد هم از ارشاد آمدند ۵۰ تا اثر را از انجمن بردند و پولی هم پرداخت نکردند.

وی اضافه کرد: پول این جشنواره را که قرار بود ۸۰ میلیون به ما بدهند، در آخر من از طریق یکی از علما پیگیری کردم که با وزارت خانه تماس گرفتند و از طریق وزارت خانه به انجمن ما ۲۰ میلیون پول دادند.

فرزانه تاکید کرد: اصفهان شهر هنر و مرکز هنر شیعی در جهان اسلام است، پیام من برای مسؤولان این است که نمی‌دانند در چه شهری دارند زندگی می‌کنند، اگر این شهر در هر کشور دیگری بود، تا الان هنرمندان آن چقدر می‌تواستند امکانات بگیرند.

ضرورت بزرگداشت مفاخر فرهنگ و هنر اصفهان

رئیس انجمن خوش‌نویسان اصفهان یادآور شد: مثلا میرعماد حسنی که الان در اصفهان خاک است که بزرگترین خوشنویس جهان اسلام است و یونسکو برای میرعماد و برخی هنرمندان بین‌المللی و جهانی مثل میکل آنژ، لئوناردو داوینچی و پیکاسو ردیف بودجه قرار داده است که این یعنی ایشان یکی از هنرمندان تاریخ بشریت است.

وی با اشاره به ضرورت توجه به مفاخر و بزرگان هنر اصفهان، افزود: پیشنهاد دادم که برای میرعماد کاری کنیم ولی توجهی نشد.

فرزانه بیان کرد: جرم مردم اصفهان این است که هنرمند هستند، مدیری می‌خواهیم که این‌ها را مدیریت کند، نباید از این که تعداد آن‌ها زیاد است ناراحت باشیم بلکه باید خدا را شکر کنیم؛ باید از این ذخیره برای اعتلای فرهنگ شیعه و ایران اسلامی استفاده کنیم،.

رئیس انجمن خوش‌نویسان اصفهان بیان کرد: افتخار اصفهان این است که هنر شیعه اسلامی را در دوره صفویه به نمایش گذاشته است؛ آیا در ارتباط با این مسأله کنگره‌ای گذاشته‌ایم، در ارتباط با هنر شیعی کاری کرده‌ایم؟ آیا مدیران دلسوزی برای معرفی هنرمندان خود به جهانیان داشته‌ایم؟

ضرورت توجه مدیریت فرهنگی به هویت ایرانی اسلامی جوانان

وی ابراز کرد: هرکس در اصفهان نفس کشید، به قله‌های هنر رسید، عرض من این است که با این همه هنرمند طراز اول جهانی چه کردیم و چه بزرگداشتی انجام دادیم؟ نگران این هستیم که جوانان ما هویت ایرانی – اسلامی خود را فراموش نکنند، و این امر بر عهده متولیان فرهنگ و هنر این شهر است، متولیانی که جایگاه آن را بشناسند.

فرزانه تصریح کرد: مسؤولان باید آستین را بالا بزنند و کمر همت ببندند و ارزش‌های ایرانی اسلامی را که در قرون متمادی به دست آوردیم، به جوانان معرفی کنند.

فرزانه با بیان اینکه در هنر و فرهنگ، اصفهان در ایران سرآمد است، بیان کرد: مدیری بیاید که از پتانسل اصفهان استفاده کند؛ حلقه مفقوده ما فقط اقتصاد و تحریم نیست، بلکه فرهنگ و هنر است.

رئیس انجمن خوش‌نویسان اصفهان در پایان گفت: من گفتم به اندازه یک صدم بودجه‌ای که برای کارهای دیگر اختصاص می‌دهید برای انسان سازی اختصاص دهید، مگر از انسان ساختن، کار مهم دیگری داریم. ما همینطور جوان‌ها را رها کردیم به حال خودشان. این ها به خاطر عدم مدیریت فرهنگی اینطور شده است.

همانطور که گفته شد اصفهان مهد پرورش مفاخر بزرگ و چهره‌های ممتازی در عرصه‌های مختلف فرهنگی و هنری است که نام آن‌ها شهرت جهانی دارد، هنرمندانی که آبرو و اعتبار این شهر پرافتخار هستند و دغدغه مردم فرهنگ‌دوست این شهر نیز انتخاب مدیرانی در طراز این جایگاه بلند است.

 

اقدام اخیر مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در برکناری معاون جوان هنری و سینمایی این اداره کل در آغازین ماه‌های فعالیت دولت مردمی که با رویکرد جوانگرایی روی کار آمده و تاکید آیت‌الله رئیسی به مدیران برای استفاده از نیروهای جوان و انقلابی انتقاداتی را به همراه داشت. هر چند جایگزین وی فرد جوانی هم بود اما شنیده‌ها از دلایل و نحوه این جابجایی تعجب برانگیز است.

به نظر می‌رسد با توجه به سابقه قریب به ۳۶ ساله مدیر کل فعلی فرهنگ و ارشاد اسلامی و شرایط ویژه فرهنگی اصفهان و لزوم توجه به عرصه‌های مختلف فرهنگی و هنری  و شناخت  خوب  و کافی محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از وضعیت فرهنگ و هنر اصفهان که خود سال‌ها به عنوان معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی اصفهان فعالیت داشته، ضرورت دارد دقت لازم در انتخاب مدیر کل بعدی انجام شود که هم از تکرار اتفاقات پیشین جلوگیری شود و هم مایه امید و دلگرمی اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه دیار نصف جهان باشد.

انتهای پیام/۶۳۰۷۷/آ/


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا