قزوین

نوسازی مدیران استان و توجه به تولید مأموریت مهم اعلایی/ استاندار جدید مراقب منفعت‌طلبان باشد

به گزارش خبرگزاری برگزیده های ایران از قزوین، محمدمهدی اعلایی امروز و تا ساعتی دیگر به‌عنوان یازدهمین استاندار قزوین کار خود را آغاز می‌کند. قزوین در سال ۱۳۷۶ و با تصویب مجلس شورای اسلامی به‌عنوان یک استان با ۱۵ هزار و ۸۲۰ کیلومتر مربع وسعت تشکیل شد.

این استان هم‌اکنون نزدیک به ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر جمعیت را در ۲۸ شهر و ۱هزار و ۱۹۱ روستای خود جای داده است. با توسل به آمار ارائه شده در پرتال سازمان صمت، باید گفت که استان قزوین دارای تعداد ۳ هزار و ۹۰۰ واحد صنعتی دارای پروانه بهره‌برداری است و ۱۳۴ هزار نفر ظرفیت اشتغال ایجاد شده است.

البته این آمار به شکل دقیق دیگر اصلاح و به‌روز نشده و با توجه به بحرانی شدن برخی واحدها یا ایجاد مشکلات برای برخی از آن‌ها و امثال آن در دوران دولت تدبیر و امید، هنوز آمار دقیقی از تعداد واحدهای صنعتی فعال و حتی نیمه فعال ارائه نشده. اما فریدون همتی یکی از استانداران روحانی در قزوین در حاشیهٔ یکی از جلسات مربوط به صنعت گفته بود با تعطیلی بیش از ۶۰۰ واحد تولیدی، امکان احیای آن‌ها از بین رفته است. در هر حال همچنان از استان قزوین به‌عنوان چهارمین استان صنعتی کشور یاد می‌شود.

همچنین در حوزهٔ کشاورزی ظرفیت‌های بالای دشت قزوین و مناطق حاصلخیز آن، این استان را به قطب کشاورزی نیز تبدیل کرده. آن‌گونه که در سفر حسن روحانی رئیس جمهور سابق به قزوین عنوان شد که این استان توان تولید ۸ درصد غذای کشور را دارا است.

همچنین با وجود ظرفیت‌های فرهنگی، تاریخی و طبیعی قزوین که در حوزه‌های گردشگری، فرهنگ و هنر می‌تواند به شکوفایی برسد و نیز ظرفیت علمی بالای آن با وجود حضور دانشگاه‌های معتبر و حوزهٔ علمیه کهن، استان قزوین مستعد برای جهش و رشد بالایی است.

جهش تولید و کابینهٔ اقتصادی آقای استاندار

محمدمهدی اعلایی امروز کارش را در استانی آغاز می‌کند که به‌عنوان قطب چهارم صنعتی کشور، کارهای بسیار زیادی در حوزهٔ جهش تولید دارد. یک شهر صنعتی با بیش از ۸۰۰ هکتار وسعت با نام شهر صنعتی البرز و ۱۵ شهرک و ناحیه صنعتی، از قزوین موقعیت منحصر به فردی ساخته است و نزدیکی به پایتخت این موقعیت ویژه صنعتی را دوچندان می‌کند.

بدون شک اولین مأموریت اعلایی پرداختن به موضوع جهش تولید، حل مشکلات واحدهای تولیدی، فعال کردن واحدهای تعطیل و نیمه تعطیل است. در این زمینه بدون شک او به یک کابینهٔ اقتصادی قوی، متخصص، با انگیزه و جوان نیاز دارد.

انتخاب مدیران کارآمد برای معاونت اقتصادی استانداری قزوین، ریاست سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، مدیرکل صنعت معدن و تجارت و شرکت شهرک‌های صنعتی در این زمینه از اهمییت بالایی برخوردار است.

فرشاد پیله‌چی کارشناس حوزهٔ صنعت در گفت‌وگو با خبرنگار برگزیده های ایران، در این باره عنوان می‌کند: مدیران اقتصادی و صنعتی استان امروز باید عملگرا باشند و صدالبته شجاع برای آنکه بتوانند از چارچوب بروکراسی آزاردهندهٔ دستگاه‌های خود خارج شده و به شکلی ستادی-میدانی پای کار جهش تولید باشند. چرا که همه می‌دانیم امروز آنقدر کار و پیچیدگی وجود دارد که صرفاً با ستادی بودن مدیر و پشت میز نشستن نمی‌توان امور را پیگیری و حل کرد و حتماً مدیران صنعتی باید در دل میدان حضور داشته باشند و تمامی حلقه‌های صنعت و چرخ‌های محرک آن را از نزدیک بررسی کنند.

پیله‌چی می‌گوید: قزوین با ظرفیت عالی صنعتی خود، بدون شک سهم بزرگی در تحقق جهش تولید دارد و دولت مردمی هم یکی از رسالت‌هایش را تحقق تولید با تکیه بر توان و تخصص داخلی و گره‌گشایی از بازارهای جهانی قرار داده. لذا حضور چندهزار واحدتولیدی در استان قزوین و ظرفیت کم‌نظیر یک شهر صنعتی و ۱۵ شهرک و ناحیه صنعتی این استان را به یک مرکز مهم در تحقق آرمان‌های صنعتی و اقتصادی تبدیل می‌کند.

رئیس جهاد دانشگاهی استان قزوین اظهار می‌کند: متأسفانه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید هنوز نتوانسته به جایگاه واقعی خود دست پیدا کند و عمدهٔ مصوبات آن به‌ویژه پیرامون وظایف بانک‌ها، وظایف دستگاه‌های خدمت‌رسان مانند برق و گاز و نیز مسائل مالیاتی و حقوقی بر زمین می‌ماند و ضمانت اجرای لازم یا پیگیری برای اجرای دقیق را ندارد. این کارگروه باید در استان قزوین به قرارگاه عملیاتی پویا و جهادی در امر مانع‌زدایی و پشتیبانی از تولید تبدیل شود، لذا مدیران عضو در این کارگروه باید نگاه و جهت‌گیری مشترک و دقیقی طبق برنامه‌های دولت مردمی داشته باشند.

احمد خورگامی کارشناس حوزۀ صنعتی و فعال سیاسی استان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار برگزیده های ایران عنوان می‌کند: وضعیت صنعت، کشاورزی و تولید استان با سوء مدیریت‌ها دچار حاشیه‌هایی شده، در حالی که اگر به‌صورت جدی و دقیق به آن توجه شود، در حوزه‌های مختلف علاوه بر رفع نیازهای مردم استان می‌تواند مسائل استان‌های همجوار را هم حل کند.

خورگامی اضافه می‌کند: در مقطعی قزوین تولید کنندهٔ اصلی مرغ و تخم مرغ و جوجه یک روزه کشور بوده و حدود ۴۰ درصد از این محصولات به تنهایی در قزوین تولید می‌شد، اما ما متأسفانه با برخی سوءتدبیرها شاهد بودیم که مردم استان در روزهایی در صف‌های طولانی مرغ بودند. لذا کم توجهی به ظرفیت‌های استان می‌تواند به تنهایی اثرات جبران ناپذیری را ایجاد کند.

این کارشناس صنعت معتقد است: توجه به رفع مشکلات واحدهای بحرانی و مشکلات کارگری هم می‌تواند برخی از دغدغه‌های مردم را برطرف کند و آن‌ها را نسبت به آیندهٔ قزوین به‌عنوان استانی تولیدی و صنعتی امیدوار کند.

مدیران مردمی و خدمت‌محور کردن استان

آنچه در ۲۴ سال گذشته مردم استان قزوین از آن رنجور و گلایه‌مند بودند، وضعیت سیاست‌زدهٔ حاکم بر انتخاب مدیران و تصمیمات آن‌ها بوده است. سیاسی بودن مدیر و نگاه سیاسی او یک امر طبیعی است، اما سیاست‌زدگی به معنای اینکه باندبازی، جناح‌گرایی و منافع باندی تبدیل به شاخص منحصر به‌فرد در انتصابات و تصمیمات شود مذموم است. امروز انتقاد تمامی دغدغه‌مندان قزوین سیاست‌زدگی حاکم بر استان در ادوار گذشته است.

وحید زرگر کارشناس اقتصادی و فعال سیاسی، در گفت‌وگو با خبرنگار برگزیده های ایران، خدمت‌محور بودن استاندار و پرداختن او به مسائل اصلی راه حل صحیح می‌داند و عنوان می‌کند: در شرایط فعلی مدیران کشور با چالش‌های بزرگ و کوچکی روبرو هستند که عمدتاً ناشی از ندانم کاری‌ها و سوءتدبیرهای گذشته و تحریم‌های ظالمانه و شوک‌های اقتصادی بوده است که بروز بیماری کرونا در دو سه سال اخیر هم  مشکلات را دوچندان کرده. لذا باید بدانیم که قطعاً برون رفت از این وضعیت نیاز به یک عزم ملی و تدابیر صحیح و تلاش‌های شبانه‌روزی دارد.

زرگر عنوان می‌کند: استان قزوین مشکلاتی دارد که ویژهٔ این استان است و قاعدتاً انتظارات در این حوزه از مدیریت ارشد استان بیشتر می‌شود. مشکل کم‌آبی و بی‌آبی به ویژه نیاز فوری ۱۷ شهر و ۱۹۴ روستای استان، مشکلات موجود در بخش بهداشت و سلامت و امکانات ناکافی در این بخش، کمبود سرمایه‌گذاری و فرسودگی صنایع، پایهٔ ضعیف اعتباری استان در بودجه‌های سنواتی، رونده فزایندهٔ آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی و ضعف زیرساخت‌های گردشگری و آلودگی‌های زیستی و محیطی از عمده چالش‌هایی هستند که استاندار جدید باید با برنامه‌ریزی مناسب، استفاده از همهٔ ظرفیت‌ها وضعیت را بهبود بخشند.

در واقع آنچه زرگر به آن اشاره می‌کند، بخش مهمی از نظام مسائل استان قزوین است که همواره در سایهٔ رقابت‌های بیهودهٔ جناحی تحت‌الشعاع قرار گرفته. بحران آب شرب ۱۷ شهر و ۱۹۴ روستای استان قزوین قرار بود تا با انتقال آب سدطالقان به قزوین تا پایان سال ۱۳۹۸ به اتمام برسد، اما اکنون قرار است آب این سد تا سه ماه دیگر و با تحقق اعتبارات ریالی به شهر آبیک برسد و مابقی پروژه معطل تخصیص اعتبار خواهد بود.

چالش در بافت مدیریتی قزوین و ضرورت نوسازی مدیران استان

وحیدزرگر می‌گوید: مهم‌ترین اولویت استاندار جدید نوسازی بافت مدیریتی استان است. تداوم مدیریت‌های فعلی به‌ویژه در سطوح بالا وضعیت فعلی را تداوم خواهد بخشید. نوسازی بدنهٔ مدیرتی استان گام نخست هست که می‌تواند استاندار جدید را در نیل به موفقیت و دستیابی به اهداف توسعه‌ای استان بیش از پیش مدد رساند.

در واقع بسیاری از نخبگان استان قزوین که طی دوره‌ها و سال‌ها در حاشیه بودند از تداوم مدیریت برخی از افراد در قزوین گلایه دارند. افرادی که عاملان وضعیت موجود در این استان هستند و گاه برخی از آن‌ها در دولت‌های مختلف، رویکرد خویش را متناسب با جریان غالب بر دولت تغییر داده‌اند. همچنین استفاده بیش از حد از مدیران غیربومی در قزوین، گلایهٔ جدی جوانان متخصص و نخبگان این استان است، به نحوی که افراد توانمند این استان در حاشیه قرار گرفته و مدیران پروازی ادارهٔ دستگاه‌ها را برعهده گرفتند.

احمد خورگامی به همین نکات اشاره کرده و عنوان می‌کند: مدیران غیر بومی در استان قزوین دومین چالش پیش روی استاندار جدید است. هرچند گفته می‌شود که آقای اعلایی هم برخی از مدیرانش را از الآن گزینش کرده و از زنجان و سایر استان‌های دیگر می‌آورد، اما این به پاشنه آشیل استاندار مبدل خواهد شد. چرا که همین حالا هم به نخبگان و شایستگان استان کمتر توجه شده و افراد غیربومی که نگاه کلان و زیربنایی به استان ندارند در این استان مشغول به کار بودند.

استاندار قزوین مراقب منفعت‌طلبان باشد

 قائم مقام حزب مؤتلفهٔ اسلامی در استان قزوین اظهار می‌کند: یکی از چالش‌هایی می تواند مخل عملکرد استاندار جدید بشود، برخی افراد منفعت‌طلب هستند. ما در تمام جریانات سیاسی افراد منفعت طلب داریم و نمی‌شود آن‌ها را اصلاحطلب یا اصولگرا نامید؛ منفعت‌طلب‌هایی که با پیروزی هر جریان تغییر موضع می‌دهند و خودشان را با آن جریان حاکم و مستقر نزدیک نشان می‌دهند و خودشان را به آن‌ها نزدیک می‌کنند. آن‌ها در تمام دولت‌ها این روال را دارند و باید مراقب نفوذ دوبارهٔ آن‌ها بود.

خورگامی تأکید می‌کند: مهم‌ترین چالش‌های پیش روی استاندار جدید، بلاتکلیفی و سرگردانی مدیران دولت قبلی است که مشکلاتی را برای مردم پیش آورده است. همینطور که می‌بینیم وضعیت عملکردی در حال حاضر خوب نیست و این مشکلات موجود در جامعه حاصل عملکرد مجموعه‌ای از مدیران است که همچنان مسئولیت دارند و الآن در حالت بلاتکلیفی هستند، این بلاتکلیفی در کارها اثر گذاشته و خدمت‌رسانی به مردم را دچار اختلال کرده. این مانع مهمی است.

در واقع امروز نگرش و مطالبهٔ عمومی نخبگان و مصلحان استان قزوین، نو کردن کابینهٔ دولت در استان و ورود نیروهای توانمند، متخصص، جهادی و انقلابی در مسئولیت‌ها است. نیروهایی که روز و شب نشناسند و با قدرت به سمت حل مسائل مردم و تحقق اهداف دولت مردمی به پیش بروند. حتی مدتی پیش نیز جمعی از خبرنگاران استان قزوین در نامه‌ای به رئیس جمهور خواستار تسریع در معرفی استاندار قزوین و تغییر سریع تمامی معاونین استاندار و مدیران کل و روئسای سازمان‌ها و دستگاه‌های دولتی شده بودند.

اولویت‌های اقتصادی قزوین را دریابید

وحید زرگر به موضوع اولویت‌های کاری استاندار قزوین پرداخته و عنوان می‌کند: در حوزهٔ برنامه‌ریزی و اجرا هم مسائل مهمی وجود دارد که باید در اولویت‌های کاری استاندار محترم قرار گیرد.

این کارشناس اقتصادی اضافه می‌کند: توجه و تأکید بر پروژه‌های انتقال آب و ارتقاء وضعیت اعتباری استان در طرح‌های انتقال آب، فعال نمودن بخش دستگاه‌های اجرایی مربوطه در جذب سرمایه‌گذار بویژه در حوزه‌های با درصد اشتغال‌زایی بالا، تنظیم بازار مصرف استان، توجه ویژه به ایجاد و احداث زیرساخت‌های گردشگری در استان با مشارکت بخش خصوصی، استفاده از ظرفیت‌های مردمی به‌ویژه گروه‌های جهادی در عمران و آبادانی، توسعه و ترویج کارآفرینی، حمایت از شرکت‌ها و مؤسسات دانش بنیان و … از عمده مواردی است که لازم است مورد توجه و‌ عنایت مدیریت ارشد استان قرار گیرد.

به هر روی، آنگونه که مشخص است، چالش‌های پیش روی محمدمهدی اعلایی مسائل سیاسی و نحوه ورود او به ایجاد تغییرات مدیریتی و چینش کابینهٔ استان است. در دولت تدبیر و امید، نگاه به طبقهٔ نخبگان استان رنگ باخته و شرایط به‌نحوی پیش رفت که شرط انتصاب هر مدیر ارشدی، کسب موافقت یکی از چهره‌های سیاسی اصلاح‌طلب بود. در واقع هر مدیرکل و یا مسؤول ارشدی جهت اخذ حکم مسؤولیت ابتدا باید در ویلایی سیاسی موافقت پدرخوانده‌های دولت را کسب می‌کرد.

حتی مشهور بود که یکی از استانداران قزوین در دولت روحانی، با لیستی از سوی همین افراد وارد استان شد و پس از انجام مأموریت و انتصابات سیاسی از قزوین رفت.

به حاشیه رفتن نخبگان استان و عدم استفاده از ظرفیت آن‌ها در حل نظام مسائل قزوین، برای این استان خسارت‌بار بود. حالا اعلایی در موقعیتی ویژه و تاریخی قرار دارد تا بتواند با استفاده از ظرفیت جوانان و مشورت با مصلحان انقلابی، به بهترین نحو از نخبگان و جوانان توانمند قزوین برای حل مسائل این استان استفاده کرده و قزوین را به سمت دورهٔ طلایی جهش تولید هدایت کند.

انتهای پیام/


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا