کردستان

۲۵.۷ درصد کردستانی‌ها از لبنیات استفاده نمی‌کنند/ اهمیت مصرف نمک تصفیه شده و یددار

۲۵.۷ درصد کردستانی‌ها از لبنیات استفاده نمی‌کنند/ اهمیت مصرف نمک تصفیه شده و یددار

به گزارش خبرگزاری برگزیده از سنندج، فرزام بیدارپور معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان در نشست با خبرنگاران در خصوص پویش ملی سلامت اظهار کرد: در شش ماهه اول امسال دانشگاه علوم پزشکی در سطح استان با انجام پویش در تلاش بوده که شاخص های مراقبت از بیماری پر فشار خونی و دیابت را افزایش دهد.

وی افزود: در دو ماهه گذشته فشار خون بیش از ۷۴۰ هزار نفر افراد بالای ۱۸ سال بررسی شد که ۶۱ درصد از جمعیت هدف تحت پوشش قرار گرفتند.

دکتر بیدارپور اضافه کرد: طبق آمار غربالگری در کردستان حدود ۶۲ هزار نفر سابقه فشارخون، ۱۲ هزار و ۳۰۰ نفر فشار خون بالا و ۱۵۸ هزار نفر مستعد به فشار خون هستند.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان کردستان به غربالگری دیابت پرداخت و بیان کرد: ۲۳۵هزار آزمایش انجام شده که حدود ۲۵ هزار نفر سابقه دیابت، ۵ هزار نفر افراد جدید و ۲۴ هزار نفر هم مستعد به دیابت شناسایی شده‌اند.

وی تصریح کرد: براساس آمار ثبت شده این پویش به نسبت مطالعات قبلی، سن افراد مبتلا به فشار خون و دیابت بسیار پایین آمده و این زنگ خطری در جامعه بوده و نیاز به اطلاع رسانی و فرهنگ سازی است لذا باید این افراد قند خون خود را پایین بیاورند چرا که کنترل دیابت بسیار سخت است.

این مقام مسئول به مصرف نمک نیز اشاره کرد و ادامه داد: استاندارد مصرف نمک روزانه سه تا ۵ گرم است اما طبق آخرین مطالعه مصرف نمک در استان کردستان ۱۰.۴۳ گرم و رتبه اول در کشور را دار است.

دکتر بیدار پور گفت: در سال های گذشته مردم استان کردستان به طور شایع به بیماری گواتر مبتلا بودند که با انجام توصیه های پزشکی و مصرف نمک تصفیه شده و یددار از بروز این بیماری جلوگیری شد اما اکنون با اطلاعات نادرست در فضای مجازی توسط افرادی که فقط پیج گردانی می‌کنند متاسفانه مصرف نمک های رنگی افزایش چشم گیری پیدا کرده که مصرف آن بسیار برای افراد مضر و خطرناک است.

وی با اشاره به اینکه مصرف نمک در میانگین کشور ۱۸ درصد و در استان کردستان ۳۵.۵ درصد است، افزود: باید خانواده ها از نمک تصفیه شده و یددار مصرف کرده و همچنین تا جای که ممکن است نمکدان را در سر سفره ها حذف کنند که بتوانند از بیماری فشار خون در امان باشند.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان به عدم مصرف لبنیات پرداخت و عنوان کرد: در سطح کشور ۲۳ درصد و در استان ۲۵.۷ درصد از لبنیات استفاده نمی‌کند که طبق آمار در چند سال گذشته مصرف لبنیات از جمله شیر بسیار کاهش داشته است.

دکتر بیدار پور ذکر کرد: در استان کردستان در گروه میانسال افراد حدود ۴۰ درصد اضافه وزن و ۳۰ درصد چاق هستند.

۴۶

برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا