گلستان

رانش چاله‌باغ حاصل تصمیمات توصیه‌ای/ کمیسیون‌‌های ۵ و ۱۰۰ آفت شهرها + فیلم

به گزارش خبرگزاری برگزیده های ایران از گرگان، شب گذشته بر اثر گودبرداری در عملیات ساختمانی در ابتدای عدالت ۳۳ (چاله باغ) در خیابان ولیعصر (عج) گرگان لوله اصلی انتقال آب شرب دچار شکستگی شدید شده و در نهایت ضمن ریزش مسیر آسفالت خیابان مجاور، دیوار مغازه‌های ضلع مجاور نیز دچار ریزش شد.

گرچه این حادثه تلفات جانی نداشت اما در حال حاضر امکان فعالیت در مغازه‌های دچار حادثه شده وجود ندارد، خیابان عدالت ۳۳ به صورت کامل مسدود شده و در نهایت نگرانی‌های شدید برای ساکنان ساختمان مجاور عدالت ۳۳ به‌وجود آمده است.

روزهای گذشته نیز در ضلع دیگری از این عملیات ساختمانی ریزش شدید رخ داد که در آن حادثه نیز بخشی از مسیر آسفالت ریزش کرد که باعث نگرانی مردم و مسوولان شد.

در پیگیری‌های خبرنگار خبرگزاری برگزیده های ایران در خصوص چگونگی رخداد این حادثه، «کبیر» مهندس ناظر پروژه معتقد است به دلیل فرسوده بودن لوله انتقال آب و ترکیدگی لوله، حجم آب وارد شده به محیط کارگاه باعث سست شدن پایه‌های سازه نگهبان شده و همین امر نشست زمین، شکستگی سازه نگهبان و ایجاد گستردگی این حادثه شد.

وی تاکید کرد: در ساعت ۱۶ و ۳۰ دقیقه نگهبان مجموعه، حادثه را گزارش داد و بلافاصله موضوع به اداره آب و فاضلاب گزارش شد تا ضمن قطع آب، نسبت به اصلاح موضوع اقدام کنند اما متاسفانه در ساعت ۱۸ و ۳۰ دقیقه در محل حاضر شدند و حتی مسیر شاه‌لوله را نمی‌دانستند که کجاست؟ و با کمک تجهیزات ما در نهایت در ساعت ۱۸ و ۴۵ دقیقه آب قطع شد.

کبیر گفت: در این فاصله قریب به دو متر آب در کف کارگاه جمع شد و اشباع شدن این آب باعث سست شدن سازه نگهبان شد و در نهایت این خسارت را به ما و شهروندان زد.

وی بیان کرد: سازه نگهبان و خرپا سالم است و اگر سازمان آب به سرعت در محل حاضر می‌شد و آب قطع می‌شد این خسارت را شاهد نبودیم.

مهندس ناظر پروژه متذکر شد: ما شبانه‌روزی کار می‌کنیم تا شرایط را پایدار کنیم و حتی در حادثه گذشته نیز ما شبانه‌روز تلاش کردیم تا وضعیت به یک شرایط مطلوب رسید و برای این حادثه نیز همین موضوع را در دستور کار داریم.

* شهردار گرگان: دستور صدور پروانه ۲ مرحله‌ای ساختمان از امروز

شهردار گرگان در پیگیری خبرنگار خبرگزاری برگزیده های ایران در باره چگونگی نظارت شهرداری بر این پروژه با توجه به سابقه حادثه گذشته که با لطف پروردگار خسارت جانی نداشت، اظهار کرد: وظیفه شهرداری این است که براساس دستورالعمل‌ها و اختیارات، مجوزهای لازم را صادر کند.

محمدرضا سبطی بیان کرد: شهرداری در چنین پروژه‌هایی مکلف است، اطلاعات ساختمان‌های مجاور را برای یک گودبرداری ایمن و موفق در اختیار سازنده قرار دهد که شرایط منطقه و اطلاعات لازم در اختیار سازنده و مهندس مربوطه قرار گرفت.

وی اضافه کرد: یکی دیگر از وظایف شهرداری‌ها در این پروژه‌ها الزام مالک و سازنده به بیمه مسوولیت است که در این پروژه اقدام لازم انجام شد است.

شهردار گرگان تصریح کرد: در گودبرداری‌های خطرناک و خیلی خطرناک نیز شهرداری موظف است با برگزاری جلسات مشترک، نکات لازم را به سازنده و مالک گوشزد کند و حتی در مراحل مختلف شروع عملیات ساختمانی پس از صدور پروانه ساخت، نظارت‌های دائم و لازم را در نظر داشته‌ایم.

* نظارت کامل بر عملیات ساختمانی بر عهده سازمان نظام مهندسی ساختمان و مهندس ناظر بر پروژه است

سبطی تاکید کرد: اما این نکته قابل توجه است که نظارت کامل بر عملیات ساختمانی بر عهده سازمان نظام مهندسی ساختمان و مهندس ناظر بر پروژه است.

وی افزود: پس از وقوع دو حادثه در این عملیات ساختمانی و با توجه به سابقه حوادث گذشته در سطح شهر، صبح امروز دستور دادم مجوزهای عملیات ساختمانی دو مرحله‌ای شود.

شهردار گرگان در خصوص جزئیات این تصمیم بیان کرد: در این تصمیم ابتدا پروانه گودبرداری صادر و پس از پایان گودبرداری و رعایت اصول مهندسی و ایمنی و اخذ تائیدیه‌های لازم، پروانه ساخت نهایی صادر خواهد شد.

سبطی با تائید لزوم نظارت‌های بیشتر و سختگیرانه‌تر تاکید کرد: البته باید این نکته را متذکر شوم که نظارت‌های بیشتر علاوه بر شهرداری باید توسط سازمان نظام مهندسی ساختمان نیز تشدید شود.

* تصمیمات سفارشی آفتی برای شهرها

بدون شک با توجه به اینکه این نخستین حادثه نبوده، آخرین حادثه هم نخواهد بود و باید با بررسی مشکل و ریشه‌یابی موضوع، با سرعت نسبت به رفع آن اقدام شود در غیر این‌صورت شاهد حوادث جبران‌ناپذیری در این بخش خواهیم بود.

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری برگزیده های ایران در گرگان درباره چرایی وقوع این حوادث و چاره‌اندیشی قانونی برای پیشگیری اظهار کرد: متاسفانه در طرح جامع شهر گرگان نسبت به تغییر کاربری برخی مناطق یا کار کارشناسی درست انجام نشده یا در کارشناسی‌ها دستی برده شده است.

عبدالجلال ایری که خود سابقه ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان گلستان را داشته است، افزود: این دست بردن در طرح‌های تفصیلی باعث وقوع چنین حوادثی می‌شود.

وی اضافه کرد: نقاطی همانند منطقه چاله‌باغ که شب گذشته این حادثه رخ داد، یا مناطق تپه‌های جام‌جم و مناطق مشابه مستعد وقوع چنین حوادثی است و کاربری پیشنهادی و مهندسی برای آنجا کاربری فضای سبز است که متاسفانه ساخت و سازهای بسیار زیاد، برای ما و مردم نگرانی ایجاد کرده است.

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: من اعلام خطر می‌کنم و باید دقت کنیم این ریزش‌های تک‌بنایی اتفاق اول نیست و اتفاق آخر هم نخواهد بود.

ایری بیان کرد: با توجه به شرایط گرگان، علاوه بر اینکه این عملیات‌های عمرانی می‌تواند خطرساز باشد، زلزله هم می‌تواند گرگان را با چالش جدی روبرو کند.

وی اضافه کرد: کمیسیون ماده پنج و ماده ۱۰۰ بزرگترین آفت برای شهرداری‌ها و شهرها شده و تمام مشکلات ما تصمیمات توصیه‌ای در این کمیسیون‌ها است.

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی متذکر شد: متاسفانه هیچ کدام از تغییر کاربری‌ها مبنای فنی ندارد و مبناهای توصیه‌ای دارد.

ایری بیان کرد: توان فنی و مهندسی مهندسان و کارشناسان ما بسیار بالا است و متاسفانه همین تصمیمات توصیه‌ای باعث شده مالکان و صاحبان پروژه توصیه‌ها و نظرات تخصصی مهندسان ما را نپذیرفته و با روش توصیه‌ای مشکلات را حل می‌کنند.

* اشتباه شهرداری گرگان در صدور پروانه ساخت پروژه چاله‌باغ

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان گلستان در این خصوص تصریح کرد: موضوع گودبرداری‌ها در عملیات ساختمانی مبحث بسیار گسترده‌ای است.

محمدرضا آلوستانی گفت: نقطه بسیار مهمی است که از خیابان ولیعصر(عج) تا زیرگذر گلشهر تحت تاثیر ترافیک و حوادث در این منطقه قرار می‌گیرند.

وی افزود: ای کاش زمانی که زیرگذر گلشهر در حال احداث بود به‌جای احداث آن زیرگذر فکری به حال این منطقه می‌شد.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان گلستان گفت: این پروژه هزار مترمربع مساحت و ۱۱ طبقه ارتفاع دارد و نظر ما بر این است بهترین کاربری برای این زمین کاربری فضای سبز بود نه اینکه شهردار چنین مجوز ساختی را صادر کند.

محمدرضا آلوستانی گفت: در این پروژه، در سه طرف خیابان داریم و در عمق زمین نیز تاسیسات زیربنایی، قنات و آبراه وجود دارد که هر لحظه می‌تواند فاجعه‌آفرین باشد.

با توجه به اذعان تمامی کارشناسان، مسوولان و اهالی فن، نشان می‌دهد اجرای اصول فنی و مهندسی در این پروژه از استاندارد لازم برخوردار نبوده و نظارت سازمان نظام مهندسی ساختمان و شهرداری گرگان در سطحی نبوده که بتواند از وقوع این حادثه جلوگیری کند.

گرچه بسیاری از شهروندان و ساکنان آن منطقه نیز همانند رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان بر این اعتقاد هستند که مکان‌یابی اجرای این پروژه با این حجم کار اشتباه بوده و شهرداری گرگان نباید با توجه به وضعیت منطقه و اختیارات قانونی مجوز ساخت این بنا را صادر می‌کرد.

امید بر این است دستگاه‌های نظارتی به‌خصوص سازمان بازرسی و دستگاه قضایی به منظور پیشگیری از وقوع چنین حوادثی و جلوگیری از تصمیمات سفارشی وارد عمل شده و ضمن افزایش نظارت‌ها با خاطیان برخورد لازم را داشته باشند و این برخوردها آنقدر بازدارنده باشد که شاهد چنین حوادثی نباشیم.

انتهای پیام/۸۳۰۰۴/ر


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا