گیلان

گام محکم معلمان جوان در مسیر تمدن نوین اسلامی

به گزارش برگزیده های ایران از رشت، آموزش و پرورش از مهم‌ترین وزارتخانه‌هایی است که همه افراد جامعه به یک نحوی با آن در ارتباط هستند یا به عنوان فرهنگی شاغل در آموزش و پرورش، یا دانش آموز و یا اولیای دانش آموز، لذا آموزش و پرورش از اهمیت بسزایی برخوردار است. در باب اهمیت آموزش و پرورش همین بس که رهبری معظم نظام در این باره فرمودند: «آموزش و پرورش در واقع آن کانون اساسی برای خلق دنیای آینده است. اما بالاخره ما فردایی خواهیم داشت، فکر ۲۰ سال دیگر، ۲۵ سال دیگر، نسلی روی کار خواهند آمد که امروز این نسل مشغول تولید شدن است، در حال به وجود آمدن است؛ مولد آن هم معلم و آموزش و پرورش است… آینده کشور، آینده دنیای ما به تلاش امروز آموزش و پرورش وابسته است؛ این چیز کمی نیست. ما هیچ دستگاه دیگری را نداریم که این قدر حائز اهمیت باشد». 

نقش مهم فرهنگیان در رسیدن به تمدن نوین اسلامی

رهبری از نقش فرهنگیان به عنوان مولد تولید شدن نسل آینده سخن گفتند و همواره بر شأن و منزلت فرهنگیان تاکید داشتند از این رو، در رسیدن به تمدن نوین اسلامی به عنوان هدف مهم نظام جمهوری اسلامی نمی‌توان نقش آموزش و پرورش و نقش فرهنگیان به عنوان مولد نیروی انسانی آینده کشور را نادیده گرفت.

به سراغ یکی از فرهنگیان جوانان استان گیلان رفتیم که از قضا وی دبیر جمعیت جوان فرهنگیان استان گیلان است، جمعیتی که با هدف شبکه‌سازی معلمان انقلابی دغدغه‌مند تشکیل شد تا علاوه بر فعالیت منسجم در حوزه جهاد علمی فرهنگیان جوان در مناطق محروم، مطالبه‌گری در حوزه منزلت و معیشت فرهنگیان را نیز در دستور کار قرار دهند و به صورت منسجم به تدوین مطالعاتی جمعیت استان گیلان پرداخته و پیگیر اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در استان گیلان باشند. 

بسط و تعمیق فرهنگ تحول در آموزش و پرورش

دبیر جمعیت جوان فرهنگیان استان گیلان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رشت با اشاره به جوان بودن این تشکل فرهنگی که زیر نظر قرارگاه خاتم الاوصیا در حال فعالیت است، اظهار کرد: «جمعیت فرهنگیان جوان» به منظور ارتقای سطح هم‌کاری جمعی، بسط و تعمیق فرهنگ تحول در آموزش و پرورش، هم افزایی نخبگان و عناصر موثر در حوزه تعلیم و تربیت تشکیل شده است. 

مسلم کریمی شبکه‌سازی و تشکیل جبهه علمی و فرهنگی از طریق گسترش و هم افزایی نهادهای مردمی، آگاه‌سازی بدنه وزارت آموزش و پرورش را از دیگر اهداف تشکیل «جمعیت فرهنگیان جوان» می‌داند و می‌گوید، «جمعیت فرهنگیان جوان متشکل از معلمان دغدغه‌مند، توان‌مند، خودجوش، سازمان‌دهنده و شبکه‌ساز است که در عرصه‌های گفتمان‌سازی، مطالبه‌گری، علمی و پژوهشی، فرهنگی، آموزشی و تبلیغی فعالیت می‌کند.» 

وی از پیگیری سیر تحولات زمینه‌ساز ایجاد تمدن اسلامی در آموزش و پرورش توسط این جمعیت خبر می‌دهد و معتقد است که ارتقای بصیرت، معرفت علمی و دینی معلمان برای نقش‌آفرینی در فرآیند تحول در آموزش و پرورش، ایجاد شبکه منسجم معلمان فعال انقلابی برای تحقق سند تحول بنیادین، تبیین خطر نفوذ تفکر، فرهنگ و تمدن غربی در عرصه آموزش و پرورش و مقابله علمی و عملی با آن وپیگیری مطالبات رهبری معظم انقلاب در حوزه آموزش و پرورش در دستور کار این جمعیت است. 

دبیر جمعیت جوان فرهنگیان استان گیلان به ارائه عملکرد و فعالیت این جمعیت در یک سال اخیر اشاره کرده و می‌گوید، «در طول یکسال فعالیت مجموعه در سطح استان، شبکه‌سازی معلمان انقلابی و دغدغه‌مند از سراسر استان، مشاوره‌های تحصیلی در زمان کنکور و بعد از کنکور، انتخاب رشته دانش آموزان و همچنین معرفی دانشگاه فرهنگیان و ترغیب دانش آموزان مستعد انقلابی برای ورود به دانشگاه فرهنگیان به صورت تلفنی و دو جلسه به صورت مجازی در سامانه اسکای روم و و دانه، تا کنون انجام شده است».

 

وی به جهاد علمی و حضور اعضای جمعیت فرهنگیان جوان در مناطق محروم و تدریس آن‌ها برای دانش‌آموزانی که از لحاظ علمی دچار مشکل شده بودند اشاره کرده و می‌گوید که برگزاری دوره‌های آموزشی برای اعضای جمعیت فرهنگیان و همچنین دانشجومعلمان و معلمان سراسر استان و تهیه و توزیع بسته‌های لوازم التحریر در میان دانش‌آموزان نیازمند از دیگر فعالیت‌های انجام شده این جمعیت است. 

کریمی مطالبه‌گری معیشت و منزلت معلمان را از دیگر کارویژه‌های مهم جمعیت جوان فرهنگیان گیلان عنوان کرد و افزود: جلسه با نمایندگان و مسئولین سطح استان در راستای مطالبه‌گری، برگزاری دوره رسانه‌ای مکتب عشق در سراسر استان که بیش از دو هزار آثار هنری برای هئیت داوران ارسال شد از دیگر فعالیت‌های انجام شده این جمعیت است. 

وی به برگزاری دوره رسانه‌ای مکتب عشق با رویکرد زنده نگه داشتن یاد شهید حاج قاسم سلیمانی و فراهم کردن آشنایی بیشتر دانش آموزان فرهنگیان با ابعاد مختلف این شهید بزرگوار در سراسر استان خبر داد و گفته که این برنامه با استقبال بی‌نظیر دانش آموزان و همکاران فرهنگی روبه‌رو شد که بیش از دو هزار اثر هنری به دبیرخانه برگزاری جشنواره ارسال شد. 

کریمی می‌گوید، «با همت اعضای مرکز مطالعاتی جمعیت فرهنگیان جوان استان گیلان درآمدی از چالش‌ها و مسائل آموزش و پرورش کشور و استان گیلان تدوین شده و دوره‌های آموزشی ویژه اعضای مرکزی و معلمان سراسر استان از جمله برنامه‌های اجرا شده است.» 

اقدام جهادی معلمان جوان در تحقق تعلیم و تربیت ترازتمدن اسلامی 

با توجه به اهمیت آموزش و پرورش، عدم اهتمام مسؤولان وقت نسبت به ایجاد تحول در آن، با وجود توصیه‌های مکرر رهبری معظم انقلاب و دلسوزان نظام، عدم ساخت نظام آموزشی کشور بر فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی و تقلیدی بودن نظام موجود، کم‌توجهی مسئولان وقت و متولیان آموزش و پرورش به ضرورت تحول در سطح کلان، سوء‌استفاده‌های سیاسی و جناحی از این وزارت‌خانه، دور شدن این دستگاه از منزلت و رسالت بنیادین خود و هم‌چنین مغفول ماندن آن در جبهه انقلاب اسلامی، معلمان جوان در یک اقدامی جهادی برای تحقق تعلیم و تربیت تراز تمدن اسلامی و گفتمان‌سازی آن در بین جامعه فرهنگیان، «جمعیت فرهنگیان جوان» را تاسیس کردند تا در راستای سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب مد ظله‌العالی در آموزش و پرورش، برای تحقق سند تحول بنیادین و بیانیه گام دوم انقلاب قدم بردارند. 

انتهای پیام/۸۴۰۰۸


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا