اصفهان

اصفهان قابلیت تبدیل به پایتخت سینمایی کشور را دارد

محمدحسین محمدی، معاون سابق امور هنری و سینمایی اداره کل ارشاد اسلامی استان اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار برگزیده های ایران در اصفهان با اشاره به سرمایه‌های فرهنگی کشور اظهار کرد: امروز سرمایه‌های فرهنگی کشورمان نخبگان فرهنگی و تولیدات فاخر فرهنگی‌، گنجینه مقاومت ملت ایران، تجربیات ارزشمند کشور و آفرینش‌های مذهبی، علمی، هنری و ادبی  و اعتماد عمومی مردم به نظام است که البته در چند سال گذشته خدشه دار شده است و به سرعت نیاز به ترمیم و بازسازی دارد.

وی عنوان کرد: دشمن دائماً حساسیت‌های فرهنگی مردم را می‌سنجد و آنجایی که احتمال می‌دهد نبض فرهنگ کشور در حال کند شدن است ضربه می‌زند.

محمدی یادآور شد: اینکه فعالیت‌های فرهنگی‌مان در مواردی شرطی شود، جذب‌مان در حوزه فرهنگی خوب باشد اما در سازماندهی و نقش‌آفرینی نیروی انسانی لنگ بزنیم، ساختارهای چابک و محرک ما کم‌رنگ باشد و پیوست فرهنگی را در پروژه‌های شهری را جدی نگیریم و اینکه در خانواده، مسجد، مدرسه و دانشگاه هنوز در بسیاری از موارد همسویی و همپوشانی لازم وجود ندارد بخشی از دردها است.

جلسه درمانی محور مدیران ضعیف فرهنگی

فعال فرهنگی با بیان اینکه در فضای فرهنگی-اجتماعی، مسؤولانی هستند که خود را منشأ و مصدر همه تحولات فرهنگی می‌دانند، اظهار کرد: نقش این عده قلیل صرفاً گفتار درمانی و جلسه درمانی است؛ البته این افراد از ورود به کارهای عمیق هراس دارند زیرا ممکن است فرصت ارائه گزارش مبتنی بر خودمحوری را پیدا نکنند.

وی تصریح کرد: آن چیزی که امروز فضای انقلابی و فرهنگی کشور را تا حدودی مصون نگه داشته است، انسان‌هایی از جنس شهیدان حججی و سلیمانی‌‌اند که همه چیز را در گمنامی و اخلاص می‌دیدند؛ در واقع انسان‌هایی که در جاذبه و مغناطیس نور حرکت می‌کنند، منشأ نورانیت، تحول و آرامش جامعه‌اند.

محمدی با اشاره به اهمیت توجه به قشر جوان جامعه یادآور شد: در بحث هویت شهری،‌از جمله نکات مغفول، دیدن سهم نوجوانان و کارکردهای آن‌ها در فضای رشد شهری ا‌ست، هرچند در مقاطع کوتاهی به‌صورت سطحی به این موضوع پرداخته شد اما هیچگاه انسجام لازم و محوریت استانی پیدا نکرد.

معاون سابق امور هنری و سینمایی اداره کل ارشاد اسلامی استان اصفهان تأکید کرد: آنچه امروز در مواردی ما را در نقطه شروع دچار درجا زدن کرده است، سواد مصنوعی و کپی برداری از دانایی است در واقع توهم دانایی و اینکه ما بیش از دیگران می‌فهمیم، بلای فکری عصری ما است.

وی گفت: در بحث برنامه‌ریزی شهری و همراه نمودن ظرفیت‌های موجود با تکنولوژی در عرصه فرهنگ و هنر و همچنین نیازسنجی زیرساخت‌های فرهنگی در مسیر پیشرفت اصفهان به‌دلیل تهیه و تدوین سند پیشرفت فرهنگی به‌صورت جزیره‌ای در برخی دستگاه‌ها بدون لحاظ اسناد و افق تنظیم شده در دیگر دستگاه‌های فرهنگی، عمدتاً مسیر دچار نقص و انحراف شده و بار مالی و هزینه‌های موازی به دستگاه‌های فرهنگی تحمیل می‌شود که این امر مهم نیازمند یک مهندسی واحد و متمرکز ذیل شورای فرهنگ عمومی است.

محمدی با اشاره به اینکه به‌نظر می‌رسد برای برون‌رفت از انفعال و هضم در مواجهه نا برابر فرهنگی می‌توان در یک زمان‌بندی مشخص اقدامات کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدتی را برنامه‌ریزی کرد، تصریح کرد: از جمله این پیشنهادات تبدیل اصفهان به پایتخت استارت‌آپ‌ها و فناوری‌های نرم و پایتخت سینمایی و سلامت کشور است که علاوه بر اشتغال‌زایی گسترده و رفع بیکاری، نقش مهمی در خلق ثروت، خلاقیت و دوری از آلودگی‌های صنعتی دارد.

اصفهان قابلیت تبدیل شدن به بزرگ‌ترین شهرک سینمایی غرب آسیا را دارد

معاون سابق امور هنری و سینمایی اداره کل ارشاد اسلامی استان اصفهان خبر داد: اصفهان قابلیت ایجاد بزرگ‌ترین شهرک سینمایی غرب آسیا را دارد و می‌تواند به قطب تولیدات سینمایی، بالأخص در حوزه فیلم کوتاه در آسیا تبدیل شود.

وی در پایان عنوان کرد: از طرفی سرمایه‌گذاری برای توریست سلامت و تبدیل اصفهان به قطب گفتمان علوم انسانی، جنبش نرم‌افزاری، نظریه‌پردازی و راه‌اندازی شبکه‌های مختلف آینده‌نگاری و آینده‌پژوهی می‌تواند در یک دوره میان مدت اصفهان را تبدیل به کانون تبادل اندیشه‌ها و مباحث میان رشته‌ای و نظریه‌پردازی کند.

انتهای پیام/۶۳۱۲۵/آ/


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا