مرکزی

فارس من| مازوت سوزی نیروگاه شازند با تمام ظرفیت + فیلم

خبرگزاری برگزیده های ایران ـ اراک؛ سال­‌هاست که بحث آلودگی هوای اراک و شهر­های صنعتی کشور به یک قصه پرغصه تبدیل شده و در این دوران که مردم از بیماری­‌های مختلف از جمله کرونا رنج می­‌برند آلودگی هوا نیز که منشأ بسیاری از این بیماری­‌هاست در فصول سرد سال بیشتر خودنمایی می­‌کند که این موضوع اعتراضات زیادی را نیز به دنبال داشته است.

  نیروگاه حرارتی شازند همچون سایر نیروگاه­‌های کشور در فصل سرما به علت مصرف بالای گاز شهری و جلوگیری از قطع گاز منازل مسکونی به سوزاندن مازوت روی می­‌آورد که مصرف مازوت گازهای سمی و خطر­ناکی را وارد هوا می‌­کند.

تولید گاز سمی با مصرف سوخت مازوت

مصرف مازوت مشکلات بسیاری را به همراه دارد و اثرات سوء آن از نظر علمی اثبات شده است، یکی از این گازهای سمی و خطرناک، نیتروژن دی اکسید قهوه­‌ای رنگ است که با برخورد نورخورشید تولید اوزون تروپوسفری می‌کند که این گاز نیز اثرات مخربی بر محیط زیست و طبیعت دارد.

جالب اینجاست که نیروگاه حرارتی شازند حتی اگر گاز هم استفاده کند اکسیدهای نیتروژن را وارد هوا می‌کند و همچنان صنعتی آلاینده به شمار می‌رود که باید برای تولید برق انرژی­‌های پاک  را جایگزین این صنایع کرد.

در پی اعتراضات مردم و فعالان زیست‌محیطی مبنی بر ممنوعیت استفاده از سوخت مازوت در نیروگاه شازند، فرزاد مخلص‌الائمه استاندار مرکزی در اواسط آذر­ماه دیداری با وزاری نفت و نیرو داشت و موضوع گازسوز کردن نیروگاه شازند، حذف سوخت مازوت و تغییر فیلتراسیون نیروگاه را مورد تأکید قرار داد.

با پیگیری مستمر استاندار و سایر مسئولین استان و با تأمین  بخشی از گاز نیروگاه شازند، ۴۶ مشعل مازوت‌سوز نیروگاه از روز دوشنبه ۲۲ آذر خاموش شد.

مصرف مازوت با وجود تخصیص سهمیه جدید سوخت گاز به نیروگاه

مدیرکل محیط زیست استان مرکزی در این خصوص اعلام می‌دارد: با تحویل گاز به نیروگاه شازند مازوت سوزی این واحد به کمتر از یک میلیون و ۳۰۰ هزار لیتر رسید که ۷۰ درصد مازوت سوزی نیروگاه شازند کاهش یافته است، در مدت ۲ هفته گذشته ۶۶ مشعل نیروگاه شازند مصرف سوخت مازوت داشت و با تخصیص سهمیه جدید سوخت گاز، اکنون ۲۰ مشعل مازوت می‌سوزاند و میزان مصرف مازوت به‌منظور تأمین انرژی الکتریکی در این نیروگاه کاهش یافته است.

مصرف سوخت نیروگاه شازند به شدت کیفیت هوای اراک را نازل کرد

مصرف سوخت نیروگاه شازند درهفته‌­های گذشته به طور کامل مازوت بوده است و سهمیه‌ای برای گاز نداشت که این مهم به شدت کیفیت هوای اراک را نازل کرده بود و با پیگیری‌های صورت گرفته روزانه پنج میلیون مترمکعب گاز سهمیه به نیروگاه شازند اختصاص یافته است.

 

اما متأسفانه تحقیقات میدانی در روزهای گذشته به­ ویژه در تاریخ ۱۶ و ۱۷ دیماه ( عکس‌های موجود) نشان می‌­دهد که نیروگاه حرارتی شازند با تمام ظرفیت در حال مازوت سوزی است و سایه سنگین آلودگی هوا بر سر مردم اراک و شازند همچنان سنگینی می‌­کند و از کاهش سوخت مازوت هم خبری نیست؛ لذا شایسته است که مسئولین استانی نظارت بیشتری بر منابع آلاینده هوا به­‌ویژه نیروگاه حرارتی شازند داشته باشند و روزانه مصرف مازوت را در نیروگاه رصد کرده و با متخلفین و تهدید­کنندگان سلامت مردم، مماشات نکنند.

 

 

حل مشکل آلودگی هوا نیز مانند سایر مشکلات باید به صورت اصولی و اساسی حل شود با مُسکن و راه حل کوتاه مدت نمی­‌توان این مسائل را ریشه‌­ای مرتفع کرد.

 استفاده از انرژی‌­های پاک برای تولید برق مورد استفاده قرار گیرد

 استفاده از انرژی‌­های پاک مانند خورشید، باد، انرژی هسته‌­ای، زمین­گرمایی و … باید برای تولید برق مورد استفاده قرار گیرد و همچنین مصرف برق نیز مدیریت شود.

 

مدیریت مصرف برق شامل تولید وسایل استاندارد و کم ­مصرف برقی، دریافت هزینه واقعی از پر­مصرف­‌ها و کارخانجات، مجازات مصرف کنندگان غیر­قانونی برق مانند استخراج رمز­ارزها و مهم‌­تر از همه فرهنگ­سازی مصرف بهینه برق توسط شهروندان است که باید عملیاتی شوند.

به گزارش خبرگزاری برگزیده های ایران« نظارت بر دود کوره‌هایی که نفس اراک را به شماره انداخت» و «اراکی‌ها نمی‌توانند نفس بکشند» از سوژه‌های ثبت شده در سامانه برگزیده های ایران من است.

************

حسین معافی

************

انتهای پیام/

 

 


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا