فارس

کارگران کارخانه آی تی آی شیراز، گرفتار در مصوبات و جلسات بی حاصل/ مطالباتی که گَرد دوازده ساله بر آن نشست

به گزارش برگزیده های ایران از شیراز،کارخانه صنایع مخابرات راه دور ایران (آی تی آی) با سابقه درخشان در تهیه و تولید قطعات و تجهیزات الکترونیکی و مخابراتی، بیش از ۱۲ سال است از چرخه تولید خارج شده است.

آی تی آی پس از طراحی و تولید کارتهای سوخت، رو به ورشکستگی نهاد و این پروژه موفق، آخرین محصول این کارخانه شد و ۱۳۰۰ کارگر این کارخانه بدون دریافت مطالبات و معوقات خود پیش از موعد بازنشسته شدند؛ اکنون ۱۲ سال است کارگران این کارخانه در پی دستیابی به مطالبات خود هستند که با تاخیر ایجاد شده به ۴۰۰ میلیارد تومان رسیده است. 

بیش از ۱۲ سال است مسئولین جلسه تشکیل می دهند، مصوبه تصویب می کنند، دستگاه ها را مکلف می کنند، اما اتفاقی نمی افتد  و کارگران در مضیقه شدید مالی به سر میبرند.

 به گفته هاشم شمشیری مسئول کانون بازنشستگان شرکت مخابرات آی تی آی، همین دو هفته قبل یکی دیگر از کارگران این کارخانه فوت شد که تا کنون ۱۰۰ کارگر بدون دریافت مطالباتشان فوت شده اند و خانواده های آنها برای خروج از تنگنای زندگی به این معوقات نیاز دارند.

شمشیری در مصاحبه با خبرنگار فارس از شیراز با ذکر این نکته که شرکت آی تی آی در اردیبهشت ۸۸ به هیئت حمایت از صنایع کشور سپرده شد و هنوز هم زیر نظر هیئت قرار دارد، گفت: همکاران ما از سال ۸۵ که بازنشست شدند هم حقوق و دستمزد طلبکار هستند، هم حق سنوات؛ اصل مطالبات ۳۵ میلیارد تومان است که با خسارت تأخیر به بیش از ۲۵۰ میلیارد تومان رسیده است و برای همه اینها حکم دادگاه گرفته ایم اما هنوز هم ریالی از مطالبات باز نشستگان پرداخت نشده است.

وی افزود: از سال ۸۸ که کارخانه در اختیار حمایت بوده، حتی یک کار مثبت در جهت پرداخت مطالبات انجام نشده است،
مرداد ۹۹ در سفر استانی رئیس سابق قوه قضاییه، مقرر شد ظرف یک ماه مطالبات باز نشستگان پرداخت شود و این موضوع جزء مصوبات استانی بود اما تا الان ریالی پرداخت نشده است و آن مصوبه هم اجرایی نشد و هیئت حمایت از صنایع کشور و سهامداران کارخانه هیچ اقدام عملی برای پرداخت مطالبات ما انجام نداده اند.

هاشم شمشیری خاطرنشان کرد: با فعالیت کانون بازنشستگان و همراهی کارگران که تجمعات زیادی داشتیم هم در شیراز هم تهران، و کمک های دستگاه قضایی برای منطقه ویژه سهام یک درصدی که آی تی آی داشت و دو قطعه زمین به مساحت ۵ هزار متر مربع، از دادگاه حکم گرفتیم و توقیف کردیم اما متاسفانه نتوانستیم بفروشیم.

وی اضافه کرد: خردادماه امسال مقابل استانداری تجمع داشیم که یک جلسه با مدیرکل بازرسی نهاد ریاست جمهوری که و مسئولین استان داشتیم، مصوبه ای داشت که مقرر شد حداکثر ظرف سه ماه دفتر اردیبهشت و قطعه زمین ۵ هکتاری در کنار کارخانه که به نام بارانداز معروف است و از بدنه کارخانه هم جداست و در امر تولید موثر نیست، تغییر کاربری داده شده و به مزایده گذاشته شود تا از عوایدش مطالبات کارگران پرداخت شود. اما هنوز هم کار عملیاتی صورت نگرفته است.

رئیس کانون بازنشستگان صنایع مخابرات راه دور تأکید کرد: ما بازنشستگان آی تی آی به هیچ وجه مخالف راه اندازی کارخانه نیستیم، اما تا زمانی که مطالبات کارگران با خسارت تأخیر به طور کامل پرداخت نشود، هیچ کسی نمی تواند آنجا کاری انجام دهد.

۱۵ سال فقط جلسه بدون عمل

شمشیری تصریح کرد: ۱۵ سال است که در استانداری انواع جلسات برگزارشده، انواع قول ها داده شده اما هیچ کدام عملا انجام نشده است.

وی توضیح داد: سال ۹۹ رئیس سابق قوه قضاییه در سفر استانی گفتند ظرف یک ماه مطالبات کارگران پرداخت شود، ظرف ۲ ماه چراغ کارخانه را روشن می کنیم، اما هیچ کدام اتفاق نیفتاد، مطالباتمان را از طریق قضایی دنبال کردیم و حکم گرفتیم.

رئیس کانون بازنشستگان آی تی آی افزود: الان نیاز است دستگاه قضایی و هیئت حمایت، همکاری کنند تا زمین به مزایده گذاشته شود و مطالبات ما پرداخت شود، اگر همکاری شود مطالبات کارگران خیلی ساده پرداخت می شود اما سخت گیری های زیاد، نمی گذارد مطالبات کارگران پرداخت شود.

سهام داران همه را دور زدند

شمشیری تصریح کرد: من در حضور  رئیس کل دادگستری بودم که گفتند بخشی از مطالبات  واریز شده، اما وقتی بررسی کردیم متوجه شدیم خلاف واقع بود.

وی گفت: در ۲۱ مهر  امسال پس از ۱۲ سال، یک روز قبل از سفر رئیس جمهور به استان، در جلسه استانداری، شهرداری موظف شد ظرف یک هفته برای تغییر کاربری زمین اقدام کند اما اکنون بیش از یک ماه گذشته و اقدامی انجام نشده است.

دستور به تغییر کاربری و فروش زمین

کوروش زارعی معاون قضایی دادگستری استان فارس در گفتگو با خبرنگار فارس از شیراز با ذکر این توضیح که کارخانه آی تی آی که از کارخانه های بنام استان و بلکه کشور بوده به دلیل بی تدبیری مدیران وقت کارخانه و مسئولین وقت، تعطیل شد. گفت: کارگران بازنشسته و سایر طلبکاران مطالباتی دارند که به همین دلایل هنوز نتوانسته اند کارخانه را احیا کنند.

وی توضیح داد: جلسات متعددی توسط دستگاه های قضایی و اجرایی استان انجام شده اما متاسفانه تاکنون منجر به راه اندازی کارخانه نشده است اما با عزمی که اکنون وجود دارد این امید هست که مجددا کارخانه احیا شود.

معاون قضایی دادگستری استان فارس توضیح داد: آخرین اقدامات انجام شده و آخرین مصوبات در خصوص این شرکت، مورخ ۱۴۰۰/۰۸/۱۹ بوده که جلسه‌ای در کارگروه ستاد رفع موانع تولید با حضور مسئولین دستگاه قضایی و اجرایی استان تشکیل شد و مصوب شد مزایده ساختمان اردیبهشت تسریع شود و همچنین در کوتاهترین زمان ممکن نسبت به تغییر کاربری اراضی جنب کارخانه مشهور به اراضی بارانداز با هدف بیشترین ارزش افزوده اقدام شود و از محل فروش آن مطالبات کارگران و سایر طلبکاران که چند بانک هم شامل می شود پرداخت شود.

زارعی در خصوص برهه زمانی این اقدام گفت: فرجه اش مشخص نیست اما مسئولینی که مرتبط با موضوع هستند از جمله معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس، شهرداری شیراز و اداره ثبت اسناد و املاک فارس، مکلف شدند در کوتاه ترین زمان ممکن موضوع را دنبال کنند و به نتیجه برسانند.

وی خاطرنشان کرد: فروش زمین مشخص شده هیچ تاثیری در فرایند تولید و کارخانه ندارد و فقط می تواند بدهی های شرکت را پرداخت کند و اگر تغییر کاربری به تجاری انجام شود، قیمت زمین خیلی بالاتر می رود و فروش با قیمت بالا بهتر می تواند بدهی ها را پوشش دهد و حتی در تأمین دستگاههای مورد نیاز کارخانه نیز کمک کند.

گفتنی است با وجود به گذشت بیش از یک ماه از مصوبه کمیسیون ماده ۵ استان، هنوز اقدام عملی انجام نشده است. برگزیده های ایران بنا بر رسالت ذاتی خود، مسئله را تا حصول نتیجه نهایی پیگیری خواهد کرد.

انتهای پیام/ف


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا