سیستان و بلوچستان

وقتی حرمت «چادر زن» در سیستان جان می‌بخشد/ سازش ۲۲ اختلاف طایفه‌ای در سال‌جاری

به گزارش خبرگزاری برگزیده های ایران از زاهدان، جایگاه چادر زن در میان مردمان سیستان جایگاهی بسیار ارزشمند دارد به گونه ای که اگر در مراسم صلح و سازش و به دفاع از فردی که تقاضای بخشش دارد، زنی چادرش را پهن کند به حرمت چادر آن زن، فرد خطا کار بخشیده می‌شود و حرمت چادر زن حفظ می‌گردد.

چادر به عنوان یک ستون و اصل در میان مردمان سرزمین سیستان پذیرفته شده و در واقع چادر و حجابی که زن دارد یک جور قسم است و وقتی این را بگوید بدلیل جایگاه والای زن فرد مقابل مجاب می شود خواسته زن را اجابت کند.

یکی از معتمدان منطقه سیستان در این زمینه می گوید: چادر زن در سیستان معیار است، اگر فردی خطایی را مرتکب شود و در واقع پشت زن قرار گیرد تحت حمایت آن زن است و هیچ فردی نمی تواند به او تعرض کنند چرا که آن فرد تحت حمایت چادر زن است.

 

محمدرضا سردار شهرکی افزود: استفاده از حضور معتمدان، بزرگان و ریش سفیدان در سیستان نهادینه شده و با عنایت به اینکه بیش از ۸۵ قوم و قبلیه شناسنامه دار در سیستان وجود دارد بیشتر نزاع های قومی و طایفه ای با حضور بزرگان، معتمدان و ریش سفیدان حل و فصل می شود.

این معتمد طایفه ادامه داد: حرمت و احترام چادر زن  در سیستان موضوع بسیار مهمی است که در بزرگترین منازعات منطقه، بزرگان با گرو گذاشتن چادر و حرمت زن نسبت به موضوع پیش آمده و مشکل اساسی که منجر به مشکلات بعدی خواهد شد چادر زن را گروه می گذارند و در واقع چادر ضمانت اجرایی در حل و فصل موضوع دارد.

وی افزود: آنچه مهم است استفاده از روح جمعی حاکم بر منطقه سیستان است که باید بیشتر مورد تاکید قرار گیرد  زیرا مشارکت بزرگان در حل و فصل مسایل می توانند تاثیر گزار باشند.

بهترین بستر برای اجرای عدالت، شورای حل اختلاف و مصالحه است

رئیس شوراهای حل اختلاف سیستان و بلوچستان با تاکید بر ترویج و فرهنگ سازی  روحیه گذشت و ایثار در جامعه  گفت:  تلاش همه باید در مسیر ارتقای فرهنگ صلح و سازش و حل و فصل پرونده ها با رضایت، ریش سفیدی و کداخدا منشی باشد و  مسئولان نیز  با استفاده از توانایی و ظرفیت‌های فرهنگی موجود در منطقه، زمینه های صلح و سازش را به منظور ایجاد امنیت و آرامش در جامعه  بیش از پیش فراهم کنند.

بندانی با اشاره به اینکه بهترین بستر برای اجرای عدالت، شورای حل اختلاف و مصالحه است گفت: شوراهای حل اختلاف طبق وظیفه ذاتی خود مبنی بر تلاش برای رفع خصومت و ایجاد صلح و سازش اقدامات بسیار خوبی انجام داده اند

وی ادامه داد: بهره‌گیری از محبوبیت و اقتدار افراد ریش سفید، دارای اقتدار، صاحب نفوذ و معتمدان محلی ظرفیت بسیار خوبی  برای حل و فصل و تقلیل خسارات ناشی از اختلافات طایفه ای در استان است.

ورود بیش از ۲۹ هزارفقره  پرونده به شوراهای حل اختلاف سیستان و بلوچستان

رئیس شوراهای حل اختلاف سیستان و بلوچستان گفت: از ابتدای امسال تا کنون ۲۹ هزار و ۶۰۳ فقره پرونده به شوراهای حل اختلاف سیستان و بلوچستان وارد شده است.

حمید رضا بندانی اظهار کرد: از مجموع پرونده های وارده به شوراهای حل اختلاف سیستان و بلوچستان ۱۸ هزار و ۹۹۲ فقره پرونده وارده حقوقی و ۱۰ هزار و ۶۱۱ فقره پرونده وارده کیفری بوده است.

بندانی ادامه داد: همچنین از مجموع این پرونده ها ۲۸ هزار و ۲۳۵ فقره پرونده وارده شهری و هزار و ۳۶۸ فقره پرونده وارده روستایی بوده است.

رئیس شوراهای حل اختلاف سیستان و بلوچستان ادامه داد: از مجموع پرونده های وارده به شوراهای حل اختلاف ۲۹ هزار و ۵۲۸ فقره پرونده مختومه شده است.

وی با اشاره به پرونده های قابل صلح نیز گفت: از این تعداد پرونده ۱۸ هزار و ۱۶۲ فقره پرونده قابل صلح بوده که ۶ هزار و ۷۹۳ فقره پرونده مصالحه شده است.

 

از سازش ۲۲ اختلاف طایفه ای تا آزادی ۱۱۵ زندانی در شوراهای حل اختلاف

رئیس شوراهای حل اختلاف سیستان و بلوچستان از آزادی ۱۱۵ زندانی در شعب ویژه زندان شوراهای حل اختلاف استان خبر داد.

حجت الاسلام حمید رضا بندانی ضمن تبریک فرا رسیدن ۱۸ آبان ماه سالروز تاسیس شوراهای حل اختلاف گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۱۵ نفر زندانی از زندان های استان سیستان و بلوچستان آزاد شده اند.

وی با اشاره به ظرفیت خوب استان سیستان و بلوچستان در حل و فصل اختلافات طایفه ای در استان نیز گفت: با تلاش بزرگان، معتمدان و ریش سفیدان از ابتدای امسال تاکنون ۲۲ فقره پرونده اختلاف طایفه ای منجر به قتل به سازش ختم شده است.

وی گفت: با سازش این ۲۲ فقره پرونده اختلاف طایفه ای در استان، ۲۲ نفر از مجازات حتمی قصاص رهایی یافته اند که این نشان دهنده ظرفیت خوب استان سیستان و بلوچستان در فرضیه مهم صلح و سازش است.

این امیدواری وجود دارد که با اقدام مجلس در تسریع برای تصویب لایحه شوراهای حل اختلاف، بهره‌گیری از ظرفیت صلح و سازش برای مختومه کردن پرونده‌های ترافعی، نظام‌مندی و توسعه بیشتری یافته و از این طریق ورودی پرونده به دادسراها و محاکم کاهش و از اطاله دادرسی پیشگیری و نهایتا رضایت‌مندی عمومی از دستگاه قضایی ارتقاء یابد.

———————

گزارش: مریم سرگزی

 

انتهای پیام/۳۱۳۹


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا