هرمزگان

یادداشت| نگاهی به مسئولیت اجتماعی صنایع و بنگاه‌های اقتصادی در هرمزگان

به گزارش برگزیده های ایران از بندرعباس، منصور فرهادی نخبه هرمزگان و دارای دکترای علوم هسته‌ای و عضو هیأت علمی دانشگاه پیام نور در یادداشتی ذیل عنوان نگاهی به مسئولیت اجتماعی صنایع و بنگاههای اقتصادی در هرمزگان (CSR) (صنایع، مناطق آزاد، سازمان بنادر و…) آورده است: 

 

مقدمه:

یکی از مهمترین وظایف صنایع و بنگاههای اقتصادی در هر کشور و منطقه ای علاوه بر کارهای تخصصی خود ایفای نقشهای اجتماعی خود در قبال جوامع محلی می باشد. مقوله ای که در دنیا و کشور ما تازگی ندارد و نمونه های فراوانی از آن را می توان نام برد. اما متاسفانه در استان هرمزگان به دلیل نبود ساز و کار لازم، نبود مطالبه گری و عدم وجود تعامل سازنده بین صنایع و مناطق آزاد و صنعتی با مجموعه مدیریتی استان این مهم یا رخ نداده است یا بسیار کم رنگ بوده است به نحویکه امروزه یکی از مطالبات و دغدغه های جدی نخبگان، رسانه ها، مردم و نمایندگان استان این موضوع بسیار حائز اهمیت می باشد. موضوعی که می تواند منجر به تحولاتی بزرگ و پایدار در استان گردد اگر در کانون توجهات سیاستمداران قرار گیرد.

ظرفیت‌هایی مانند ۳ منطقه ویژه اقتصادی، ۲منطقه آزاد تجاری، ۸۲ بندرصیادی، تجاری، نفتی، مواد معدنی و چندمنظوره، ۱۵۶ پُست اسکله،  ۲۱ شهرک و ناحیه صنعتی، ۳ پالایشگاه نفتی، ۴ پالایشگاه گاز، ۶ نیروگاه، ۵ مجتمع فولاد، ۲ مجتمع آلومینیوم، ۲ مجتمع روی، یک مجتمع عظیم سیمان، یک مجتمع کشتی‌سازی و صنایع فراساحل ایران و هزار واحد صنعتی از مهمترین ظرفیت‌های هرمزگان هستند که اگر به مسئولیت های اجتماعی خود عمل می کردند تحولی شگرف در استان رخ میداد و شاهد این حجم از فقر و عدم توسعه یافتگی نبودیم.

نکته: در دوران بحران مالی و اقتصادی شرکتها و بنگاهها باید به دنبال گسترش فعالیتهای مرتبط با مسئولیت اجتماعی خود باشند، چنین بحرانهایی تاثیر قابل توجهی بر گروههای آسیب پذیر دارند.

اهداف:

هدف اصلی از مسئولیت اجتماعی ، مشارکت در توسعه پایدار است.

مسئولیت اجتماعی  (corporate social  responsibility) شرکت در حکم مدلی از کسب‌وکار است که به شرکت کمک می‌کند از نظر اجتماعی و به‌ویژه به خاطر تاثیرات احتمالی خود در جامعه و محیط پاسخگو باشد.

استاندارد سازی اقدامات شرکتها در زمینه CSR، کمک به کاهش ریسک‎ها و بحران‎های اجتماعی در مناطق و تسهیل پیشبرد پروژه‎های شرکتها، حرکت در مسیر توسعه همزمان صنعت و جوامع پیرامونی، تهیه و ارائه چارچوب و ساز و کار گزارش‎دهی منظم و موثر مسئولیت اجتماعی برای شرکت‎ها، دستیابی صنایع به وجهه، خوشنامی و جایگاه جهانی در این زمینه، پایبندی به الزام‎های جهانی و همسویی با مجامع و شرکت‎های بین‎المللی و بهره گیری از امتیازها از جمله اهداف سازمانی  csr است.

مزایای مسئولیت اجتماعی برای شرکتها و سازمانها عبارتند از:

تاثیر مثبت در دیدگاه مشتریان، افزایش اعتماد سهامداران، افزایش رضایت کارکنان، حمایت جامعه پیرامونی، توانایی ورود به کشورهای جدید، تمایز تصویر و برند شرکت نزد مشتریان و جامعه، حرکت طبق انتظارات جامعه، کمینه کردن یا حذف اثرات منفی روی محیط زیست،  عدم آسیب دیدن اقتصادی شرکت

محورهای عمل سازمان‌ها در حوزه مسئولیت اجتماعی:

بررسی و احصای ظرفیت‌های توسعه محلی با بهره گیری  از نظرات مسئولان محلی و نخبگان
کمک به توانمندسازی  جوامع محلی به ویژه اقشار آسیب پذیر
نیازسنجی، ارزیابی و اجرای طرح های عمرانی در منطقه
استفاده از ظرفیت های تولیدی و خدماتی موجود در استان جهت تامین کالاهای مورد نیاز صنایع و بنگاههای اقتصادی  مانند تامین مواد خوراکی، لباس کار و… و کمک به تقویت این بنگاههای وابسته به جامعه محلی
بهره گیری از نیروی کار صاحب صلاحیت استان هرمزگان در اجرای طرحها توسط پیمانکاران طرف قرارداد با صنایع و بنگاههای اقتصادی
مساعدت به مردم استان در مواقع بروز حوادث غیرمترقبه
مشارکت در پیشگیری و کنترل بیماری های شایع و کمک به توسعه زیرساختهای بهداشتی درمانی
حمایت از فعالیتهای  آموزشی و فرهنگی در منطقه
پایداری فعالیتهای مسئولیت اجتماعی
نگاهی فراتر از کمکهای خیریه ای

پیشنهادات مدیریتی:

انتخاب یکی از مدیران استان  به عنوان مدیر امور  CSR در استان
تشکیل کمیته مسئولیت اجتماعی در صنایع ، مناطق آزاد تجاری ، مناطق ویژه اقتصادی و بنگاههای بزرگ اقتصادی مانند سازمان بنادر
برگزاری جشنواره سالانه مسئولیت اجتماعی جهت تجلیل از سازمانهای برتر و اعطای نشان عالی مسئولیت اجتماعی از طرف استانداری هرمزگان
ضرورت پیوست مسئولیت اجتماعی (CSR) برای همه پروژه های بزرگ شرکتها و سازمانها در استان
برگزاری کارگاههای آموزشی و ارایه مشاوره CSR به شرکتها و سازمانها

پیشنهاد چند مسئولیت اجتماعی نوآورانه و پایدار در هرمزگان:

اجرای طرح بزرگ کارورزی در صنایع استان جهت آینده شغلی جوانان هرمزگان (این طرح به عنوان یک طرح بی بدیل در منطقه آزاد جبل علی امارات در حال اجراست )

بورسیه دانش آموزان و دانشجویان نخبه هرمزگانی توسط صنایع بزرگ نفتی استان(اعطای کمک هزینه تحصیلی)
اقدامات نوآورانه در بهره گیری از انرژی های نو در صنایع استان(مانند سولار و اینولاکس)
برنامه های آموزشی برای دانش آموزانی که می خواهند در صنایع و شرکتها تجربه کسب کرده و در آینده، حرفه خود را دنبال کنند.
حمایت از طرح های پژوهشی در راستای تولید انرژی نو، دفع پسماندها، مدیریت سبز و… با دو هدف حل مشکلات صنعت و کمک اقتصادی به جامعه نخبگانی استان
جذب کسب و کارهای نوآورانه، پیشرفته، دانش بنیان و ارزش افزا در مناطق آزاد به عنوان یک محور اصلی CSR مورد توجه قرار گیرد. (این طرح در منطقه آزاد راس الخیمه در حال اجراست)
دوره آموزش تابستانه برای دانش آموزان (شامل آموزش زبان، مهارتها و… این مسولیت اجتماعی توسط اکثر صنایع بزرگ دنیا در حال برگزاری است)

ضمانت اجرایی:

شرکتهای بزرگ موظف هستند برنامه مسئولیت‌های اجتماعی خود را به تصویب هیئت مدیره برسانند تا قابلیت اجرا داشته باشد.

تشکیل کمیته مسئولیت اجتماعی ( (csr    در صنایع و بنگاهها و انتخاب یک نفر کارکنان سازمان به صورت تمام وقت

وظایف کمیته CSR:

الف) شناسایی ذینفعان، احصا و اولویت بندی نیازها و چالشها

ب) تدوین برنامه سالانه مسئولیت اجتماعی شرکت با همکاری مدیر امور CSR

ج) همکاری در اجرا و پایش برنامه های مصوب و ارزیابی نتایج آنها و ارائه گزارشات سه و شش ماه به مدیر امور CSR

نکته مهم در مورد مناطق آزاد:

آنچه به عنوان مسئولیت اجتماعی در مناطق آزاد از آن نام برده می شود در واقع بخشی از ماموریت مناطق آزاد می باشد.  در ماده ۱ قانون اداره مناطق آزاد به صراحت کمک به مناطق همجوار برای آبادانی و توسعه، اشتغال و محرومیت زدایی جزو ماموریتهای اصلی مناطق آزاد قید شده است.

نمونه های موفق مسئولیت اجتماعی در سایر استانها:

خوزستان (فقط مسئولیت اجتماعی وزارت نفت): ۹۹۲ پروژه با  کل اعتبار ۱۹۰۰ میلیارد تومان که ۵۴۵ پروژه به اتمام رسیده و به بهره برداری رسیده و ۴۴۷ پروژه در دست اجراست.

بوشهر (فقط مسئولیت اجتماعی وزارت نفت): ۳۶۰ پروژه معادل ۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار

 ارزیابی، گزارش عملکرد و اطلاع رسانی

کلیه صنایع و شرکتهای مشمول می بایست نسبت به ارایه گزارشهای سه ماهه و شش ماهه از نحوه اجرای مسئولیت اجتماعی خود به مدیر امور CSR  در این حوزه اقدام نمایند. مدیر مربوطه پس از تدوین شاخص‌های ارزیابی و رتبه بندی نسبت به ارائه گزارشات به استاندار اقدام نماید.

روابط عمومی صنایع و شرکتها در هماهنگی با روابط عمومی استانداری با ابزار گوناگون نسبت به اطلاع رسانی اقدام می نمایند.

 

انتهای پیام/ ۸۸۰۵۵


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا