کرمان

برگزاری رویداد ملی «بازی قلعه‌قوس» در زادگاه حاج‌قاسم/بازی بومی محلی محبوب سردار دل‌ها

به گزارش برگزیده های ایران از کرمان، محمدتقی امیری‌خراسانی صبح امروز در شورای راهبردی فدراسیون ورزش روستایی و بازی‌های بومی محلی در کرمان اظهار داشت: کشور را در فدراسیون ورزش روستایی و بازی‌های بومی محلی به شش منطقه تقسیم کرده‌ایم و توسعه ورزش در مناطق روستایی و عشایری را دنبال می‌کنیم.

رئیس فدراسیون ورزش روستایی و بازی‌های بومی محلی با اشاره به اینکه عشایر و روستاییان ما مظلوم‌ترین افراد هستند و همواره پای نظام و انقلاب ایستاده‌اند، ابراز داشت: این در شرایطی‌ست که عشایر و روستاییان ما در زمان توزیع اعتبارات همیشه در انتهای صف هستند.

وی ادامه داد: شاهد این هستیم بسیاری از قهرمانان ملی و بین‌المللی ما روستازاده و عشایرزاده هستند و اگر برنامه‌ریزی خوبی برای کشف استعدادهای روستایی و عشایری انجام دهیم، اتفاقات خوبی را در آینده شاهد خواهیم بود.

امیری‌خراسانی یادآور شد: ورزش‌های سنتی و بازی‌های بومی محلی عقبه فرهنگی و مذهبی دارند و رهبری همواره بر احیای این بازی‌ها تاکید می‌کنند.

وی از ثبت ملی بازی قلعه‌قوس به عنوان بازی مورد علاقه سردار شهید حاج قاسم سلیمانی خبر داد و خاطرنشان کرد: طی هفته آینده از ثبت بازی قلعه‌قوس و کلیپ آموزشی این بازی با زیرنویس انگلیسی و عربی رونمایی می‌شود و در دهه مبارک فجر نیز رویداد ملی بازی قلعه‌قوس در روستای قنات‌ملک به عنوان زادگاه سردار سلیمانی برگزار می‌شود.

لزوم تدوین اطلس ورزش‌های روستایی

مدیرکل ورزش و جوانان استان کرمان هم در سخنانی اظهار داشت: برنامه‌های فدراسیون ورزش روستایی و بومی و محلی می‌تواند به ارتقای شادی و نشاط در کشور به ویژه در جامعه روستایی کمک کند.

میثم پاریزی ابراز کرد: استان کرمان بیش از ۱۱ هزار روستا و ۲ هزار و ۵۰۰ روستای دارای شورا و دهیاری دارد که نیازمند توسعه زیرساخت‌هاست و طی دو سال گذشته ۲۰۸ هزار متر به سرانه ورزشی استان افزوده شده که بخش زیادی از آن در سطح روستاهاست.

وی تدوین اطلس فدراسیون ورزش روستایی و بازی‌های بومی محلی متناسب با نیازهای کشور را لازم دانست و تصریح کرد: احیای بازی‌های بومی محلی امری ضروری‌ست و بازی قلعه‌قوس شهرستان رابر استان کرمان به ثبت ملی رسید.

انتهای پیام/۸۰۰۱۹/ق/ر


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا