فارس

خلأ های فرهنگی و ارزشی منشأ سوء استفاده های قدرتی است

به گزارش برگزیده های ایران از شیراز، آیت الله دژکام در جریان  دیدار با مجموعه سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان فارس پس از آنکه این مجموعه گزارشی از عملکرد خود را بیان کردند،اظهار داشت:  برنامه های کلان استان فارس براساس داده هایی که از بخش آمار و قسمت های فنی استخراج می شود، تنظیم می گردد بنابراین، این آمار و داده و تحلیل آن که در مرحله بعد اتفاق می افتد، باید بتواند ما را با واقعیت فضای استان و مسائلی که هست از جهت مسائل اقتصادی، تولیدی، عمرانی و اداری آشنا کند، یعنی هم ما به داده ها و آمارهای متقن و صحیح از فضای استان نیاز داریم و هم به داده پردازی صحیح و علمی.

وی افزود: اگر فرض کنیم که در جمع آوری و ارائه اطلاعات و داده ها هیچ رویکرد اشتباه و یا جهت دهی غلطی نداشته باشیم، در مرحله بعد در برنامه ریزی، یک عنصر سوم دخیل می شود و آن نظام ارزشی است که در ذهن مدیر برنامه ریزی است و خودش را نشان خواهد داد. نماینده ولی فقیه در فارس با تأکید بر جایگاه ویژه نظام ارزشی گفت: ما باید این نظام ارزشی را  دوباره بررسی کنیم و ببینیم مختصات نظام ارزشی چیست؟ طبق دستور دین اسلام براساس تقوا چارچوب نظام ارزشی را باید تنظیم کنیم.

امام جمعه شیراز با اشاره به نادیده گرفتن جایگاه نظام ارزشی در پیشبرد امور گفت: متاسفانه نادیده گرفتن نظام ارزشی حاکم بر ذهن مدیر در کل کشور رایج است و فقط تکیه بر علم می کنیم در حالیکه علم صرفا موضوع شناسی می کند اما اینکه چه باید بکنیم و چه جهتی را در پیش بگیریم که در راستای آموزه های دینی باشد، این نظام ارزشی که در ذهن مدیر است آن را جهت می دهد.

نماینده ولی فقیه در فارس از ضرورت برگزاری دوره های ارتقای نظام ارزشی حاکم بر ذهن مدیران سخن گفت و اظهار داشت:  لازم است همانگونه که برای جمع آوری اطلاعات و داده ها و نیز تحلیل آمار و داده پردازی، دوره های مختلف آموزشی برگزار می کنیم، برای اصلاح و ارتقاء نظام ارزشی حاکم بر ذهن مدیران برنامه ریز استان نیز دائما کارگاه ها و دوره هایی برگزار شود.

آیت الله دژکام منشأ سوء استفاده های قدرتی، اختلاس و دزدی را خلأ های نظام ارزشی دانست و تصریح کرد: امروز فضای مجازی و رسانه ای بسیار گسترده است و اخبار اختلاس ها و دزدی ها را هر روز میبینیم و میشنویم، سوءاستفاده از قدرت توسط یک مدیر چه زمانی اتفاق می افتد؟ زمانی که تقوا و ترس از خدا در آن مدیر وجود نداشته باشد، این نبودن تقواست که موجب می شود فردی، منفعت شخصی اش را بر منفعت مردم، شهر و استان خودش ترجیح بدهد، نگاه فرد بی تقوا بسته است وگرنه اگر منفعت شهر را در نظر بگیرد خود نیز بهره مند می شود،هرچند که ترجیح دادن منافع ملی بر منافع شخصی چندین سود دارد اما عمدتا منافع شخصی بزرگ می شود.

وی افزود: باید این موارد را هم از حیث معنوی و هم از حیث عقلانی تبیین کنیم و برای مدیران آموزش دهیم، و شاخص های آموزش را به نحوی طراحی کنیم که بتوانیم بازخورد بگیریم.

آیت الله دژکام  به مشکلات ساختاری در زمینه مسائل فرهنگی نیز اشاره داشت و گفت: شورای فرهنگ عمومی بالاترین نهاد فرهنگی استان است اما چون روی هدایت و نظارت بر بودجه های فرهنگی نقشی ندارد، عملا این شورا تشریفاتی شده است.

امام جمعه شیراز ادامه داد: در حضور رییس جمهور کشور در استان فارس، از یک نقشه مهندسی فرهنگی برای استان فارس  رونمایی کردیم و ایشان فرمود این سند است و باید اجرا شود و اگر اجرا نشود برای همه ما بد است، اگر مجموعه های استان بودجه ها و رویکردهای فرهنگی خود را با این سند که مورد تایید شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور هست هماهنگ نکنند کار پیش نمی رود.

نماینده ولی فقیه اظهار داشت: دستگاه های مختلف استان فارس کار فرهنگی میکنند و هر کدام برای قسمت فرهنگی خود بودجه مشخص دارند اما لازم است بودجه فرهنگی خود را در راستای نقشه مهندسی فرهنگی استان هزینه کنند و شورای فرهنگ عمومی باید بر روی این هزینه کرد بودجه های فرهنگی، نظارت کند و در صورت لازم، هدایت گری داشته باشد.

آیت الله دژکام حل این معضل را با همکاری بین مجموعه شورای فرهنگ عمومی و مجموعه برنامه و بودجه استان لازم دانست و گفت: این مسئله حل قابل حل است،این نظام قانون و سیاست گذاری کلی دارد ولی همان قانون زمین مانده است و نگاهی که مورد اتفاق جریان های سیاسی مختلف بوده در بخش فرهنگی اجرا نشده و روی زمین مانده است.

وی بر ضرورت تحقق اهداف سند نقشه مهندسی فرهنگ فارس تأکید کرد و گفت: توجه به این جنبه فرهنگی لازم و ضروری است اما به نحوی هم نباشد که دیگر فضا رها شود و بودجه به هر طریقی مصرف شود،بلکه کار به صورت ضابطه و قانون پیش برود و نظارت شورای فرهنگ عمومی برای تحقق اهدافی که در سند است لازم است.

نماینده ولی فقیه بر ضرورت همیاری و همفکری مجموعه اجرایی دولت در استان فارس تأکید کزد و گفت: بدون حمایت مجموعه اجرایی دولت در استان، نظارت ما بی معنا خواهد بود و با حمایت مجموعه اجرایی چارچوب حفظ می شود؛ می توان شیراز را از این منظر الگویی برای سایر شهرهای کشور که فاقد سند فرهنگی هستند دانست چرا که شهرهای دیگر نه سند دارند نه پیگیر آن هستند اما در شیراز به خاطر جدیتی که وجود دارد براساس این نقشه به نتایج مطلوبی خواهیم رسید.

انتهای پیام/ف
 


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا