کرمان

عشایر رفسنجان در انتظار ساماندهی/نداشتن آب و برق در جوار بزرگترین معدن مس ایران

برگزیده های ایران_کرمان؛زهرا بمی:  شهرستان رفسنجان حدود ۴۷۰ خانوار عشایر کوچ‌رو دارد که عمدتا در اطراف معدن مس سرچشمه رفسنجان هستند، اما پای درددل آنها که می‌نشینیم در کنار زحمت‌های زیادی که می‌کشند و تولید می‌کنند، اما کمبودهایی دارند که طی این سال‌ها کمتر به آن توجه شده است.

وجود بزرگترین معدن مس ایران هم نتوانسته در تأمین نیازهای عشایر اثری بگذارد و امروز عشایر با کم‌آبی مواجه‌اند و شب‌ها با بی‌برقی در تاریکی مطلق به‌سر می‌برند.

اگرچه مس در تأمین آب این مناطق پای کار است، اما کفاف نیازهای این قشر پرتلاش را نمی‌دهد و باید فکر اساسی کرد که دیگر در زمان ییلاق و قشلاق دغدغه تأمین آب نداشته باشند.

جمعی از عشایر در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رفسنجان به توزیع ناعادلانه نهاده‌ها و با قیمتی غیر از قیمت مصوب اشاره کردند.

۴۷۰ خانوار عشایری در رفسنجان مستقر هستند

راه‌اندازی شرکت تعاونی عشایر رفسنجان می‌توانست برای ساماندهی امور عشایر نقش‌آفرینی کند که عباس حاج‌عبداللهی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رفسنجان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: با تلاش نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس و همکاری‌های خوبی که با جهاد کشاورزی داشتند، موفق شدیم شرکت تعاونی عشایری شهرستان رفسنجان را راه‌اندازی کنیم.

وی عنوان کرد: ۴۷۰ خانوار عشایری در رفسنجان داریم که جمعیتی در حدود ۲ هزار نفر را شامل می‌شوند و دارای ۱۷۰ هزار راس دام سبک هستند و در تولید گوشت، شیر، پشم و… شهرستان را کمک می‌کنند.

حاج‌عبدللهی با بیان اینکه پیش از این عشایر برای گرفتن خدمات مجبور بودند به مرکز استان مراجعه کنند که خطراتی هم در پی داشت، افزود: راه‌اندازی شرکت تعاونی عشایر کلیه خدمات اعم از صدور پروانه عضویت، توزیع سهمیه نهاده، آرد و… را انجام و برای عشایر وضعیت خیلی خوب شد.

ضرورت راه‌اندازی بازارچه عشایر در رفسنجان/مس کمک عشایر باشد

حجت‌الاسلام حسین جلالی نیز در گفت‌وگویی اظهار داشت: با توجه به راه‌اندازی شرکت تعاونی عشایری شهرستان رفسنجان که به‌همت جهاد کشاورزی و امور عشایری انجام و به ثبت رسید، ضرورت دارد نسبت به ساماندهی وضعیت عشایر اقدام جهادی صورت گیرد.

نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس با بیان اینکه ۷۰ درصد عشایر ما در جوار معدن مس رفسنجان مستقر هستند،  از مزایای راه‌اندازی شرکت تعاونی عشایری به ضابطه‌مند شدن توزیع نهاده‌های دامی و با قیمت مناسب اشاره کرد و افزود: سهمیه آرد عشایر نیز باید عادلانه توزیع شود.

 جلالی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه عشایر محصولات طبیعی و ارگانیک تولید می‌کنند و در رفسنجان متقاضیان خوبی از محصولات عشایر وجود دارد، راه‌اندازی بازارچه و فروشگاه عرضه محصولات عشایر کمک خوبی به عشایر خواهد داشت، ضمن اینکه محصولات مورد نیاز مردم هم به راحتی در دسترس قرار می‌گیرد.

وی داشتن انبار ذخیره نهاده‌های دامی را یکی از درخواست‌های امور عشایری نام برد و از همکاری راه و شهرسازی در این زمینه خبر داد که این انبار را در اختیار امور عشایری قرار دهد.

نماینده رفسنجان و انار در خانه ملت همچنین درخواست یک دستگاه گریدر اختصاصی امور عشایری را ذکر کرد که از شرکت مس انتظار تأمین آن را داشتند.

حجت‌الاسلام جلالی در ادامه با اشاره به بازدید سال گذشته از مناطق عشایری به کمبودهای آب و برق این مناطق پرداخت و گفت: مدیر برق رفسنجان درخواست کیف‌های انرژی خورشیدی را داده که به گفته وی تقریبا ۱۰۰ وات برق به‌صورت طبیعی تولید می‌کنند که اگر تقویت شوند عشایر می‌توانند از تلویزیون و یخچال هم استفاده کنند، همچنین عشایر با کوچ می‌توانند این کیف را همراه خود جابه‌جا کنند.

وی متذکر شد: همه دستگاه‌ها و مسؤولان باید کمک کنیم شرکت تعاونی عشایری در رفسنجان ساماندهی شود و بتواند به عشایر خدمت کند.

انتهای پیام/۸۰۰۱۶/ب/ر


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا