فارس

هوشمندسازی؛ گام نخست در مسیر تبدیل شیراز به قطب اقتصادی

به گزارش برگزیده های ایران از شیراز، بیست و ششمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر شیراز همزمان با هفته بسیج برگزار شد.

در این نشست، رئیس کمیسیون هوشمندسازی، فناوری‌های نوین و اطلاعات در نطق پیش از دستور گفت: از نظر متخصصان مهمترین تمایز بین کلان‌شهرها مساله هوشمندسازی است، پس باید زیرساخت ها در این زمینه بهبود یابد.

مهدی نصیری ادامه داد: اگر بخواهیم شیراز را به عنوان یک قطب اقتصادی مهم تبدیل کنیم باید هوشمندسازی را به عنوان اولویت اول مدیریت شهری در نظر بگیریم تا بسترهای لازم اشتغال زایی مهیا شود.

وی افزود: همچنین راه اندازی کسب و کارهای جدید، آسان تر و روند امور اداری نیز سهل تر شود تا جذابیت بیشتر برای سرمایه گذاران ایجاد شود بنابراین هوشمندسازی شهر به مرور باید تسریع گردد.

نصیری با اشاره به اینکه برای هوشمندسازی باید به ۲ بخش زیرساخت‌ها و کاربردها توجه کرد، گفت: زیرساخت‌هایی مانند فیبر نوری، مرکز داده، کیف پول الکترونیک، برای هوشمندسازی ضروری است.

وی اظهار داشت: در کاربردها نیز تکنولوژی هایی مانند اینترنت اشیا و توسعه نرم افزاری ، مهم تلقی می شود و از فناوری های نوین همچون هوش مصنوعی، هوش تجاری و داشبوردهای مدیریتی، ایجاد انباره داده متمرکز شهرداری و واقعیت مجازی و افزوده ضروری به نظر می رسد.

این عضو شورای شیراز بیان کرد: هوشمندسازی شهر به مرور باید بیشتر شود و در صورتی ما می توانیم شهرمان را هوشمندتر معرفی کنیم که تعداد پروژه های عمرانی را کاهش دهیم، مدیریت حمل ونقل با هزینه کمتر، خدمات با کیفیت تری به شهروندان ارائه کند و ترافیک شهر با هزینه های بسیار کمتر بهبود بیشتری داشته باشند و به طول خلاصه باعث صرفه جویی حدود ۱۲۰ ساعت در یک سال از عمر یک شهروند باشد.

نصیری اظهار داشت: هوشمندسازی به عنوان پل ارتباطی بین شهروندان و سازمانهای دولتی و شهرداری است که باعث کاهش ارتباط مستقیم، کاهش احتمال ارتکاب به جرم و تخلف از سوی شهروندان و کارکنان کاهش هزینه های عملیاتی، افزایش شفاف سازی فعالیت های شهرداری می شود.

در این جلسه، فرمانده ناحیه مقاومت بقیه الله شهر شیراز نیز با اهدای چفیه به اعضا شورای اسلامی و شهردار، این ایام را گرامی داشت و با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری بیان داشت: تفکر بسیجی در واقع یک احساس مسئولیت است; شخصی که نسبت جامعه، انقلاب، اسلام و نسبت به ارزشها احساس مسئولیت می‌کند، در واقع یک بسیجی است و معتقدیم وجود این تفکر و این حس مسئولیت در عبور از چالش‌ها و مشکلات، ضروری است.

علی‌پور ادامه داد:  افتخار می‌کنیم که در کشور ایران چنین تفکری توانسته بسیاری از مشکلات را رفع کند که در حوزه دفاعی در دوران جنگ تحمیلی بارها شاهد آن بودیم; بسیج در دوره جدید نیز تلاش می کند که به صورت تخصصی و با ایده های نو، کارها را انجام دهد و دارای برنامه باشد، برای مثال در عرصه فرهنگی با ایجاد هسته های فرهنگی مردمی به دنبال ترویج سبک زندگی ایرانی و اسلامی، به عنوان یک ضرورت جدی در جامعه است.  

وی بیان کرد: دلاور مردان بسیج در عرصه فضای مجازی که به عنوان یکی دیگر از عرصه‌های مهم در کشور به حساب می‌آید، فعالیت‌های مختلفی نیز انجام می‌دهند که یکی از کارهای تخصصی افزایش سواد رسانه‌ای و سواد فضای مجازی عموم مردم است که کلاس‌های آموزشی مختلفی در این زمینه در حال برگزاری است; از دیگر کارهای مهم در حوزه فضای مجازی، رفع شبهات و تهیه و تولید مطالب مفید و انتشار آن  می‌توان اشاره کرد.

فرمانده سپاه بقیه‌الله شیراز اظهار داشت: در حوزه امنیتی نیز در یک نگاه کلی به دنبال ایجاد امنیت پایدارِ مردم محور هستیم که این نیز با همکاری قشرهای مختلف مردم محقق خواهد شد.

علی‌پور یکی از خدمات بزرگ بسیج در استان فارس را مربوط به دوران کرونا خواند و گفت: پس از شیوع کرونا، فعالیت های بسیاری صورت گرفته که یکی از آنها طرح ملی شهید سلیمانی بود که با مراقبتها، نظارت ها و سرکشی از مبتلایان به کرونا، توانست در کنترل این بیماری تاثیرگذار باشد و طرح کمک‌های مومنانه و اهداء خون از دیگر برنامه های اجرا شده در این زمینه است.

کمربندی شیراز قتلگاه مردم مظلوم این شهر است

عضو دیگر شورای شهر خواستار استفاده از ظرفیت های مردمی شد و با اشاره به اهمیت ظرفیت های مردمی مانند بسیج، گفت: مسئولین خود را عقل کل ندانند و از ظرفیت مشارکت مردمی در همه سطوح استفاده نماییم، با مردم با صداقت رفتار نمایند و خود را خادم مردم بدانیم.

غلامعلی ترابی اظهار داشت: از شهردار محترم تقاضا داریم در دوره مدیریت خود نقش مردم را در سطح مدیریت شهری افزایش داده و آن را در کنار خود ببینیم و مدیریت خود را از پشت درهای بسته به اجتماع و بین مردم بکشاند و مطمئن باشد که اگر این رویه حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبری را در پیش بگیرند، در آینده نزدیک خیلی از مسائل شهری به سمت صلاح و حل معضلات می‌رود.

وی در تذکراتی به برخی از مشکلات شهر شیراز پرداخت و گفت: کمربندی شیراز قتلگاه مردم مظلوم این شهر است که این اتفاق تاسف بار ناشی از کم کاری و عدم هماهنگی دستگاه های متولی در گذشته بوده که وزارت راه باید این مسئله را جبران نماید همچنین استانداری فارس باید پیگیر رفع مشکلات مردم و معضلات کمربندی شیراز باشد.

ترابی بیان کرد: همچنین شرکت آب و فاضلاب شیراز، متولی حل مشکلات انتقال فاضلاب جنوب شهر شیراز است در قسمتی از شهر شبکه را ایجاد کرده اما در جنوب شهر آن را رها کرده است.

این عضو شورا، مساله فرونشست زمین در شیراز را یک تهدید خواند و معتقد است زلزله و حادثه خبر نمی دهد; از امروز باید حوادث آینده را مدیریت کرد.

 وی از دیگر چالش های شهر شیراز را مساله سرانه فضای سبز برشمرد و گفت:  در چند سال گذشته، سرانه فضای سبز شهر شیراز کاهش یافته است که متاسفانه که این موضوع خطر جدی است که محیط زیست شهری را تهدید می‌کند.

ترابی اظهار داشت: توسعه فضای سبز شهری، باید با سرعت بیشتری توسط شهرداری صورت پذیرد و کنترل و نظارت بر تخریب فضاهای سبز شهری و باغات شیراز، با دقت عمل بیشتر انجام شود.

یکی از موضوعات مطرح شده در این جلسه، مربوط به نام‌گذاری معابر و خیابان ها بود و قرار بر این است که ورزشگاه لاله به نام قهرمانان گرایی تغییر نام پیدا کند و یک سالن تیر اندازی نیز به نام بانوی قهرمان، ساره جوانمردی نامگذاری شود.

 در این زمینه برخی از اعضای شورا، نسبت به هیات تطبیق اعتراضاتی داشتند و خواستار توجه به قوانین شده تا از ابراز نظرهای سلیقه ای نیز پرهیز نمایند و هیئت تطبیق خود را بالاتر از قانون نداند.

یکی دیگر از اعضای شورای شهر با گلایه از اعضای دوره های قبل شورای شهر شیراز گفت: متاسفانه بدعتی در دوره های قبل گذاشته شد که بعضا تغییر نام برخی از معابر و خیابان ها که حتی به نام شهدا بودند، خارج از آئین نامه ها و مصوبات ارائه می شد.

محمدیان افزود: این روند، تاثیرات منفی در افکار عمومی داشت بنابراین باید در تغییر نام ها دقت ویژه ای شود.

انتهای پیام/س


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا