اردبیل

امیدهای تازه در درمان ناباروری با بهره‌گیری از علم روز دنیا

به گزارش خبرگزاری یولن از اردبیل، تقویت بنیان خانواده به عنوان زیربنای ساختار جامعه یکی از اصلی‌ترین اهداف بشر از دیرباز تاکنون بوده است و هر اقدامی در جهت پشتیبانی از این ساختار باعث آرامش افراد جامعه و در نتیجه اعتلای آن خواهد شد.

با توجه به این‌که مسئله جمعیت در برنامه‌ریزی آینده کشورها به‌عنوان امری بنیادین تلقی می‌شود و افزایش ناباروری در جامعه عامل تهدیدکننده‌ای برای این این در تمام جوامع پیشرفته و در حال توسعه است به همین خاطر به‌کارگیری راهکارهایی برای کاهش این عامل تهدیدکننده در اولویت قرار گرفته است.

در همین راستا یکی از زیباترین جلوه‌های دخالت علم در دستیابی به اهداف معنوی خود، کمک در زمینه درمان ناباروری و تبدیل آن به باروری است. روز به روز و با پیشرفت علم به‌خصوص در عرصه پزشکی امیدهای تازه‌ای را در درمان زوجین نابارور به وجود آورده است.

یکی از این مراکز امیدبخش مرکز درمان ناباروری قفقاز جهاد دانشگاهی استان اردبیل است که از مراکز مجهز و معتبر علمی در زمینه درمان نازایی کشور محسوب می‌شود.

این مرکز در سال ۱۳۸۹ به همت جهاد دانشگاهی استان اردبیل و با هدف ارائه آخرین خدمات پزشکی به بیماران در زمینه درمان ناباروری با استفاده از روش‌های درمانی نوین تاسیس شد و فعالیت خود را از سال ۱۳۹۰ به‌صورت رسمی آغاز کرد.

به تدریج با گسترش فعالیت‌های درمانی و مجهز شدن مرکز به تجهیزات روز دنیا، خوشبختانه امروز مرکز درمان ناباروری اردبیل در نقطه‌ای قرار دارد که جزو مراکز پیشرو، فعال و موفق کشور محسوب می‌شود و زوج‌های نابارور از کشورهای دیگر از جمله جمهوری آذربایجان و سایر مناطق کشور نیز جهت مداوا به این مرکز مراجعه می‌کنند.

نقش موثر مرکز قفقاز در توسعه گردشگری سلامت استان اردبیل

مهران اوچی اردبیلی، رئیس جهاد دانشگاهی استان اردبیل با اشاره به این‌که راه‌اندازی مرکز درمان ناباروری قفقاز از گام‌های مهم جهاددانشگاهی در راستای رفع نیاز استان بوده است، اظهار کرد: این مرکز در راستای تحقق سیاست عالی کشور در زمینه رشد جمعیت و درمان زوج‌های نابارور فعالیت و نقش موثری در توسعه گردشگری سلامت استان اردبیل دارد.

وی افزود: جهاددانشگاهی با توجه به نیازسنجی دقیق با ایجاد مرکز درمان ناباروری قفقاز، بخشی از دانش فنی پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی که یک قطب تحقیقاتی و فناوری در تراز بین‌المللی و پیشگام در توسعه علم، فناوری و نوآوری در علوم زیستی است، را در استان اردبیل بومی‌سازی کرد و توانست به ارتقای علمی و درمانی استان کمک شایانی کند.

رئیس جهاد دانشگاهی استان اردبیل با اشاره به اینکه فعالیت مرکز درمان ناباروری جهاد دانشگاهی به رفع دغدغه‌های استانی در این حوزه کمک شایانی کرده است، یادآور شد: با توجه به بررسی‌های انجام گرفته در سطح کشور متاسفانه میزان ناباروری در استان اردبیل بیش از میانگین کشوری است به همین خاطر توسعه این مرکز در اولویت برنامه‌های این واحد قرار دارد.

اجرای طرح حمایت مالی از زوجین نابارور

فینا محمودی ارشادی، مدیر داخلی مرکز درمان ناباروری قفقاز جهاد دانشگاهی استان اردبیل نیز با اشاره به تلاش‌های انجام گرفته برای ایجاد ساختار و بستر مناسب در این مرکز برای درمان زوج‌های نابارور اظهار کرد: تمام خدمات درمانی به مراجعه‌کنندگان مرکز با تعرفه عمومی غیردولتی ارائه می‌شود.

وی با اشاره به اینکه میزان موفقیت استفاده از روش‌های کمک باروری در مرکز درمان ناباروری جهاد دانشگاهی اردبیل مطابق با پروتکل‌های جهانی و کشوری است، بیان کرد: این مرکز با بهره‌مندی از به روزترین تجهیزات و کادر تخصصی و درمانی مجرب، جدیدترین روش‌های درمانی و کمک باروری از جمله میکرواینجکشن (ICSI)، لقاح آزمایشگاهی (IVF)، انتقال جنین فریز شده، نگهداری جنین، اسپرم و تخمک، لقاح داخل رحمی (IUI) و همچنین انجام روش PRP برای درمان شکست مکرر لانه‌گزینی و تعیین جنسیت را به‌صورت تخصصی به مراجعان ارائه می‌کند.

مدیر داخلی مرکز درمان ناباروری جهاد دانشگاهی استان اردبیل افزود: این مرکز با اتاق عمل مجهز، کلینیک تخصصی مردان و زنان، آزمایشگاه تشخیص طبی و جنین‌شناسی، بخش جراحی محدود و سرپایی، مشاوره‌های ژنتیک، مامایی، تغذیه و روانشناسی آماده ارائه خدمات به مراجعه‌کنندگان است.

 محمودی ارشادی با بیان اینکه سن باروری نباید نادیده گرفته شود، تصریح کرد: اگرچه به تعویق انداختن ارزیابی ناباروری برای زوج‌های جوان و فاقد سابقۀ بیماری‌های تأثیرگذار بر باروری، پس از یک سال عاقلانه است اما در زوج‌های دارای سابقه بیماری‌هایی که میزان باروری را کاهش می‌دهد یا دارای سن بالاتری هستند، بهتر است با مراجعه به مراکز درمانی بررسی‌های لازم انجام شود.

وی گفت: این مرکز طبق قرارداد و تفاهم‌نامه‌هایی که با سایر ارگان‌ها و نهادها از جمله دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل، بنیاد برکت و… منعقد کرده است از زوجین نابارور حمایت مالی می‌کند به طوری که در طرح حمایت مالی از زوجین نابارور، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بیش از ۵۰ درصد از هزینه تعدادی از خدمات از جمله IVF ،ICSI، انتقال جنین و …. را پرداخت و زوجین مابقی هزینه‌ها را پرداخت می‌کنند.

مدیر داخلی مرکز درمان ناباروری جهاد دانشگاهی استان اردبیل اضافه کرد: در طرح حمایت از بیماران تحت پوشش بنیاد برکت نیز بخشی از هزینه‌های درمانی توسط این بنیاد پرداخت می شود.

وی از استفاده روش بلاستوسیت و لنفوسیت‌تراپی در مرکز درمان ناباروری جهاد دانشگاهی استان اردبیل برای اولین بار در استان برای افزایش میزان باروری مراجعه‌کنندگان این مرکز خبر داد.

محمودی تشریح کرد: این روش درمانی در سال‌جاری به سرپرستی الهام فیروزی، متخصص زنان و زایمان مرکز درمان ناباروری قفقاز جهاددانشگاهی اردبیل برای اولین بار در سطح استان انجام گرفت.

استفاده از بلاستوسیست در درمان ناباروری

در ادامه، الهام فیروزی، متخصص زنان و زایمان مرکز درمان ناباروری قفقاز جهاددانشگاهی اردبیل اظهار کرد: هدف از استفاده از این روش افزایش میزان لانه‌گزینی جنین در رحم مادر بوده و استفاده از بلاستوسیست در پژوهشگاه رویان وابسته به جهاد دانشگاهی به صورت موفقیت‌آمیز به مرحله عمل رسیده بود که در راستای ارائه خدمات بیشتر به هم استانی‌های عزیز، این روش در این مرکز هم به کار گرفته شد.

وی افزود: بلاستوسیست به مرحله‌ای از مراحل جنینی بین ۳ تا ۵ روزه گفته می‌شود که توده‌ای متشکل از ۱۰۰ سلول یا بیشتر بوده و به عبارت دیگر سلول تخمی است که طی تقسیم‌های متوالی در لوله فالوپ به وجود می‌آید و در رحم، مانند توپی توخالی با درونی پر از مایع است.

فیروزی ادامه داد: این توده سلولی بعدها لایه‌های مقدماتی بافت آندودرم، مزودرم و اکتودرم را تشکیل می‌دهد.

این متخصص با بیان این‌که در روش‌های کمک باروری از قبیلIVF، بلاستوسیست در آزمایشگاه تشکیل می‌شود، تصریح کرد: پس از مرحله تخمک‌کشی از تخمدان‌ یا پانکچر، تخمک‌ها با اسپرم بارور شده و در نهایت جنین تشکیل می‌شود.

وی گفت: سلول های جنین در طول ۵ تا ۶ روز تکثیر و تقسیم می‌شوند تا بلاستوسیست شکل گیرد. جنین‌هایی که تا این مرحله از رشد زنده می‌مانند پس از انتقال به داخل رحم با میزان موفقیت بیشتری لانه‌گزینی می‌کنند و احتمال حفظ بارداری افزایش می‌یابد.

فیروزی بیان  کرد: استفاده از روش‌‌های نوین برای بالا بردن میزان موفقیت درمان در مرکز درمان ناباروری قفقاز جهاددانشگاهی استان اردبیل بوده و تمام تلاش ما رفع مشکل نازایی زوجین و امیدآفرین در خانواده‌ها است.

این متخصص زنان و زایمان به علل ناباروری زوجین اشاره کرد و گفت: اختلالات مردانه، اشکالات تخمک‌گذاری و نارسایی تخمدان، اختلالات لوله رحمی و ناباروری با علت غیرقابل توجیه (UEI) می‌باشد و سایر علل آن همانند آندومتریوز، ناهنجاری‌های رحمی و مشکلات زناشویی و … شیوع کمتری دارند.

انتهای پیام/۳۴۶۳/


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا