اردبیل

میزگرد فارس من| انتخاب مدیران بر اساس شایسته‌سالاری و جوان‌گرایی باشد/ نهاد آموزشی نباید وارد مباحث سیاسی شود

به گزارش خبرگزاری یولن از اردبیل، با روی کار آمدن دولت‌ها بحث تغییر مدیران کل و خُرد نیز به میان می‌آید. با آغاز فعالیت دولت سیزدهم نیز تغییر مدیران در حال انجام است.

تا اینجا هیچ‌گونه مشکلی وجود ندارد و تغییر مدیران در دولت‌ها امری کاملا واضح است. اما چیزی که اهالی اردبیل را دل‌ نگران کرده است، دیده شدن ردپای برخی مداخلات در عزل و نصب مدیران کل و خُرد است. این فرآیند هم تا حدودی در تمامی دوره‌ها وجود داشت اما این‌بار پررنگ‌تر دیده می‌شود.

در این خصوص نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل بارها در صحبت‌هایش از عدم دخالت در عزل و نصب سخن گفته و حال فرهنگیان استان اردبیل با راه‌اندازی کمپینی در سامانه یولن من، خواستار جوان‌گرایی به خصوص در حوزه آموزش و پرورش و عدم دخالت در عزل و نصب‌ها شدند‌؛ مطالبه این جوانان از استاندار اردبیل، انتخاب فردی اصلح، متخصص، انقلابی و جوان بدون دخالت سیاسیون برای ریاست آموزش و پرورش این نهاد مهم است.

این کمپین در همان ساعات اولیه به حمایت بالای ۵۰ رسید برای همین میزگردی با جمعی از فرهنگیان استان که در راه‌اندازی این کمپین نقش داشتند برگزار کردیم و پای صحبت‌هایشان نشستیم.

جای خالی فرد متخصص و شایسته در نهاد آموزشی استان احساس می‌شود

یولن: چه علتی باعث شد این کمپین را راه انداختید؟ هدف و خواسته شما چیست؟

رضا سرباز: ما جمعیت فرهنگیان جوانان استان بنا به فرمایشات مقام معظم رهبری و براساس بیانیه گام دوم انقلاب بر خود وظیفه می‌دانیم که در صف اول مطالبه باشیم بنابراین با مطرح کردن مطالبه و انتظارات درصدد هستیم تا آموزش و پرورش نقش اصلی خود را به به خوبی ایفا نماید.

در سال‌های اخیر نیروهای‌ جوان و خلاق زیادی وارد بدنه آموزش و پرورش شده‌اند که این روند همچنان ادامه خواهد داشت و این یعنی تغییر نسل در نهاد آموزشی کشور رخ می‌دهد؛ بنابراین اگه ایده‌ها و برنامه‌های هر شخص جوان و کاربلدی که وارد سیستم می‌شود درست مدیریت شود حتما باعث تحول در آموزش و پرورش هم در بحث آموزش و هم در بحث پرورش خواهد شد.

در روزهای اخیر خبرهایی مبنی بر دخالت افراد سیاسی  در انتصابات استان به گوش رسید؛ دغدغه اصلی ما روی کار آمدن مدیران لایق و کاربلد به خصوص در حوزه آموزش و پرورش هست چرا انتصاب افراد جوان در عین حال متخصص و متعهد به‌ عنوان مدیر و مسوول می‌تواند مشکلات برسر راه آموزشِ درست و پرورشِ صحیح را کم کند.

امین کمالی: برای راه اندازی کمپین در سامانه یولن من، چند دلیل وجود داشت اول اینکه چهار دهه از عمر انقلاب اسلامی گذشته و حال در این مرحله باید انتصابات و انتخابات بر مبنای قانون و در چارچوب خود جلو برود؛ عمل به تاکیدات مقام معظم رهبری و همچنین منشور گام دوم انقلاب از دیگر اهداف این مطالبه است.

در سال‌های اخیر وضعیت و جایگاه اردبیل در کنکور و همچنین بروز ناهنجاری‌های اجتماعی قابل قبول نبوده و این نشانه‌ خروج آموزش و‌پرورش از مسیر اصلی خود است. بنابراین در حال حاضر حضور افراد متخصص، خلاق و کاربلد در نهاد آموزشی استان به شدت احساس می‌شود.

اگر در این وضعیت فردی با لابی‌گری و ساختار‌های فراقانونی به روی کار بیاید، با توجه به اینکه تخصص لازم را ندارد بنابراین نمی‌تواند نیاز دانش آموزان را پاسخگو باشد و آموزش و‌ پرورش دچار روزمرگی خواهد شد.

بخشی از مشکلات جامعه، محصول عملکرد آموزش و پرورش است

یولن: موفقیت آموزش و پرورش در جامعه اسلامی چقدر اهمیت دارد؟ در جامعه اسلامی تعلیم و تربیت به چه صورت باید باشد؟

رامین دانشور: نقش آموزش و پرورش در رقم زدن آینده یک جامعه وصف نشدنی است چرا که آینده‌سازان ایران به دست آموزش و پرورش تربیت می‌یابند و اگر در ابتدا تعلیم و تربیت در ابعاد مختلف درست و صحیح رقم بخورد دیگر نباید نگران آینده بود.

در حال حاضر عمده مشکلات جامعه در تمامی حوزه‌های اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، هنری و … محصول عملکرد نادرست و ناقص آموزش و پرورش هست بنابراین نیاز هر جامعه موفق ابتدا به تعلیم و تربیتِ صحیح کودکان بوده است. از این رو اهمیت آموزش و پرورش در جامعه به خصوص جامعه اسلامی بیش از پیش احساس می‌شود.

در خصوص چگونگی تعلیم و تربیت در جامعه اسلامی، سال‌های قبل سند تحول بنیادین آموزش و‌پرورش تدوین شد که در این سند ساحت‌های شش‌گانه تربیتی هم لحاظ شده است. در این طرح اگر ساحت‌های تربیتی و برنامه‌های درسی باهم اجرا شوند ما می‌توانیم مدارس را در بحث تربیت از نگاه دینی که محور اساسی آن ایجاد شخصیت قوی در کودکان است پیش ببریم.

اگر کودکان را از همان ابتدا با شخصیت قوی و مستحکم تربیت کنیم فردا همین کودکان می‌توانند از عهده مشکلات شخصی و اجتماعی بربیایند و با تشخیص نیاز جامعه قطعا به سراغ حل مشکل و پیدا کردن راه‌حل می‌روند.

توجه کم در آموزش و پرورش به هویت اسلامی و ملی

سهیل مصدق هیر: به نظر می‌رسد در آموزش و پرورش به هویت اسلامی و هویت ملی، کم توجهی می‌شود که همین توجه کم باعث بروز یکسری مشکلات در جامعه از جمله فرار مغزها شده است. اگر آموزش هویت اسلامی و ملی به دانش آموزان در اولویت قرار گیرد قطعا این کودکان و نوجوانان در آینده برای پیشرفت کشور خود تلاش خواهند کرد.

همچنین ما در اسلام بُعد فردی نداریم بلکه بُعد فردی ـ اجتماعی حرف اول را می‌زند اگر در آموزش و پرورش هم بُعد اجتماعی ـ دینی در اولویت قرار گیرد می‌توانیم شاهد تربیت یک نسل موفق شویم.

تاکید بر جوان‌گرایی در منشور گام دوم انقلاب

یولن: نظر شما در مورد تاکیدات مقام معظم رهبری در منشور گام دوم انقلاب نسبت به اهمیت تعلیم و تربیت و آموزش و پرورش چیست؟

امین کمالی: منشور گام دوم انقلاب برنامه‌ ۴۰ ساله دوم نظام جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شود و رهبر معظم انقلاب با توجه به نیازهای جامعه، اسنادی را منتشر کردند و این اسناد لازم الاجرا است. مخاطب اصلی منشور گام دوم انقلاب، جوانان و تاکید بر جوان‌گرایی است و طبق این منشور باید به جوانان فضا و فرصت ایفای نقش داده شود.

البته منظور از جوان‌گرایی، صرفا سپردن امور کشور به دست جوانان نیست بلکه در مساله جوان‌گرایی باید تخصص، توانایی و تعهد هم در نظر گرفته شود. یکی از پشتوانه‌هایی که باعث شد تا ما کمپین مطالبه‌گریِ انتخاب مدیران اصلح بدون دخالت نمایندگان مجلس و دیگر مسؤولان را راه بندازیم همین بحث منشور گام دوم انقلاب بود.

آموزش و پرورش در بحث پرورش کارنامه موفقی نداشته است

یولن: تعلیم و تربیت مطلوب چگونه باید باشد و برای رسیدن به این امر چه مسائلی باید در نظر گرفته شود؟

سهیل مصدق هیر: تعلیم و تربیت مطلوب زمانی رخ می‌دهد که ارزش‌های جامعه اسلامی شناسایی شود و تعلیم وتربیت بر اساس همان ارزش‌ها صورت گیرد. ارزش‌های دینی ـ اخلاقی و ارزش‌های اجتماعی دو مولفه مهم هستند که باید در امر تعلیم و تربیت مورد توجه قرار گیرند.

در وهله دوم آموزش و پرورش باید چالش‌هایی که دانش آموزان در زندگی روزمرگی خود با آن درگیر هستند را بشناسد و مطابق همان چالش‌ها پیش برود. همچنین آموزش و پرورش نباید خود را یک نهاد مستقل بداند بلکه باید ارتباط موثر با سایر نهاد را در جهت تعلیم و تربیت حفظ کند چرا که آموزش و پرورش، دانشجویان آینده را تربیت می‌کند و برای همین اگر در همان ابتدا نیازهای جامعه و دانشگاه را بداند و بشناسند می‌تواند در این راستا دانش آموزان را تربیت کند.

بحث بعدی عدم توجه کافی به بحث پرورش در مدارس است. متاسفانه آموزش‌ و پرورش بخش آموزش را به حدی جدی گرفته که از پرورش بازمانده است‌. وقتی می‌گوییم آموزش‌ و پرورش کلمه آموزش در کنار  پرورش می‌آید یعنی پرورش هم به اندازه آموزش مهم بوده و نباید برنامه‌های پرورشی فقط اجرا به بخش‌نامه‌های وزارت ختم شود‌.

نباید نهاد تعلیم و تربیت را  وارد بازی‌های سیاسی کرد

یولن: چرا باید انتخاب مدیران آموزش و پرورش براساس معیارهای سیاسی نباشد؟

رامین دانشور: آموزش‌ و پرورش یک نهاد جدی در حوزه تعلیم‌ و تربیت است و نقش این نهاد در سلامت و موفقیت یک جامعه بسیار حائز اهمیت است. بنابراین در چنین نهادی باید اول از هرچیزی شایسته سالاری در اولویت باشد و نهاد تعلیم و تربیت وارد بازی‌های سیاسی نشود‌.

فضای سیاسی کشور به شیوه‌ای است که در هر دوره یک جناح‌ با تفکرات مختلف روی کار می‌آید اگر قرار باشد که آموزش‌ و پرورش وارد جناح‌های سیاسی شود طبیعتاً عزل‌ و نصب‌های داخل آموزش‌ و پرورش هم به سمت سیاسی‌کاری کشیده می‌شود و در نتیجه  محور اصلی که شایسته‌سالاری است از بین خواهد رفت.

در این صورت افرادی بر سر کار می‌آیند که تخصص و توانایی کافی را ندارند و این‌ ماجرا سه قشر مهم جامعه یعنی دانش‌آموزان، معلمان و خانواده‌ها را متضرر خواهد کرد و در نتیجه تعلیم و تربیت از مسیر درست خود خارج خواهد شد که این در آینده ضربه سنگینی را به کشور خواهد زد.

امین کمالی: دخالت برخی سیاسیون در انتخاب مدیران کل ادارات به هیچ‌وجه درست نیست. نمایندگان مجلس نه‌تنها در بحث انتخاب مدیران آموزش‌وپرورش بلکه در بحث انتخاب مدیران سایر ادارات هم نباید دخالت کنند چرا که حیطه وظیفه یک نماینده مجلس، قانون‌گذاری و نظارت بر قانون است.

عدم دخالت در انتخاب مدیران آموزش و پرورش مهم‌تر از سایر ادارات است چون‌که آموزش‌وپرورش، نهادی تخصصی است و فردی که روی کار می‌آید باید تخصص را در کنار تعهد و دانش داشته باشد و نباید این موضوع را فراموش کرد که این نهاد ارتباط مستقیم با خانواده‌ها و آینده‌سازان مملکت دارد.

نماینده محترم ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل در صحبت‌هایش به عدم دخالت نمایندگان مجلس شورای اسلامی در عزل‌ و نصب مدیران  اشاره کرد بنابراین ما هم با استناد به این سخن و با توجه به این‌که آموزش‌وپرورش نیروی انسانی بسیار زیادی دارد این مطالبه را خواستار شدیم که به‌هیچ‌وجه نمایندگان مجلس در انتخاب مدیران دخالتی نداشته باشند.

ما از این فرصت خود استفاده کرده و خواستار عدم دخالت نمایندگان مجلس در انتخاب مدیران و معاونان آموزش و پرورش هستیم چرا که تعلیم و تربیت مکانی تخصصی بوده و افراد دلسوز، کاربلد، متخصص با فکر خلاق باید پای کار بیایند‌.

جوان، روحیه‌ محافظه‌کاری و باج‌دهی ندارد

یولن: مدیران جوان و متخصص انقلابی در رفع مشکلات آموزش و پرورش استان چه نقشی می‌توانند داشته باشند؟

رامین دانشور: جوان با توجه به انرژی و فکر خلاق با تمام توان برای حل و ترمیم یک مشکل اقدام می‌کند و با تکیه بر روحیه خستگی ناپذیر تلاش خود را تا رسیدن به یک نتیجه دلخواه ادامه می‌دهد.

به‌نظر من این خلاقیت و انرژی در افرادی که سال‌ها است پشت میز مدیریت بودند دیده نمی‌شود برای اینکه این افراد در طی این سال‌ها تمام فکر و خلاقیت خود را به کار گرفته‌اند.

نکته دوم در خصوص نقش جوانان در حل مشکلات این است که جوان  شجاع و نترس بوده و قطعا اهل محافظه کاری و باج‌ دادن هم نیست بنابراین با قدرت روی تصمیم‌های خود جهت پیشرفت آموزش و پرورش پیش می‌رود؛ این افراد خود نیز در انتخاب معاونان و مدیران مناطق و مدارس سایسته سالاری را اصل اول قرار می‌دهند چرا که تنها خواسته جوان رسیدن به تعلیم و تربیت ایده‌آل است.

از سال ۹۰  به بعد با وجود سند تحول بنیادین هیچ‌گونه برنامه عملی در حوزه آموزش و پرورش اجرا نشد بلکه تمام برنامه‌ها بخش‌نامه‌ای بود و فقط روی کاغذ ماند‌. یکی از مزیت‌های افراد جوان اجرای برنامه‌های عملیاتی و توانمندسازی معلمان و دانش آموزان است. چرا که نیروی جوان مشکل جامعه را می‌شناسد و با توجه به اینکه خود مشکلات را  لمس کرده پس بهتر می‌تواند برای رفع آن اقدام کند.

وزارت آموزش و پرورش به مدیران استان‌ها در اجرای برنامه‌ها آزادی عمل دهد

رضا سرباز: پس از پیروزی انقلاب اسلامی همه ما این واقعیت را که، تمام مشکلات کشور به دست جوانان مرز و بوم قابل حل است را درک کردیم. در کشور هیچ مشکلی وجود ندارد که به دست خودمان حل نشود در بخش آموزش و پرورش قطعا همینطور است؛ ما قبول داریم که در تعلیم و تربیت با چالش‌ها و مشکلاتی رو به رو هستیم ولی در مقابل معتقد هستیم راه حل این چالش‌ها در داخل آموزش و پرورش هست چرا که این چالش‌ها قطعا با روی کار آمدن مدیران متخصص، کاربلد با روحیه انقلابی و جهادی حل خواهد شد.

جمعیت فرهنگیان یک مطالبه دیگر در سطح ملی هم دارد؛ متاسفانه در استان‌ها مدیران کل، مدیران مناطق و مدارس اختیارات و توان اجرایی برنامه‌های مختلف آموزشی و پرورشی را ندارند و تمام کارها از روی بخش‌نامه‌های کشوری پیش می‌رود که این‌کار با توجه به متفاوت بودن فرهنگ‌ها و وضعیت استان‌ها گاها نمی‌تواند نتیجه مطلوب دهد بنابراین وزارت آموزش و پرورش باید یکسری کارها را به عهده مدیران کل استان‌ها بسپارد.

سهیل مصدق: در زمان‌های حساس همواره جوانان پای کار آمدند و همیشه گره‌های حساس به دست جوانان باز شده و در حال حاضر که آموزش و پرورش در جایگاه حساس قرار گرفته و با یکسری چالش‌ها روبه‌رو است، اینجا هم قطعا با ورود و اعتماد به جوانان می‌توان شاهد رفع مشکلات شد؛ همه اساتید و صاحب‌نظران به این  نتیجه رسیده‌اند که در آموزش و پرورش باید تحول ایجاد شود که این تحول با اندیشه جوان می‌تواند اتفاق بیفتد.

تحول‌خواهی و تحول‌گرایی نیازمند آموزش و پرورش استان اردبیل است. سند تحول بنیادین تدوین شده ولی مشکل  این است که سند تحول بنیادین اجرا نمی‌شود‌‌ برای اینکه سند تحول اجرایی شود به طرح‌های عملیاتی نیاز است و برای این طرح  نیروهای جوان و تحول‌گر باید روی کار بیایند و این افراد باید روحیه و توان حتی ساختار شکنی هم داشته باشند.

حامد حسین‌زاده: وقتی یک نیروی جوان و متخصص پای کار بیاید و از روی شایسته سالاری انتخاب شود قطعا این فرد معاونان و مدیران خود را نیز براساس شایسته سالاری انتخاب خواهد کرد بنابراین در این صورت در نهاد آموزشی کشور با مدیران و مسؤولان با دانش کافی رو به رو خواهیم شد که این افراد به مرور با همفکری مشکلات را مرتفع خواهند کرد.

زمانی که افراد متخصص و کاربلد کنار هم قرار گیرند قطعا مشکلات با فکر این افراد حل خواهد شد. در حال حاضر ما مشکل اجرایی داریم پس باید اجازه دهند افراد متخصص، با دانش کافی و روحیه جهادی پای کار آیند تا تمام توان خود را برای رسیدن به تعلیم و تربیت مطلوب به کار بگیرند‌.

به گزارش خبرگزاری یولن از اردبیل، به نظر می‌رسد در وضعیت کنونی جامعه که مردم از لحاظ اقتصادی و‌ معیشتی با مشکلاتی مواجه هستند، مسؤولان و نمایندگان مجلس باید با تمام توان در جهت رفع این مشکلات اهتمام نمایند و این را هم نباید فراموش شود که نقش آموزش و پرورش در جامعه انکار ناپذیر است. باید برای رسیدن به تعلیم و تربیت درست و صحیح همه ادارات، مسؤولان و حتی مردم دست به دست هم دهند تا شاهد شکوفایی تعلیم و تربیت در جامعه باشیم.

انتهای پیام/۳۴۶۳/


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا