کردستان

وجود یک میلیون و ۵۰۰ هزار راس دام سبک و سنگین در روستاها و دامداری‌های صنعتی استان کردستان

وجود یک میلیون و ۵۰۰ هزار راس دام سبک و سنگین در روستاها و دامداری‌های صنعتی استان کردستان

به گزارش خبرگزاری برگزیده از سنندج، کامران زیباکردار، مدیر کل دامپزشکی استان کردستان، در جمع خبرنگاران که به مناسبت روز ملی دامپزشکی برگزار شد، هدف اصلی سازمان دامپزشکی را کاهش خسارت و ضایعات شیوع بیماری‌های واگیرعنوان و اظهار کرد: مهم‌ترین مخاطره برای دامداری‌ها شیوع این بیماری‌هاست که سازمان دامپزشکی با کنترل بیماری‌های واگیر تلفات دامی را به حداقل رسانده و از کاهش تولیدات دامی جلوگیری کرده است.

وی کاهش مخاطرات بیماری‌های فرامرزی را دومین هدف سازمان دامپزشکی برشمرد وافزود: با توجه به قرارگیری استان کردستان در منطقه مرزی این مخاطره برای استان های مرزی، شدیدتر به نظر می رسد و در طول سال‌های اخیر برخی مخاطرات بهداشتی توسط کشورهای همسایه از جمله عراق و پاکستان ایجاد شده است که با کنترل نظارت و همکاری‌های بین‌المللی دامپزشکی، این مخاطرات کاهش یافته و این هدف به بهترین نحو محقق شده است.

مدیر کل دامپزشکی استان کردستان، با اشاره به اینکه ارتقا سطح بهداشت و سلامت فرآورده‌های خام دامی سومین هدف این سازمان است، ذکرکرد: طیف وسیعی را به شکل خوراکی و غیر خوراکی از سفره مردم و صنایع غذایی در بر می گیرد که هر نوع مخاطره‌ای در این زمینه مشکل ساز خواهد بود.

زیباکردار با اشاره به اینکه یکی از وظایف سازمان دامپزشکی مبارزه با بیماری‌های دامی است، خاطرنشان کرد: در سطح استان یک میلیون و ۵۰۰ هزار راس دام سبک و سنگین در روستاها و دامداری‌های صنعتی و ۲ هزار واحد اپیدمیولوژیک نگه داری می‌شود که بر اساس آمار ۲۵ هزار بهره‌بردار اقدام به پرورش دام می‌کنند.

وی عنوان کرد: هر بهره‌بردار به صورت متوسط ۵۵ راس دام دارد که سازمان دام پزشکی سالانه پنج بار مراجعه برای انجام عملیات بهداشتی و پیشگیری به این واحدها انجام می‌شود که مستلزم هزینه و نیروی زیاد است و پراکندگی دامی گسترده در استان کار را بسیار سخت کرده است.

مدیر کل دامپزشکی استان کردستان، مهم ترین هدف سازمان دامپزشکی را واکسیناسیون برعلیه بیماری عنوان کرد و ادامه داد: امسال چهار میلیون و ۷۰۰ هزار نوبت سر واکسیناسیون در استان انجام شده ۸۶ درصد از این عملیات به صورت کاملاً رایگان و ۱۴ درصد در زمینه بیماری‌های باکتریایی مدیریتی بوده است.

زیباکردار با اشاره به اینکه مهم‌ترین این بیماری‌ها شامل تب مالت، تب کریمه کنگو، مشمشه، سل و هاری است، تصریح کرد: تمامی گاوداری‌های صنعتی استان، تحت پوشش بیماری تب مالت و سل و کاملاً کنترل شده است که ۳۷ هزار نوبت تست سل و تب مالت در ۶ ماهه اول امسال انجام و ۹۱ راس دام بیمار شناسایی و از گله حذف شد.

وی با اشاره به سرمایه‌گذاری‌های زیاد در حوزه صنعت مرغداری استان و توسعه مناسب آن، گفت: افزون بر ۸۰۰ واحد مرغداری گوشتی، تخم گذار و مادر در استان فعال است که ۱۷ میلیون و ۵۰۰ هزار قطعه جوجه ریزی در هر دوره در این واحدها انجام می شود و کردستان از قطب های مهم در این زمینه است.

مدیر کل دامپزشکی استان کردستان،یادآور شد: ۶۸۰ هزار قطعه طیور بومی در روستاها وجود دارد که می تواند کانون بیماری بوده است.

برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا