اصفهان

بازار سرمایه بر کدام پاشنه می‌چرخد؟ / سرمایه‌گذاران مردد و سهم‌های ارزنده

به گزارش خبرگزاری برگزیده های ایران از اصفهان، شاخص کل در هفته گذشته، دو روند متفاوت را پشت سر گذاشت، ابتدای هفته با افت تقریبا ۴ درصدی، نزدیک به ۵۵ هزار واحد کاهش یافت و پس از آن تا آخرین روز معاملاتی هفته قبل، با یک حرکت صعودی پرشتاب، ۳.۷ درصد افزایش یافت و تا آستانه کانال یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد پیش رفت.

صعود پرشتاب شاخص کل بورس طی روزهای اخیر در حالی اتفاق افتاده است که علیرغم ورود پول حقیقی طی چند روز گذشته به بازار سهام، هنوز قدرت و حجم پول ورودی به این بازار به قدری نیست که بتوان انتظار رشد پایدار و حداقل میان‌مدتی را از آن داشت؛ بنابر آمار و نمودارها، ارزش معاملات خرد در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته معادل ۴ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان بوده است و میانگین هفتگی ارزش معاملات نیز هنوز در محدوده ۴ هزار میلیارد تومان قرار دارد که این میزان، قدرت تحرک‌بخشی مثبت به بازار سرمایه را ندارد؛ هر چند روز گذشته ارزش معاملات، میزان ۵ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان را به ثبت رسید.

 

حرکت صعودی بازار طی روزهای اخیر موجب شده است تا روند ورود پول به صندوق‌های سهامی و صندوق‌های با درآمد ثابت، معکوس شوند؛ به گونه‌ای که از سه شنبه هفته گذشته بعد از ۱۲ روز معاملاتی که از  ورود مداوم پول به صندوق‌های درآمد ثابت گذشت، این روند معکوس شد و علاوه بر خروج پول از این صندوق‌ها، پول حقیقی به بازار سهام و صندوق‌های سهامی تزریق شد؛ گفتنی است روز گذشته بیشترین میزان خروج پول حقیقی معادل ۵۶۷ میلیارد تومان از صندوق‌های درآمد ثابت اتفاق افتاد و ۴۷۸ میلیارد تومان پول وارد سهام و صندوق‌های سهامی شد.

 


شروع روند معکوس شدن جریان پول از اواخر هفته گذشته

آنچه فعلا شاهد آن می‌باشیم این است که در حال حاضر، بازار سرمایه نویدبخش این است که سهم‌ها دارای ارزندگی هستند و به کف‌های قیمتی خود رسیده‌اند که حرکت خنثی قیمت دلار در محدوده فعلی و عدم افت بیشتر آن، نیز مؤید رسیدن قیمت سهم‌ها به کف‌های احتمالی است؛ اما این به تنهایی برای رشد بازار سرمایه کافی نیست؛ آنچه در شرایط فعلی، بازار سهام را وارد یک دوره رشد قوی برای عبور از سقف‌های قیمتی می‌کند، ورود قدرمند پول در سهام و افزایش حجم معاملات است و در این صورت می‌توان انتظار داشت شاخص بار دیگر وارد کانال ۲ میلیون تومان شود.

در ابتدای هفته نیز شاخص کل برای چهارمین روز متوالی صعودی بود و با ۴۲ هزار واحد افزایش، به عدد یک میلیون و ۴۴۰ هزار واحد رسید؛ شاخص کل هم‌وزن نیز نزدیک به ۳.۲ درصد رشد کرد تا نقشه بازار سرمایه سراسر سبزپوش شود.

نمادهای شستا، فولاد، برگزیده های ایران و کچاد بیشترین تاثیر را بر رشد و نمادهای وسرضوی، فروس، وسصفا و وسقم بیشترین اثر را در افت شاخص کل داشتند؛ در این میان، نمادهای خودرو، خساپا، خبهمن و افران، برترین تقاضاهای بازار سرمایه را برای خود ثبت کردند؛ اضافه بر این، گروه فلزات اساسی، شیمیایی، چند رشته‌ای و فرآورده‌های نفتی برترین گروه‌های صنعت از نظر ارزش معاملات بودند.

در تحلیل گذشته از وضعیت کلی بازار سرمایه (این مطلب را در اینجا بخوانید) شاخص صنایع مهم بازار سرمایه را بررسی کردیم، اما برای اینکه نگاه بهتر و جامع‌تری به تک تک این صنایع داشته باشیم، در این تحلیل، به بررسی دو نماد مهم از گروه‌های خودوریی و بانکی خواهیم پرداخت و در تحلیل‌های آتی، نمادهای اصلی سه گروه دیگر را بررسی خواهیم کرد.

خودرو و ساپیا؛ روی خط حمایت

در گروه خودرویی نمادهای خساپا و خودرو، دو نماد بسیار مهم به شمار می‌روند که در بسیاری از مواقع، حرکت مثبت و منفی در آن‌ها، روند بازار را جهت‌دهی می‌کند؛ نماد خودرو که از اواخر سال ۹۷ وارد رشد بلند مدت خود شد، تا ابتدای مرداد سال ۹۹، بیش از ۵ هزار و ۷۰۰ درصد رشد را محقق کرد و بعد از آن وارد فاز اصلاحی شد که تا به امروز ادامه داشته است.

در این اصلاح، نماد خودرو نزدیک به ۸۰ درصد از سقف قیمتی خود افت کرد و در خرداد سال جاری، به کف قیمتی ۱۶۰ تومان رسید، از ابتدای خردادماه، همزمان با رشد شاخص کل، این نماد نیز رشد کرد و توانست تا هفته ابتدایی شهریور، نزدیک به ۶۰ درصد بازدهی داشته باشد، اما باید به این توجه کرد که با توجه به نمودارها حرکت افزایشی اخیر، حرکت جنبشی محسوب نمی‌شود و بخشی از اصلاح بلندمدت قبل به حساب می‌آید.

با شروع اصلاح بازار از هفته ابتدایی شهریور، قیمت در این سهم کاهش یافت و تا ۳۸ درصد افت کرد و دوباره به کف قیمتی خود در خردادماه یعنی قیمت ۱۶۰ تومان رسید؛ با توجه به نمودارها، قیمت این سهم، به خط میانگین ۲۰۰ در تایم فریم هفتگی واکنش مثبت نشان داده است و اگر بالای آن تثبیت شود، می‌توان امیدوار بود که قیمت در نماد خودرو بیش از این افت نکند و اگر اصلاح ادامه‌دار باشد، در قالب زمان طی شود؛ البته در روزهای گذشته، سهم ۲۰ درصد رشد کرده و روز گذشته نیز با صف خرید ۵۴۰ میلیونی به کار خود پایان داد.

یکی دیگر از نمادهای مهم گروه خودرویی، نماد خساپا است؛ این نماد نیز همانند خودرو رشد بلند مدت خود را از اواخر سال ۹۷ شروع کرد و یک هفته بعد از شروع اصلاح خودرو در مردادماه سال پیش وارد فاز اصلاح شد و با افت بیش از ۷۵ درصدی از سقف تاریخی خود در سال قبل، به قیمت ۱۵۰ تومان رسید.

خساپا از ابتدای خرداد سال جاری تا هفته ابتدایی شهریور، بیش از ۵۳ درصد رشد کرد و ادامه اصلاح خود را در فاز افت قیمت پیش گرفت و با کاهش ۳۸ درصدی نسبت به قیمت شهریورماه، مجددا به محدوده حمایتی ۱۵۰ رسید و در حال حاضر با برگشت از این محدوده طی روزهای اخیر، نزدیک به ۲۰ درصد رشد کرده است؛ این محدوده حمایتی، منطبق بر خط میانگین ۲۰۰ در تایم فریم هفتگی و محدوده اشباع فروش در تایم فریم روزانه است.

وتجارت و وبصادر؛ مستعد رشد

در گروه بانکی‌ها، نمادهای وتجارت و وبصادر، معلق به بانک تجارت و بانک صادرات، بسیار با اهمیت هستند؛ وتجارت که از اواخر سال ۹۸، رشد خود را شروع کرد، تا سقف تاریخی خود در قیمت ۴۶۰ تومان رشد کرد و از ابتدای مردادماه سال قبل تاکنون به صورت زمانی و در درون یک کانال بلندمدت هفتگی در حال اصلاح است، این نماد تا کف قیمتی خود در سال جاری ۶۳ درصد افت قیمت را تجربه کرده است، اما به دلیل پتانسیل بالای سهم و همچنین نقدشوندگی عالی، در اکثر مواقع قابل معامله بوده و سهامدار در صف فروش گرفتار نشده است.

در حال حاضر این نماد در قیمت ۱۶۸ تومان به حمایت کف کانال نزولی در تایم فریم هفتگی واکنش نشان داده است و در ۴ روز اخیر، نزدیک به ۲۰ درصد رشد کرده و به قیمت ۱۹۸ تومان رسیده است.

نماد وبصادر نیز که حرکت جنبشی بلندمدت خود را از مرداد ۹۸ شروع کرد تا مرداد ۹۹ بیش از هزار و ۱۰۰ درصد رشد کرد، سپس با ورود به فاز اصلاح حدود ۶۷ درصد افت کرد و به قیمت ۱۷۰ تومان رسید، با شروع رشد بازار سرمایه از ابتدای خردادماه سال جاری، قیمت در این نماد ۶۵ درصد افزایش یافت و پس از شروع اصلاح در شهریور، افت کرد و دوباره به قیمت ۱۷۰ تومان رسید.

 باتوجه به اینکه قیمت ۱۷۰ تومان روی میانگین ۲۰۰ در تایم فریم هفتگی قرار دارد و از طرفی در بلند مدت نیز یک حمایت استاتیک معتبر برای سهم محسوب می‌شود، انتظار می‌رود وبصادر بیش از این افت نکند، در حال حاضر نیز با ۲۰ درصد رشد طی ۴ روز گذشته به قیمت ۱۹۳ تومان رسیده است.

کویر؛ همچنان در روند خنثی

از میان نمادهای اصفهانی بازار سرمایه، دو نماد شپنا و فولاد را به دلیل اهمیتی که در گروه خود دارند در تحلیل آینده مورد بررسی قرار می‌دهیم و اکنون به بررسی دیگر نمادهای اصفهانی خواهیم پرداخت.

در گروه فلزات اساسی، ذوب با شروع جنبش بلندمدت خود از ابتدای اردیبهشت‌ماه سال ۹۷، تا تیر سال ۹۹ بیش از ۳ هزار درصد سود داد و با طی اصلاح قیمتی، بیش از ۷۷ درصد از سقف قیمتی خود افت کرد و به قیمت ۲۷۰ تومان رسید، بعد از آن و با شروع رشد بازار سرمایه در ابتدای خردادماه سال جاری، ۸۰ درصد بازدهی را محقق کرد و مجددا از شهریورماه، وارد فاز اصلاحی شد؛ این نماد به حمایت خط میانگین ۱۰۰ در تایم فریم هفتگی واکنش مثبت نشان داده و انتظار می‌رود این حمایت بتواند جلوی افت بیشتر قیمت را گرفته و در ادامه رشد قبلی، قیمت وارد یک رشد میان‌مدت شده باشد.

شایان ذکر است در ماه جاری، شرکت ذوب آهن اصفهان با ثبت معاملات به ارزش ۶۱۶ میلیارد تومان، برترین شرکت به لحاظ ارزش معاملات بازار فیزیکی بورس کالا شد؛ اضافه بر این، این شرکت در ۷ماهه منتهی به مهر از فروش محصولات خود ۱۹ هزار ۲۱۹ میلیارد تومان درآمد کسب کرد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۱۰۴درصد رشد داشته است.

کویر مربوط به شرکت فولاد سپید فراب کویر که در مهر سال ۹۸ به بازار عرضه شد، تا مرداد سال ۹۹ نزدیک به هزار و ۵۰۰ درصد رشد کرد و و از آن زمان تاکنون در فاز اصلاحی به سر می‌برد و تاکنون ۴۸ درصد افت قیمت داشته و به قیمت هزار و ۲۳۰ تومان رسید.

این نماد از زمان شروع رشد بازار در خردادماه، ۲۸ درصد رشد کرد؛ اما با شروع اصلاح مجددا به قیمت هزار و ۲۳۰ تومان برگشت و در حال حاضر در همان محدوده در حال نوسان است؛ شرکت تولیدی فولاد سپید فراب کویر در ۷  ماهه منتهی به مهر از فروش محصولات خود ۶ هزار و ۴۲۳ میلیارد تومان درآمد کسب کرد در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۷۴ درصد رشد داشته است.

فجر یکی دیگر از فولادسازان اصفهانی، جنبش بلندمدت خود را از مرداد ۹۷ شروع کرد و تا شروع اصلاح ماژور خود در مرداد ۹۹، بیش از هزار و ۴۰۰ درصد رشد کرد و با احتساب افزایش سرمایه، به قیمت ۲ هزار و ۴۸۰ تومان رسید، پس از آن وارد فاز اصلاحی شد و به دلیل اینکه بیشتر اصلاح را در قالب زمان طی کرد، بیش از ۳۷ درصد افت قیمت نداشت، این نماد که مجددا از میانه اردیبهشت‌ماه شروع به رشد کرد از سقف قیمتی ۲ هزار و ۴۸۰ تومان عبور کرد و پس از تحقق ۱۲۰ درصد بازدهی، به قیمت ۳۹۰۰ تومان رسید.

فجر در اواخر تیر وارد فاز اصلاحی شد و در حال حاضر با رسیدن به حمایت سقف قبلی یعنی قیمت ۲ هزار و ۴۸۰ تومان واکنش مثبت برگشتی نشان داد و با ۱۳ درصد افزایش، به قیمت ۲ هزار و ۶۱۵ تومان رسیده است؛ گفتنی است بررسی‌های مالی نشان می‌دهد شرکت فولاد امیر کبیر کاشان در ۷ ماهه منتهی به مهر از فروش محصولات خود ۲ هزار و ۶۶۱ میلیارد تومان درآمد کسب کرد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۱۰۴ درصد رشد داشته است.

فسپا؛ برگشت از روی محدوده اشباع فروش

شپلی یکی از نمادهای اصفهانی متعلق به گروه شیمیایی از مرداد ۹۷ رشد خود را شروع کرد و در کمتر از یک سال، بیش از ۲ هزار و ۳۰۰ درصد رشد و از تیرماه سال ۹۸ تاکنون در فاز اصلاح به سر می‌برد، این نماد که ابتدا اصلاح قیمتی انجام داد و نزدیک به ۷۰ درصد افت کرد، مجددا رشد کرد و از آن پس اصلاح این نماد به صورت زمانی طی می‌شود و هم اکنون نیز در قیمت ۸۰۹ تومان قرار دارد.

این شرکت در ۹ ماهه منتهی به شهریور برای هر سهم ۷۲ ریال سود محقق کرد؛ در حالی که در دوره مشابه قبل زیان ۷۹ ریالی شناسایی کرده بود، سود ناخالص با رشد ۱۴۰ درصدی به ۳۸۳ میلیارد تومان و سود خالص به ۲۶ میلیارد تومان رسید؛ اضافه بر این در۱۰ ماهه منتهی به مهرماه از فروش محصولات خود هزار و ۴۲۰ میلیارد تومان درآمد کسب کرد که نسبت به ۱۰  ماهه  سال قبل ۹۳ درصد رشد داشته است.

فسپا متعلق به گروه صنعتی سپاهان که از اردیبهشت‌ماه ۹۷ وارد فاز جنبشی بلندمدت شد بیش از ۸ هزار درصد رشد کرد و در مرداد ۹۹ وارد فاز اصلاحی شد؛ این نماد که دوره اصلاح خود را به صورت قیمتی و زمانی طی کرده است با بیش از ۶۱ درصد افت، به قیمت هزار و ۴۰۰ تومان رسید، با شروع رشد در خرداد، تا ۲هزار و ۵۰۰ تومان رشد کرد و دوباره اصلاح قیمتی ۳۳ درصدی، تا هزار و ۷۰۰ تومان افت کرد.

برای این نماد که از روی حمایت خط میانگین ۱۰۰ در تایم فریم هفتگی و حمایت ناحیه اشباع فروش برگشته است، انتظار می‌رود بیش از این افت قیمت نداشته باشد و یا وارد فاز جنبشی شود یا مابقی اصلاح را به صورت زمانی و خنثی طی کند؛ شایان ذکر است شرکت گروه صنعتی سپاهان در ۶  ماهه منتهی به شهریور برای هر سهم ۱۵۷ تومان سود محقق کرد که نسبت به مدت مشابه قبل رشد ۹ درصدی داشته است.

فسازان که در مرداد سال ۹۸ به صورت عرضه اولیه، بدون در نظر گرفتن افزایش سرمایه با قیمت ۸۴۰ تومان عرضه شد، با بیش از ۶۰۰ درصد رشد به قیمت ۳ هزار و ۶۰۰ تومان رسید و از آن به بعد بیشتر زمان اصلاح خود را که تاکنون هم ادامه داشته است در قالب زمان و به صورت خنثی طی کرده است.

فسازان بعد از شروع اصلاح در شهریورماه، بعد از یک دوره رشد کوتاه مدت، دوباره به قیمت ۲ هزار و ۳۰۰ تومان، یعنی کف قیمت در آذر سال قبل رسید و در روزهای اخیر دوباره وارد فاز رشد شده است؛ به گونه‌ای که با ۱۳ درصد رشد، به قیمت ۲ هزار و ۶۰۰ تومان رسیده است.

نتیجه

آنچه از روند فعلی بازار سرمایه مشهود به نظر می‌رسد این است که رشد این روزهای بازار سرمایه بعد از افت قیمتی ۲ ماه اخیر، در کوتاه‌مدت نتیجه حمایت مسؤولان بویژه رئیس‌جمهور از بازار سرمایه است؛ اما بازار سرمایه نیاز به منابع مالی و جریان قوی پول و سرمایه دارد تا رشد پایداری را تجربه کند؛ هرچند طی روزهای اخیر، روند خروج پول از بازار بورس معکوس و دوباره اقبال سرمایه‌گذاران به آن جلب شده است، اما هنوز هم حجم و ارزش معاملات نشان می‌دهد سرمایه‌گذاران اصلی بازار سرمایه برای تزریق پول به این بازار دچار تردیدهای زیادی هستند و می‌طلبد دولت برای تشویق ورود سرمایه‌گذاران به این بازار با ارزش، بازار بورس را بیش از پیش حمایت کند.

انتهای پیام/۶۳۰۷۷/آ/ی


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا