فارس

شیراز زیر چرخ وانت‌های سیار/ سد معبر و موانعی که برای تردد شهروندان ایجاد می‌کند

به گزارش برگزیده های ایران از شیراز، تا آنجا که انسان می داند و معروف است، معابر و خیابان های یک شهر محل عبور و مرور و تردد انسان و خودرو بوده و هرگونه تصرف و اشغال آن جهت ایجاد کسب و کار ممنوع می باشد اما در شهر شیراز معابر کاربرد دیگری به نام فروش بار و میوه دارد.

مشاهده این امر آنقدر زیاد شده که تقریبا در هر خیابانی خودرویی اقدام به فروش بار نموده و به راحتی بدون وجود هیچ گونه مانعی به این کار اشتغال داشته و به قول خودشان، پول این مکان را داده اند و حق خود می دانند در اینجا باشند
اما قانون چه می گوید؟!

سدمعبر و کسب و کار خیابانی،خلاف قانون است

از منظر قانونی باید بیان داشت که مسدود کردن و استفاده از معابر عمومی بر اساس تبصره نخست ماده ۵۵ قانون شهرادری ها، سد معابر عمومی و اشغال پیاده روها و استفاده غیر مجاز از آنها برای کسب و کار ممنوع بوده و شهرداری موظف به جلوگیری و برخورد با این موارد است.

از سوی دیگر ایجاد ترافیک و مسدود کردن خیابان و معابر توسط خودرو ممنوع بوده و پلیس راهنمایی و رانندگی مکلف به برخورد با عوامل مخل انضباط شهری هستند.

اما وقتی به سطح شهر نگاه می اندازیم، با چند فرضیه روبرو می شویم، یا اینکه قانون تغییر کرده و دارای تبصره هایی دیگر شده است که ما از آن بی اطلاع بوده ایم، یا اینکه ضابطین و مجریان قانون در انجام وظیفه ی خود در برخورد با عوامل فوق کوتاهی کرده و بنا به هر دلیلی از کنار آن می گذرند.

اما می توان با مراجعه به این بار فروش ها و مشاهده انواع تخلفات آنان به این نتیجه رسید که آنان دارای مجوز از سوی شهرداری بوده و به صورت نوشته یا نانوشته با یک اجازه ضمنی قانون را دور می زنند.

مزاحمت سد معابر از حد گذشته است

مشکل اصلی در چرایی فروش کالا توسط خوردوهای متوقف شده در کنار خیابان نیست زیرا عرضه نیازمندی های مردم، امری ضروری بوده و به راحتی آن هم با قیمتی نازل تر می توان قسمتی از سبد غذایی مردم را در اختیار آنان قرار داد.

اما تعدد خودروهای فروش تره بار در خیابان ها که بعضا به فاصله هرصد متر چند خودرو اقدام به فروش کالا کرده، استقرار شبانه روزی آنها و نصب چادر و اقامتگاه درمعابر عمومی و فضای سبز شهری، گذاشتن موانع بزرگ و سبدهای فلزی در معابر و خیابان ها برای فروش محصولات کشاورزی، استقرار تابلوهای اسم و قیمت محصولات در چند صد متری و اشغال محل پارک خودروها، استقرار خودرو در درب منازل و مغازه ها و تبدیل اماکن شخصی به فروشگاه از جمله مواردی است که باعث ایجاد مشکل شده و زیبایی شهر را دچار مشکل نموده است.

وانت هایی که با پرچم فتح خیابان، سبب ترافیک شده اند

در کنار موضوع زیباشناختی شهر و بر هم زدن انضباط ترافیکی و سد معابر، متاسفانه استقرار بیش از حد و غیر استاندارد، خودروهای بار فروش در معابر شیراز، باعث ترافیک و تصادفات زیادی نیز شده و بعضا درگیری هایی را سبب شده است، خصوصا در میادین و گذرگاهای پر تردد که با یک گردش ساده در شهر می توان نمونه های زیادی از آنها را مشاهده نمود. 

از سوی دیگر غیر قابل شناسایی بودن بسیاری از خودروها، پوشاندن پلاک انتظامی به وسیله بار و عدم ثبت اطلاعات آنان در هیچ بانکی، سبب شده است که بعضی از کلاهبرداران از این موقعیت سو استفاده کرده و اقدام به مواردی از جمله کپی کارت های بانکی مردم توسط دستگاه اسکیمر نموده که نمونه آن، دستگیری یک بار فروش خیابانی با پرونده ای بیش از ۵ میلیارد ریال برداشت غیر مجاز از حساب های مردم در سال گذشته در شهر شیراز می باشد.

مسوولان فکری به حال رفع معضل داشته باشند

متاسفانه با بدتر شدن اوضاع اقتصادی و افزایش بیکاری شاهد ازدیاد این نوع اشتغال هستیم که به علت حاشیه سود و عدم پرداخت عوارض و مالیات و دیگر هزینه های جانبی، تبدیل به یک عادت شده است، خصوصا اینکه متوسط درآمد یک خودرو از فروش خیابانی حدود ۱۰ میلیون تومان ماهانه بوده که افراد بدون سرمایه و مجوز خاصی با کم کاری و یا اجازه های ناروای شهرداری به یک حق مالکیت بر معبر خاصی نیز می رسند و حتی در آن مکان با گرفتن هزینه، خودرویی دیگر را شریک کاسبی خود می کنند.

 لازم است شورای شهر به سرعت مصوبه ای مطابق با نیاز و شرایط جامعه تدوین نموده و پایانی بر این خیابان فروشی توسط نهادهای شهری و بارفروشان شود و شهرداری نیز باید مطابق آن با هرگونه رفتار و اعمال خارج از ضابطه برخورد جدی نماید.

انتهای پیام/ ف‌


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا