زنجان

طرح رصد علل معلولیت در جامعه اجرا می‌شود/۲۲ هزار معلول زیرپوشش بهزیستی است

به گزارش خبرگزاری برگزیده های ایران از زنجان، محمد محمدی قیداری ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در حال حاضر ۲۲ هزار و ۳۲۶ نفر افراد دارای معلولیت تحت پوشش این اداره کل هستند که از این تعداد ۱۱ هزار و ۱۴۳ نفر در حوزه توانبخشی مستمری دریافت می‌کنند.

مدیرکل بهزیستی استان زنجان با اشاره به حق طبیعی معلولان در جامعه افزود: استفاده از ظرفیت جامعه، حق مالکیت و رهبری برنامه‌های مربوط به افراد دارای معلولیت توسط خود آنها از دیگر اصول این حوزه به شمار می‌رود.

وی با اشاره به اینکه برابری و عدم تبعیض از مهمترین شاخصه‌های مطالبه اجتماعی در راستای حقوق افراد دارای معلولیت است، یادآور شد: آگاه‌سازی، مهمترین گام برای شناساندن توانایی‌های افراد دارای معلولیت است که در این زمینه رسانه‌های جمعی در برابر تمامی گروه های اجتماعی از آن جمله افراد دارای معلولیت رسالتی دارند که تامین کننده نیازهای اطلاعاتی و بازتاب دهنده نوع نگاه و وضعیتشان باشد.

محمدی قیداری با تاکید بر پیشگیری از بروز معلولیت، بیان کرد: علاوه بر خطاهای انسانی، استاندارد نبودن خودروها و جاده‌ها نیز یکی دیگر از عوامل ایجاد معلولیت به شمار می‌رود که باید به سمت استانداردسازی حرکت شود.

مدیرکل بهزیستی استان زنجان با اشاره به اینکه برابری و عدم تبعیض از مهمترین شاخصه‌های مطالبه اجتماعی در راستای حقوق افراد دارای معلولیت است، یادآور شد: آگاه‌سازی، مهمترین گام برای شناساندن توانایی‌های افراد دارای معلولیت است که در این زمینه رسانه‌های جمعی در برابر تمامی گروه های اجتماعی از آن جمله افراد دارای معلولیت رسالتی دارند که تامین کننده نیازهای اطلاعاتی و بازتاب دهنده نوع نگاه و وضعیتشان باشد.

وی با تاکید بر پیشگیری از بروز معلولیت، بیان کرد: علاوه بر خطاهای انسانی، استاندارد نبودن خودروها و جاده‌ها نیز یکی دیگر از عوامل ایجاد معلولیت به شمار می‌رود که باید به سمت استانداردسازی حرکت شود.

محمدی قیداری با اشاره به اینکه این طرح بسیار مهم و علمی است و در این شیوع شناسایی، افراد دارای حداقل یک محدودیت عملکردی شدید و خیلی شدید و دارای ۳ تا ۵ محدودیت متوسط تا خفیف و حتی با شدت خفیف ۵ تا ۲۵ درصد مورد سنجش قرار می‌گیرند، افزود: در این طرح شناسایی افراد دارای کم‌توانی‌های مرتبط با آسیب‌های شناختی شامل ذهنی – هوشی و دوران رشد، آسیب‌های حسی شامل بینایی- شنوایی آسیب‌های صوت و گفتار و آسیب‌های حرکتی با منشاء ارتوپدی و نورولوژیک مد نظر قرار گرفته است.

وی هدف از اجرای این طرح را تعیین میزان شیوع انواع آسیب‌های منجر به  کم‌توانی و معلولیت‌ و شناسایی عوامل مرتبط با شیوع کم‌توانی و پیشگیری از آن در استان اعلام کرد و افزود:  برای اجرای طرح، ۲۵ پرسشگر در رشته‌های  پیراپزشکی آموزش دیده از بخش غیردولتی و چند پزشک در نظر گرفته شده‌اند که براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده در قالب این طرح ۱۳ هزار و ۸۰۰ نفر به صورت تصادفی در سطح استان در بخش شهری و روستایی انتخاب و مورد پرسش قرار می‌گیرند.

مدیرکل بهزیستی استان زنجان با اشاره به اینکه میزان شیوع ناتوانی در ایران ۱.۳ درصد است، یادآور شد: شناخت و طبقه‌بندی  درست معلولیت به دولت‌ها کمک می‌کند تا افراد دارای معلولیت را بر اساس نیازهایشان دسته‌بندی کنند و همه افراد بتوانند از ظرفیتشان استفاده کنند و شاهد امکانات برابر باشند.

وی تصریح کرد: بر اساس اجرای این طرح، کسانی که دچار کم توانی هستند پس از شناسایی توسط پرسشگران طرح، و در صورت مشکلات عملکردی به پزشکان آموزش دیده ارجاع می‌شوند و از نظر علت شناسی ژنتیکی یا اکتسابی بودن و تایید آسیب، مورد بررسی قرار می‌گیرند و در صورت لزوم به معاونت توان‌بخش بهزیستی  معرفی می‌شود و در پایان کار تمام اطلاعات بدست آمده در نرم‌افزاری با عنوان سامانه رصد، ثبت خواهد شد.

محمدی تاکید کرد: پرسشگران در این طرح با در دست داشتن کارت معتبر به درب منازل مراجعه کرده و پرسش‌های خود را مطرح‌ می‌کنند که انتظار می‌رود خانواده‌ها با در اختیار گذاشتن اطلاعات مفید و مثمرثمر به پرسشگران و رعایت پروتکل‌های بهداشتی در اجرای دقیق طرح کمک کنند.

انتهای پیام/۷۳۰۰۵


 2021-12-21 02:05:35

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا