گلستان

مشوق‌ها و حمایت‌ها راز موفقیت طرح «جوانی جمعیت»/ جمعیت یک شاخص سیاسی و بین‌المللی در موفقیت کشورها محسوب می‌آید

فاطمه اسدالله‌پور در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری برگزیده های ایران در گرگان اظهار کرد: متاسفانه در طی سال‌های گذشته فرزند کمتر به عنوان یک فرهنگ غلط در بین مردم نهادینه شده و جدا از شرایط اقتصادی به عنوان یک ارزش محسوب می‌شود.

وی تصریح کرد: از سال ۱۳۹۰ تاکنون مقام معظم رهبری بیش از ۴۲ بار بر ضرورت مسئله جمعیت و فرزندآوری در سخنرانی‌های متعدد تاکید داشته و این نشان‌دهنده حساسیت موضوع از طرف ایشان است.

کارشناس امور بانوان و خانواده فرمانداری شهرستان گنبدکاووس گفت: موضوع جمعیت و فرزندآوری باید پیش از هر موضوع دیگری مورد توجه دولتمردان و نمایندگان مجلس شورای اسلامی قرار گرفته و اقدامات اساسی در این راستا صورت گیرد.

اسدالله‌پور خاطرنشان کرد: افزایش جمعیت در یک کشور سبب افزایش توانمندی، نیروهای انسانی و پیشرفت و توسعه آن کشور خواهد شد به گونه‌ای که شاهد بودیم کشور روسیه برای رسیدن به این شاخص‌ها نرخ جمعیت خود را از منفی به مثبت رسانده و به پیشرفت‌های خوبی دست پیدا کرده است.

* برای اجرای عملی طرح «جوانی جمعیت» باید مشوق‌های اجرایی در نظر گرفته شود/ برای افزایش جمعیت از تجربه کشورهای موفق بهره گرفت

وی ادامه داد: برای افزایش جمعیت و فرزندآوری می‌توان از تجربه کشورهای موفق در این زمینه بهره گرفته و مشوق‌های اجرایی را در این راستا انتخاب و اجرا کرد.

اسدالله‌پور با اشاره به اینکه فرزند کمتر در کشور به عنوان یک فرهنگ‌ نهادینه شده است، گفت: متاسفانه در سال‌های گذشته شعار «زندگی بهتر با فرزند کمتر» به عنوان یک فرهنگ در بین مردم جامعه ما نهادینه شده و امروز اگر از مشکلات اقتصادی فاکتور بگیریم متاسفانه داشتن یک فرزند و یا به اصطلاح تک‌فرزندی به اشتباه به عنوان یک ارزش و کلاس محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه برای اجرای عملی طرح «جوانی جمعیت» باید مشوق‌های اجرایی در نظر گرفته شود، بیان کرد: در راستای تغییر ساختار جمعیت و مبارزه با بحران جمعیت پیری در کشور طرح جوانی جمعیت در مجلس شورای اسلامی مطرح و به عنوان یک قانون تدوین و تصویب شده که با تایید شورای نگهبان این طرح به صورت آزمایشی به مدت هفت سال در کشور اجرا می‌شود و برای اجرای عملی آن نیاز به مشوق‌هایی که قابل اجرا باشد، است.

* نگاه همه ما باید به مسئله ازدیاد جمعیت نگاه خانواده‌محور باشد

کارشناس امور بانوان و خانواده فرمانداری شهرستان گنبدکاووس ابراز کرد: نگاه همه ما باید به مسئله ازدیاد جمعیت نگاه خانواده‌محور باشد و باید در این خصوص زیرساخت‌ها و امکانات لازم و ضروری ایجاد شود.

وی با اشاره به آمار فرزندآوری و ازدواج در کشور خاطرنشان کرد: متاسفانه نرخ ازدواج ۴۰ درصد، نرخ فرزندآوری ۳۰ درصد و میزان باروری به ۱/۶ درصد رسیده و این آمار نشان می‌دهد در سال‌های آینده با بحران کاهش جمعیت در کشور مواجه بوده و از هم اکنون می بایست راهکارها و تدابیر عملی برای این موضوع اندیشیده شود.

اسدالله‌پور افزود: متاسفانه در همه طبقات اجتماعی، فرهنگی، سیاسی کشور ارزش‌ها تغییر یافته و جدا از تحریم‌ها و مشکلات اقتصادی جوانان کشورمان مانند گذشته تشکیل زندگی و فرزندآوری را به عنوان یک ارزش تلقی نکرده و به جرات می‌توان گفت تفکر به این موضوعات در اولویت‌های اول آنها نیست که باید اصلاح شود.

وی بیان کرد: متولیان حوزه اجتماعی و فرهنگی وظیفه سنگین‌تری نسبت به سایر نهادها و دستگاه‌های اجرایی داشته و در کنار آنها رسانه‌ها نیز نقش موثری در ارزش‌گذاری به این موضوعات با تولید فیلم و محتوا در فضای مجازی خواهند داشت.

کارشناس امور بانوان و خانواده فرمانداری شهرستان گنبدکاووس اظهار کرد: برای رسیدن به طرح جوانی جمعیت و فرزندآوری در کشور نخست باید تشکیل خانواده توسط خانواده‌ها و جوانان مورد توجه قرار گرفته و زیرساخت‌های لازم در این خصوص با ارائه مشوق‌های مادی و معنوی دیده شود تا انگیزه لازم در بین جوانان ایجاد شده و آنها به صورت عینی و عملی شرایط لازم را در جامعه برای تشکیل خانواده احساس کنند.

وی ادامه داد: بعد از تشکیل خانواده ایجاد اغنای فکری و فرهنگی در بین سطوح مختلف جامعه برای فرزندآوری نه یک فرزند بلکه دو یا چند فرزند نیاز بوده تا این احساس هم در بین جوانان و هم در بین خانواده‌ها ایجاد شود.

کارشناس امور بانوان و خانواده فرمانداری شهرستان گنبدکاووس گفت: بنده معتقدم که موفقیت فرزندان امروز در زندگی آینده شخصی و اجتماعی‌شان مرهون تجربه آنها در زندگی خانوادگی با داشتن خواهر و برادر بوده و نوجوان و جوانی که در خانواده به عنوان تک‌فرزند رشد و پرورش‌یافته بی‌شک نمی‌تواند در زندگی آینده احساس و شرایط همسر و فرزند خود را‌به خوبی درک کرده و قطعا با مشکلاتی در زندگی شخصی و اجتماعی مواجه خواهد شد.

* دورکاری بانوان شاغل و چند برابر کردن یارانه خانواده جوان دارای چند فرزند می‌تواند انگیزه خوبی برای اجرای طرح فرزندآوری باشد

اسدالله‌پور با اشاره به فعالیت دورکاری بانوان شاغل گفت: به تازگی ریاست جمهور طرحی به عنوان «دورکاری بانوان شاغل دارای فرزند زیر ۶ سال» را مصوب کردند که این امر و چنین طرح‌هایی در کنار مشوق‌هایی مانند چندین برابر کردن یارانه خانواده جوان دارای چند فرزند، تسهیلات خاص برای خانواده‌هایی که تعداد فرزندان خود را افزایش دهند و غیره می‌تواند انگیزه خوبی در راستای اجرای این طرح باشد.

وی بیان کرد: ایجاد باور و اعتقاد قلبی برای افزایش جمعیت در بین خانواده‌ها می‌تواند علاج قبل از وقوع بحران بر مسئله پیری جمعیت کشور باشد.

کارشناس امور بانوان و خانواده فرمانداری شهرستان گنبدکاووس گفت: ایجاد امکانات و زیرساخت‌هایی مانند درمانگاه، آزمایشگاه و بیمارستان‌های ویژه برای زنان جوان از ابتدای بارداری تا زمان تولد نوزاد و دوران نوزادی در راستای کاهش هزینه‌های درمانی زمان بارداری و نوزادی می‌تواند مشوق مهمی در این امر باشد.

انتهای پیام/۲۳۰۷/ر


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا