فارس

بررسی چهره‌های استکبار در قاب‌های متفاوت/ با انسجام ملی حول محور ولایت، پیروزی حتمی است

حجت الاسلام محمد استوار میمندی در گفتگو با خبرنگار فارس در شیراز به تبیین وقایع روز دانش‌آموز پرداخت و اظهار داشت: ۱۳ آبان که مصادف است با واقعه کشتار ۵۶ تن از دانش‌آموزان که به نشانه اعتراض به حکومت پهلوی در صبح روز ۱۳ آبان ۱۳۵۷ در محوطه دانشگاه تهران جمع شده بودند.

وی ادامه داد: همچنین، در ۱۳ آبان ماه سال ۱۳۵۸ گروهی از نیروهای مسلمان دانشگاهی با نام «دانشجویان مسلمان پیرو خط امام» سفارت امریکا در تهران را اشغال کردند. اشغال سفارت این کشور که در فرهنگ انقلاب اسلامی به نام «اشغال لانه جاسوسی» معروف شده است، که امام خمینی(ره) از این اتفاق به‌عنوان انقلاب دوم نام برد و نماد شکستن بت استکبار در اذهان جهانی بود؛ واقعه دیگری که ۱۳ آبان ماه، یادآور آن است، تبعید امام خمینی(ره) به ترکیه در ۱۳ آبان ۱۳۴۳، پس از اعتراض دانشجویان و طلاب به سفر رییس جمهور وقت ایالات متحده به ایران و شهادت تعدادی از آنها، است.

وی اظهار داشت: هیچ‌ یک از این سه واقعه تاریخی را نمی‌توان از نظر اهمیت نسبت به دیگری اولی‌تر دانست؛ چرا که هر کدام در دوره‌ای وقوع تأثیرگذاری خاص خود را داشته و شرایط را به‌نحوی تغییر داده‌اند، اما نقطه مشترک همه این وقایع، استکبار ستیزی، آزادی طلبی، عزت طلبی و زیر بار ظلم نرفتن مردم ایران است و به منظور گرامی‌داشت این روز، در تقویم جمهوری اسلامی ایران، ۱۳ آبان ماه، به عنوان روز دانش‌آموز نام گذاری شده است.

این استاد حوزه علمیه در مورد درس مهمی که از این حوادث می‌توان گرفت، ادامه داد: بالاترین پیامد حوادث ۱۳ آبان، این است که بدانیم، با انسجام و وحدت ملی، حول رهبری دلسوز، پیروزی حتمی است حتی با ریخته شدن خون!

وی افزود: اولین توصیه من به جوانان و دانش آموزان و طلاب، توصیه به علم است و این که نهضت علمی خود را متوقف نکنند؛ نزول قرآن با بحث اقراء شروع شده و آیات متعدد در مورد علم‌آموزی بیان شده است و تعلیم کتاب و حکمت، فلسفه بعثت انبیا برشمرده شده است.

مدیر حوزه علمیه استان فارس گفت: توصیه دوم من، اخلاق و معنویت و آرمان گرایی در بستر واقع بینی است؛ توجه به بعد معنویت و سلامت اخلاقی، همراه با مجاهدت و تلاش، می‌تواند جوانان مارا به قله های فناوری و دانش برساند.

این محقق و پژوهشگر، بیان کرد: پس از چهار دهه از گذشت انقلاب اسلامی، اگر به اهداف و آرمان های امام (ره) و مقام رهبری توجه کنیم، در می یابیم که راه را درست رفته ایم و رویکرد کلان ما به سمت این اهداف بوده است؛ آرمان هایی مثل استقلال طلبی، عدالت اجتماعی، معنویت و طهارت، پیشرفت و اعتماد ملی.

جحت الاسلام استوار میمندی، ادامه داد: نقش نخبگان جامعه، مسئولان و اساتید، برنامه ریزی قابل توجه برای رشد جوانان و آشنا کردن جوانان و نوجوانان با اهداف و آرمان های انقلاب، به زبان خودشان است.

وی خاطرنشان کرد: بازخوانی تجربیات گرانبهای دفاع مقدس، خاطرات و اهداف دفاع مقدس و آشنا کردن نوجوانان با سیره شهدا، بهترین انتخاب است.

مدیر حوزه علمیه فارس، افزود: استکبار یعنی ادعای بزرگی کردن و کسانی را شامل می‌شود که خود را نژاد برتر می‌دانند و منافع عالم و آدم را برای خود مطالبه می کنند حتی به قیمت پایمال کردن حقوق دیگران.

وی ادامه داد: استکبار گاهی با تجلیات فریبنده و زیبا و اتو کشیده ظاهر می شود و گاهی نیز با جنگ و زور و قدرت به میدان می آید. شناخت استکبار با مبانی دشمن شناسی در اسلام و علائم منافقین در قرآن، ممکن می شود.

حجت الاسلام استوار میمندی درباره فلسفه نام‌گذاری روز ۱۳ آبان به نام روز مبارزه با استکبار، گفت: مبارزه با استکبار، به این معنا است که، بی گمان، دانش آموزان آگاه و رشید ما در مبارزه با استکبار، همواره نقشی فعّال و فراموش ناشدنی ایفا کرده اند. این عزیزان بودند که در ۱۳ آبان ۱۳۵۷ از آیینه احساس و شعور مردم انقلابی و مسلمان ایران غبار برگرفتند و هویت مسلمانی، خوداتکایی و مبارزه با استکبار را به همگان آموختند و با شعارهای کوبنده و مشت های گره خورده، پایه های حکومت مزدور پهلوی را سست کردند و لرزه بر اندام زمام داران کاخ های کفر انداختند و تن استکبار جهانی را لرزاندند.

این استاد حوزه، با بیان اینکه نظام اسلامی مبتنی بر ولایت فقیه است، ادامه داد: امام خمینی(ره) به منزله قلب تپنده انقلاب و هدایتگر جوانان انقلابی بود و برای همیشه نام خود را در تاریخ ثبت کرد.

وی بیان کرد: از ویژگی های اصلی امام این بود که در اوج مراتب علمی و معنویت و حکمت قرار داشت و بعد هم اینکه به واسطه داشتن تجربه های سیاسی متعدد و نگاه نافذ سیاسی، توانایی دیدن فضاهای سیاسی از دور دست ها را داشت و عمق و زوایای آنها را درک میکرد.

مدیر حوزه علمیه فارس، افزود: گرانبهاترین میراث انقلاب، ظهور و بروز ولایت فقیه است که ریشه در عقلانیت و وحی دارد، تبعیت و پیروی از ولایت فقیه در زمان غیبت یک اصل است و نوجوانان و جوانان باید دقت کنند که اسیر حاشیه ها نشوند.

مدیر حوزه علمیه فارس همچنین پیام روز سیزدهم آبان به همگان را این گونه بیان کرد: تنها در برابر پروردگار جهانیان و مکتب توحید به کرنش بنشینند و تا همیشه زمان در برابر ظلم و زورگویی ابرقدرت ها سرتسلیم فرود نیاورند.

انتهای پیام/س


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا