اصفهان

رعایت توازن در توزیع بودجه شهری تا تسریع در ارائه گزارش هزینه‌کرد جشنواره فیلم کودک در نطق این هفته اعضای شورای شهر

به گزارش خبرگزاری برگزیده های ایران از اصفهان، مجید نادرالاصلی رئیس کمیسیون آب و مناطق کم برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان صبح امروز در نطق میان دستور خود در نوزدهمین جلسه شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: مردم نجیب و شریف اصفهان این روزها به خصوص در بیست و هشتم آبان، مردم‌سالاری دینی را رقم زدند و کشاورزان و حقابه‌داران حاشیه زاینده‌رود یک صدا فریاد «ما زاینده‌رود را زنده‌رود می‌خواهیم» سر دادند.

وی افزود: مسؤولان این صدا را دریافت کردند و تلاش‌های زیادی برای تحقق خواسته مردم انجام دادند، نقش صدا و سیما در این کار بزرگ نیز بسیار پررنگ بود.

نادرالاصلی گفت:عده‌ای حرکت مسالمت‌آمیز کشاورزان را برنتافتند و اجتماع مردمی را به قصد رویارویی با نظام به آشوب کشیدند، نیروهای نظامی و امنیتی نیز حداکثر سعی خود را در عدم بروز حادثه به کار بستند که البته حوادثی نیز رخ داد.

رئیس کمیسیون آب و مناطق کم برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: حق مردم اصفهان، استفاده از آب، هوای پاک، محیط زیست سالم، زندگی توأم با رفاه و آسایش و زنده شدن تالاب گاوخونی است، مردم اصفهان هیچ‌گاه استحقاق خود را در ندیده انگاشتن حقوق مردم استان‌های همجوار به خصوص بالادست نمی‌دانند.

وی با بیان اینکه در دولت‌های گذشته خطاهای نابخشودنی در زمینه مدیریت آب رخ داد، مطرح کرد: دولت سیزدهم وارث کجی‌ها و نابسمانی‌های آن دوران است، اجازه ندهید اتفاقات ناگوار در حق مردم رخ دهد.

نادرالاصلی با بیان اینکه اصفهان فقط به فضای سبز، مردم توانمند و هنرمند و آثار تاریخی خود معروف نیست، عنوان کرد: امروز اصفهان را به فرونشست زمین، فرار سرمایه‌گذار، توسعه حاشیه‌نشینی و غم و غصه مردمی که از ناداری به کارتن‌خوابی روی آورده‌اند می‌شناسند و این حق اصفهان نیست.

رئیس کمیسیون آب و مناطق کم برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: اصفهان برای روی پای خود ایستادن آمادگی دارد و این محقق نمی‌شود مگر اینکه همه اجزای اصفهان یک ید واحد باشند؛ مسؤولان استان، نمایندگان، رسانه‌ها، ائمه جمعه، کارشناسان و… باید یک صدا شوند تا مشکلات استان و شهر حل شود، هدف ما اعتلای جایگاه استان است.

وی با بیان اینکه در فصل بودجه‌نویسی قرار داریم، خاطرنشان کرد: لزوم توزیع متوازن و عدالت‌محور و نگاه جامع به الزامات شهر به خصوص مناطق کم‌برخوردار در بودجه سال آینده از اهمیت بالایی برخوردار است.

نادرالاصلی همچنین با تأکید بر لزوم درنظر داشتن سوابق افراد در انتصابات گفت: اگرچه لازمه مدیریت تخصص است اما اگر در انتصابات تعهد مورد توجه قرار نگیرد دچار مشکل می‌شویم.

۱۷۰۰ هکتار بافت تاریخی، عامل مهمی در نارسایی و دفع جمعیت بومی است

رسول میرباقری رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در نطق میان‌دستور خود با اشاره به طرح آشتی مردم و مدیران با بافت تاریخی اصفهان، اظهار کرد: اصفهان یکی از مقاصد گردشگری شناخته شده جهان است، این شهرموزه دستاوردهای ارزشمند دوره‌های تاریخی را به صورت ملموس به نمایش گذاشته است که بارزترین نمود شاخص قدمت این شهر ۱۷۰۰ هکتار بافت تاریخی است.

وی افزود: فرسودگی بافت‌های تاریخی، این مناطق را از ابعاد مختلف دچار نارسایی کرده که این مشکلات عوامل مهمی برای دفع جمعیت بومی و جذب جمعیت غیربومی است، همچنین به تدریج فعالیت‌های دیرپا را از بین می‌برد، افت منزلت اجتماعی را موجب می‌شود و نابسمانی و زوال اقتصادی را به همراه خواهد داشت.

میرباقری ادامه داد: از نقاط ضعف بافت تاریخی می‌توان به ضعف مالی ساکنان برای بازآفرینی محل زندگی خود، فقدان سیاست‌های تشویقی و عدم پایبندی شهرداری به نوسازی محدوده، فرسودگی اغلب بناها و شبکه‌های تأسیسات شهری، کمبود یا فقدان کاربری‌های عمومی نسبت به مصوبات شورای عالی شهرسازی و معماری و طرح‌های توسعه شهری و رکود فعالیت‌های ساخت و ساز در این منطقه اشاره کرد. 

رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان همچنین بیان کرد: ظرفیت ورود فرهنگ‌دوستان و گردشگران به این مناطق، گرایش تدریجی سرمایه‌گذاران، وجود دستگاه‌های متولی و شرح وظایف مختص محدوده بافت فرسوده نیز از نقاط قوت این مناطق است که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی در بیان راهکارهایی برای حفظ و بهبود کاربری بافت‌های تاریخی شهر اصفهان خاطرنشان کرد:  تقویت تعلق خاطر ساکنان، تأمین امکانات رفاهی، روی آوردن مسؤولان برای زندگی در چنین بافت‌هایی، اقبال مراکز و ارگان‌ها و سازمان‌های دولتی به استقرار در بافت تاریخی، ارائه تسهیلات برای سکونت در این بافت و شناسایی و تشویق عملکرد برخی از مدیران در بافت تاریخی و تربیت و معرفی طراحان و مجریان مبتکر از راهکارهایی است که برای حل مشکلات بافت‌های تاریخی و مورد توجه قرار دادن آن می‌تواند مورد توجه قرار گیرد.

قلب ایران، چشم انتظار طومار رئیسی است

مصطفی نباتی‌نژاد رئیس مرکز پژوهش های شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در نطق میان‌دستور خود بیان کرد: روی سخن من امروز با رئیس جمهور است، دیرزمانی است بر اثر سختی زمین و خشکی آسمان و فرونشست تدبیر و عقلانیت در حکمرانی آب در ادوار مختلف، آب دغدغه روزمره همه ما شده است، از آن خشکی و بی‌تدبیری اصفهان ما به ویژه کشاورزان سال‌های متمادی است که رنج می‌کشند، آنها نجیبانه رفتار می‌کنند اما معقولانه مطالبه‌ می‌کنند و بی صدا فریاد می‌کنند. 

وی با بیان اینکه کشاورزان همواره می‌پرسند چگونه مدیریت شده که حقوق چند صد ساله حقابه‌داران احقاق نشده است، گفت: درک می‌کنیم که آب فقط دغدغه اهالی اصفهان نیست و همه ایران از جمله استان‌های همجوار صاحب این حق هستند اما می‌پرسیم مگر نه اینکه به واسطه طومار شیخ بهایی با حکمرانی عاقلانه آب و جایگزینی شیوه‌های مدرن و پرهیز از بارگذاری‌های صنعتی و غیرصنعتی می‌شد بحران خشکسالی را پیش‌بینی و از بروز اتفاقات آن پیشگیری کنند؟

نباتی‌نژاد در ادامه عنوان کرد: تجمع آرام و نجیبانه هفته قبل مردم را دیدید، بابت اعزام وزیر نیرو به اصفهان تشکر می‌کنیم، اما باید بگوییم اصفهان بیش از حق خود نمی‌خواهد؛ اصفهان عظمت تاریخی‌، سرزندگی و شادی‌اش را مدیون زنده‌رود است، اگر این رود از سراب تا پایاب زاینده‌ نباشد اصفهان خواهد بود.

رئیس مرکز پژوهش های شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه امروز آب برای اصفهان هم حق حیات و هم مایه حیات است، گفت: امروز این شهر فرو رفته در بحران خشکسالی و فرونشست، تشنه است و کشاورزان چشم به راه آب مانده چشم انتظار طوماری دیگر هستند که مبتنی بر اقتضائات، نیازها، مصالح و واقعیت‌های امروز و البته شفاف و دست‌یافتنی باشد.

وی تصریح کرد: اصفهان و ایران چشم‌انتظار طومار رئیسی است، طوماری که تدبیری جاودانه بیندیشد و نماد حکمرانی عاقلانه و عادلانه آب در جمهوری اسلامی شود؛ این راه اگر سهل و کوتاه نیست اما دغدغه‌های امروز و نیازهای نسل آینده را تأمین خواهد کرد و تا دیر نشده خون را به قلب ایران بازگردانید.

کمیته راهبردی تحقق پذیری ناژوان با هدف حل مشکلات این منطقه گردشگری فعال شود

محمدرضا فلاح رئیس کمیسیون هوشمندسازی و حمل و نقل شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در بیان تذکرات خود اظهار کرد: ناژوان منطقه‌ای سبز با ظرفیت گردشگری است که می‌تواند بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی را جذب کند، در سال‌های گذشته شورا و شهرداری از این ظرفیت بالا غافل بودند و نتوانستند این منطقه را به قطب گردشگری تبدیل کنند. 

وی افزود: با اینکه ناژوان از کمترین امکانات برخوردار است روزهای پایان هر هفته شاهد حضور شهروندان در این منطقه هستیم، اما کمبود امکانات، معضلات زیادی را برای گردشگران و اهالی محل ایجاد کرده است.

فلاح در ادامه ابراز کرد: ترافیک در معابر، نبود روشنایی کافی، وجود معابر خاکی و ایجاد گرد و خاک در منطقه که باعث آسیب به فضای سبز شده از جمله این مشکلات است؛ معضلات فرهنگی و اجتماعی و عدم تعیین تکلیف اراضی مالکان و ساکنان ناژوان نیز از دیگر مشکلاتی است که در این منطقه دیده می‌شود.

رئیس کمیسیون هوشمندسازی و حمل و نقل شورای اسلامی شهر اصفهان خاطرنشان کرد: ناژوان تنفس‌گاه شهر اصفهان به شمار می‌رود و لازم است با فعال کردن کمیته راهبردی تحقق‌پذیری ناژوان، دستگاه‌های مرتبط با اولویت رفع مشکلات ساکنان، تلاش خود را برای حل معضلات این منطقه به کار گیرند. 

تبدیل قرارداد نیروهای سلامت شهرداری در دستور کار قرار گیرد

حجت‌الاسلام منوچهر مهروی‌پور رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در بیان تذکرات خود در این جلسه شورا با اشاره به وضعیت نیروهای سلامت که در سال ۹۴ جذب شدند، عنوان کرد: این نیروها تا سال گذشته فعالیت‌هایی داشتند که به تشخیص مدیریتی، بخش سلامت منحل شد و این نیروها اکنون در قالب بخشی به نام شبکه‌سازی محلات در مناطق مشغول به خدمت هستند.

وی افزود: این نیروها حتی ثبت حضور و غیاب هم دارند اما از امکاناتی مانند ثبت سوابق شغلی، اصفهان کارت، بیمه و .. استفاده نمی‌کنند که تبدیل قرارداد این نیروها باید در دستورکار قرار گیرد.

مهروی‌پور با بیان اینکه دستورالعمل ابلاغی وزارت کشور وضعیت تدوین بودجه را مشخص می‌کند، ابراز کرد: تمام تلاش ما برای قطع وابستگی به درآمدهای ساختمانی باید صورت گیرد تا به سمت درآمدهای پایدار حرکت کنیم.

رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه دغدغه ما در بودجه ۱۴۰۱ باید رفع مشکلات محلات باشد، گفت: در بودجه سال آینده باید نگاه ویژه‌ای به محلات داشته باشیم، از معتمدین خواهش می‌کنیم دغدغه‌های خود را با مدیران مناطق مطرح کنند تا این نکات را در بودجه مورد توجه قرار دهیم.

اصفهان از نظر بودجه از دیگر کلانـشهرهای کشـور عقـب افتاده است

عباس حاج‌رسولی‌ها رئیس کمیسیون اقتصادی، حقوقی و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در بیان تذکرات خود مطرح کرد: برای نگهداری شهر با این قدمت تاریخی توجه ویژه‌ای در بودجه نشده است، بیشترین مالیات را اصفهانی‌ها پرداخت می‌کنند اما در بحث عمرانی بودجه اصفهان تقریباً صفر است.

وی افزود: بیش از ۵۰ هزار دانشجو و ۵ دانشگاه مهم در این شهر داریم، فعالیت چندین صنعت بزرگ در این شهر و تقدیم ۲۳ هزار شهید به ایران نشان‌دهنده فاصله اصفهان با دیگر نقاط کشور است، اما بیکاری مشکل بزرگ اصفهان است.

حاج‌رسولی‌ها بیان کرد: برای حل مشکلات اصفهان باید بررسی بیشتری صورت بگیرد، از نظر بودجه اصفهان از شهرهای همپا مانند مشهد عقب افتاده است که این موضوع مشکلات این شهر را بیشتر کرده است.

رئیس کمیسیون اقتصادی، حقوقی و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه برای اشتغال و ازدواج جوانان باید فکر شود، گفت: تهیه مسکن در اصفهان بسیار سخت است، یک فرد کارمند یا کارگر عادی سال‌ها طول می‌کشد تا بتواند در این شهر خانه بخرد.

وی با اشاره به تفاوت میزان هزینه و درآمد شهروندان اصفهانی نسبت به شهروندان مناطق محروم کشور اذعان کرد: کارگران و کارمندان مناطق محروم ضریب حقوق بالایی دارند اما در اصفهان حقوق بالاتر نیست، با اینکه هزینه‌های زندگی بالاتر است.

گزارش هزینه‌کرد جشنواره فیلم کودک هرچه سریع‌تر به شورا ارائه شود

علی صالحی سخنگو و عضو هیأت رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در بیان تذکرات خود در نوزدهمین جلسه شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: براساس بند ۳۰ ماده ۸۰ قانون تشکیلات و وظایف شوراها چند نامه از جانب شورا به محضر شهردار ارسال شد، بحث جشنواره کودک و نوجوان موضوع یکی از این نامه‌هاست که درخواست شده بود در بازه چند ساله و امسال، جزئیات هزینه‌کرد مالی، عملکردی و منابع انسانی این جشنواره طی گزارشی رسمی به شورای شهر ارائه شود.

وی با بیان اینکه بیش از یک ماه از این درخواست گذشته و هنوز پاسخی دریافت نکرده‌ایم، گفت: انتظار می‌رود این اقدام تسریع شود تا درباره این موضوع برای مردم شفاف‌سازی صورت گیرد.

صالحی ادامه داد: نامه‌ای نیز بر اساس بند ۱۳ همین ماده قانونی ارسال شد مبنی بر اینکه با توجه به گزارش ابهامات در نحوه هزینه‌کرد وام ۲۵۰ میلیارد تومانی رینگ حفاظتی که به شورا رسیده، گزارشی از شهردار به شورا ارائه شود که هنوز انجام نشده است.

سخنگو و عضو هیأت رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان افزود: گزارشی از جزئیات پرداختی و عملکرد ۲۰ مشاور درخواست سابق نیز خواسته شده بود که با گذشت یک ماه هنوز به شورا واصل نشده است، این موضوع نیز باید تسریع شود تا به سمع و نظر مردم برسد.

وی در آخرین تذکر خود بیان کرد: درخواست می‌کنیم جزئیات اجرایی، مالی و عملکردی برنامه گرامیداشت سالروز حماسه ۲۵ آبان نیز به کمیسیون فرهنگی شورای شهر ارائه شود.

انتهای پیام/۶۳۰۸۸/آ/


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا