زنجان

کودکی که قرآن را با معنی و مفهوم حفظ کرد/ شناسایی نابغه قرآنی در خدابنده

به گزارش خبرگزاری برگزیده های ایران از زنجان، با شیوع ویروس کرونا بسیاری از کلاس‌های قرآنی در مراکز قرآنی و جامعه‌القرآن تعطیل شد و همانند سایر فعالیت‌های دیگر این اقدامات با وقفه دچار شد، اما با این حال بسیاری از خانواده‌ها از این ایام هم استفاده کرده و با آموزش مجازی و یا تدریس خصوصی به تربیت حافظان قرآنی پرداختند.

در استان زنجان و البته در مناطق دور از شهر با وجود مشکلاتی که در رفت و آمد هم وجود داشت، نیروهای خوبی در زمینه حفظ قرآن کریم تربیت شدند و تعداد حافظان قرآنی نیز افزایش یافت.

سال گذشته کودک ۵ ساله زنجانی حافظ کل قرآن کریم شد و امسال هم از همان منطقه یک کودک دیگر با ۷ سال سن حافظ قرآن کریم شده است که همین امر موید توجه ویژه زنجانی‌ها به مباحث دینی و قرآنی است.

«مبینا عزیزی» کودک خردسال زنجانی یکی از نوابغ زنجانی است که در سن ۷ سالگی موفق به حفظ قرآن کریم شده است و در واقع یکی از خردسال‌ترین حافظان کشور محسوب می‌شود.

وی که از سه و نیم سالگی در کلاس‌های جامعه‌القرآن حضور داشته است، امروز در سن ۷ سالگی حافظ قرآن کریم است و قبل از رفتن به مدرسه مبانی دینی را به خوبی می‌داند.

گفت‌وگوی مبینا عزیزی با برگزیده های ایران در را در زیر می‌خوانید:

خانم عزیزی حفظ قرآن را از کی شروع کردید؟

کامل یادم نیست، ولی خب حفظ قرآن را از ۳ و نیم سالگی شروع کردم.

الان چند سال دارید؟

الان هفت ساله هستم و توانستم در این مدت قرآن را به طور کامل حفظ کنم.

مبینا خانم چه حسی دارید از اینکه قرآن را حفظ کردید؟

خیلی خوشحالم از اینکه قرآن را حفظ کردم و به خاطر همین از مادرم و مربی عزیزم خانم طارمی تشکر می‌کنم. آنها تلاش و زحمات فراوانی را متحمل شدند تا من بتوانم قرآن را حفظ کنم.

در زمانی که قرآن را حفظ می‌کردید، تمام مدت به حفظ قرآن مشغول بودی یا تفریح هم داشتید؟

بله، در این مدت بازی هم می‌کردم، یعنی هم استراحت می‌کردم و هم چند ساعت در روز قرآن را حفظ می‌کردم.

حتی در این مدت با برادر کوچکترم هم بازی می‎کردم، در حین این مدت مربی‌ام به من فرصت می‌داد که با گوشی بازی کنم تا تنوع ایجاد شود.

وقتی که در خانه بودی چطور تمرین میکردی؟

ببینید، من زمانی که در منزل مربی بودم با خانم طارمی تمرین می‌کردم و در زمانی که در خانه هستم با مادرم و زمانی که مادرم مشغول کارهای خانه بود با پدرم تمرین می‌کردم.

مادر مبینا عزیزی نیز می‌گوید: در مدتی که مبینا حفظ قرآن را شروع کرده است، شیوه زندگی ما هم تغییر کرده است.

در این مدت تلاش کردیم که با برنامه‌ریزی درست مبینا را در حفظ قرآن همراهی کنیم.

چطور شد که به این فکر افتادید مبینا را برای حفظ قرآن تشویق کنید؟

خب ما خانواده مذهبی هستیم و خیلی دوست داشتم که مبینا حافظ قرآن باشد.

البته این کار سختی‌های خاص خودش را دارد، ولی ما هدف داشتیم و خوشبختانه مبینا در این کار موفق شد.

برای کودک سه ساله حفظ قرآن کریم سخت نبود؟

خب ببینید مبینا حفظ قرآن کریم را از از آیات و احادیث کوچک شروع کرد و سپس به این مرحله رسید.

یعنی با توجه به شرایط سنی که داشت، ابتدا برخی از آیات را با اشاره یاد گرفت و بعدها وارد حروف عربی و روان خوانی شد.

البته با زمانی که برای حفظ قرآن صرف کردیم، در ۶ سالگی کاملا روخوانی قرآن کریم را یاد گرفته بود.

در زمینه حفظ، مبینا چند ساعت تمرین داشت؟

بعد از مرحله روخوانی بلافاصله وارد مرحله حفظ شدیم و با تمرین چند ساعت در روز مبینا به حفظ قرآن پرداخت.

یعنی از دی ماه سال ۹۸ مبینا حفظ قرآن کریم را شروع کرد و در ابتدا با بقیه قرآن‌آموزان کلاس داشت، اما بعدها که مربی متوجه استعداد مبینا شد، کلاس او را جدا کردیم.

یعنی به صورت خصوصی قرآن را حفظ کردند؟

بله، خوشبختانه مربی مبینا از مربیان کار بلد در تربیت کودکان است و به همین خاطر بود که به صورت خصوصی حفظ قرآن را در پیش گرفتیم.

میزان زمانی که در هر روز برای حفظ قرآن وقت می‌گذاشتید چقدر بود؟

مبینا برای حفظ قرآن روزی ۱۲ ساعت تمرین و حفظ داشت، یعنی زمانی که پیش مربی بودند، حفظ قرآن را انجام می‌داد و وقتی که در خانه بود من و پدر مبینا او را در حفظ کمک می‌کردیم.

حفظ قرآن از طرف مبینا در زندگی شخصی شما خللی ایجاد نکرد؟

ببینید نمی‌توان گفت، همه چیز بر روال بود، خیر اینطور نیست، بالاخره برای رسیدن به هدف باید تلاش کرد، اما آن چیزی که برای مهم بود، رسیدن مبینا به هدف والا بود، از طرفی من و پدر مبینا علاقه زیادی داشتیم که مبینا قرآن را حفظ کند.

برنامه شما برای آینده مبینا چیست؟

ما به دنبال این هستیم، که این راه قرآنی همچنان در منزل ما ادامه داشته باشد و  یک فرزند پسر کوچکتر از مبینا هم داریم که دوست داریم او هم حافظ قرآن کریم شود.

چون زندگی ما روال قرآنی به خود گرفته و برکات آن را در زندگی‌مان شاهد هستیم به همین خاطر پس از مبینا برنامه‌ریزی کرده‌ایم که فرزند دیگرمان هم به حفظ قرآن بپردازد و در این راه او را هم حمایت خواهیم کرد.

پسرم ابوالفضل چند سال از مبینا کوچکتر است و به همان سنی رسیده است که توانایی فهم مفاهیم را داشته باشد به همین خاطر در تلاش هستیم که او هم یک حافظ قرآنی شود.

توصیه شما به خانواده‌هایی که تمایل دارند، فرزندشان حافظ قرآن باشد چیست؟

خب ببینید، حفظ قرآن کریم هم همانند دیگر کارها مشکلات خاص خود را دارد و باید صبر کرد تا به نتیجه برسد.

یعنی موضوعی نیست که در مدتی کوتاه و بدون تلاش به دست بیاید، باید همراهی همه خانواده وجود داشته باشد تا نتیجه خوبی حاصل شود.

قطعا هم خانواده‌هایی که به دنبال موفقیت فرزندانشان در هر عرصه‌ای هستند باید همراهی کنند تا زحماتشان به بار بنشیند.

و البته این توصیه را به خانواده‌ها می‌کنم که در دوره‌ای که آسیب‌های اجتماعی زیاد است و دشمن هم به دنبال ایجاد فساد است و متاسفانه برخی هم درگیر آن شده‌اند، تنها راه نجات حفظ قرآن کریم و تمسک به اهل بیت و ائمه معصومین (ع) است.

در واقع مبینا در ایام کرونا قرآن را حفظ کرده است؟

بله با وجود سختی‌هایی که در این ایام داشتیم ولی به لطف خداوند نتیجه خوبی در موفقیت مبینا گرفتیم و همین فرصت دو ساله باعث شد که مبینا قرآن را یاد بگیرد و حافظ شود.

به نظر من برخی از سختی‌ها و اتفاقاتی که رخ می‌دهد، در واقع دریچه‌ای به روی موفقیت است که باید از آن استفاده کرد.

صغری طارمی مربی قرآنی مبینا عزیزی نیز در گفت‌وگو با برگزیده های ایران شیوه حفظ قرآن را توسط این کودک قرآن تشریح می‌کند.

خانم طارمی شما در حوزه تربیت خردسالان قرآنی فعالیت دارید به نظر شما چطور می‌توان کودکان را به این کار تشویق کرد؟

خب ببینید، همانطور که اشاره کردید، من چندین سال در تربیت حافظان قرآنی کم سن و سال فعالیت کرده‌ام و خوشبختانه نتایج خوبی هم داشته است.

حتی هم اکنون هم کودکان بسیاری در درجات مختلف کیفیت مشغول حفظ قرآن کریم هستند، اما نکته مهمتر از اقداماتی که جامعه‌القرآن همراهی خانواده است که بسیار پیش برنده است.

چون تجربیات گذشته و همین تجربه مبینا عزیزی نشان می‌دهد که خانواده‌های همراه زودتر به نتیجه‌ای که مورد نظر بود رسیده‌اند.

شما سال قبل هم حافظ قرآنی ۵ ساله داشتید، آیا شیوه تربیت اینطور کودکان خاص است؟

بله، محیا فیروزی که کودک‌سالترین حافظ قرآنی است هم در همین ایام کرونا و در جامعه‌القرآن آموزش دید و حافظ قرآن کریم شد.

اما خب تربیت حافظان کودک و کم سن و سال نیازمند حوصله و همراهی با کودک است، چرا که به لحاظ شرایط سنی ممکن است کودک خسته از مفاهیم شود که در این صورت باید تنوع در شیوه آموزشی باشد.

من ۱۵ سال در بحث تربیت کودکان کم سن و سال فعالیت دارم و تجربیات این سال‌ها ثابت کرده است که باید به کودکان باید به صبر و حوصله آموزش داد تا نتیجه لازم حاصل شود.

البته مبینا عزیزی یکی از شاگردان با استعداد بنده است و خوشبختانه با تمرین چندین ساعته در روز و همراهی که خانواده مبینا داشتند؛، این موفقیت کسب شد.

یعنی تمرین در روز چند ساعت بود؟

خب ببینید، بستگی به مفاهیم قرآنی هم داشت، یعنی در ابتدا با حفظ سوره‌های کوچکتر شروع کردیم و سپس تعداد صفحات بیشتر شد تا اینکه تمرین به روزی ۱۲ ساعت هم رسید.

یعنی در این مدت از حفظ چند آیه تا چند صفحه در روز هم رسیدیم، البته دوباره این را تکرار می‌کنم که مبینا علاوه بر تمرین در کنار بنده که مربی وی بودم در خانه هم توسط والدین آموزش می‌دید و صفحات حفظ شده را مرور می‌کرد.

البته این را هم اضافه کنم که ما در حفظ قرآن کریم، تفهیم مفاهیم را هم داشتیم تا اینکه مبینا علاوه بر حفظ معانی آن را هم یاد بگیرد.

حتی در برخی از مواقع مبینا به دنبال کشف معانی بود و از من این درخواست را داشت که معنی آیه‌ای که حفظ می‌کند را هم به او بگویم که خود این کار کمک شایانی به حفظ بهتر قرآن کریم می‌کرد.

دوره تثبیت چطور بود؟

خب ببینید، هر قرآن آموزی پس از حفظ قرآن کریم باید دوره تثبیت را داشته باشد، یعنی این یک روال معمولی است، چون حفظ قرآن فرار است و اگر تثبیت نشود قطعا از ذهن فراموش می‌شود.

به همین خاطر ما برای مبینا هم همانند سایر حافظان قرآن کریم دوره ثبیت داشتیم که آیات قرآنی در ذهن کودک باقی بماند و در حال حاضر هم این موضوع ادامه دارد.

توصیه شما به خانواده‌هایی که کودک خردسال برای حفظ قرآن کریم دارند، چیست؟

خب ببینید، همراهی خانواده بسیار موثر در موفقیت کودک است، چون آنطور که من اطلاع دارم پدر و مادر مبینا عزیزی همراهی خوبی با این کودک در حفظ قرآن داشتند و حتی زمانی که مادر مشغول کاری بود، پدر مبینا مفاهیم و آیات حفظ کرده را با وی تمرین می‌کرد و این یعنی باید همه خانواده پای کار باشند تا موفقیت حاصل شود.

در حال حاضر هم با فروکش کردن کرونا موسسات بسیاری مشغول آموزش علاقمندان به قرآن کریم است و دوره‌های آموزشی قرآن کریم شامل روخوانی و روان‌خوانی، تجوید، صوت و لحن، ترجمه و مفاهیم و حفظ قرآن به طور مرتب در مؤسسه قرآن و نهج‌البلاغه برگزار می‌شود.

البته حفظ قرآن در این مؤسسات در دوره‌ای متنوع یک‌ساله، دوساله، سه‌ساله و همچنین آموزش از راه دور، حجم بیشتری از فعالیت‌های آموزشی را به خود اختصاص داده است. نکته جالب درباره مؤسسه راه روشن آن است که آموزش حفظ قرآن از راه دور توانسته تعداد مخاطب بیشتری را به خود جلب کند.

در عین حال آموزش‌های مجازی طرح تربیت حافظان قرآن هم یکی دیگر از فعالیت‌های این گروه است. به عبارت دیگر حفظ مجازی یک فرصت مضاعفی است که در این طرح ایجاد شده تا کسانی که امکان شرکت در کلاس‌های حضوری را ندارند، بتوانند از طریق آموزش‌های مجازی به حفظ قرآن بپردازند.

انتهای پیام/۷۳۰۰۵/م


 2021-12-07 18:06:07

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا