فارس

یک مدرس دانشگاه: برنامه دیپلماسی هسته‌ای دولت سیزدهم، مذاکره نتیجه‌محوراست

غلامرضا صفرپور در گفتگو با خبرنگار فارس در شیراز بیان داشت: یکی از روش های پیشبرد اهداف سیاسی خارجه و حل اختلافات در علوم سیاسی دیپلماسی مذاکره و گفتگو است و از زمانی که اتهامات هسته ای از طرف غرب به ایران زده شد، دولت های مختلف ایران با گرایش و سلائق سیاسی متفاوت، برای نشان دادن حسن نیت با کشورهای غربی وارد مذاکره شدند که به نظر می رسد در دولت سیزدهم هم این گونه باشد؛ از همان ابتدا، آقای رئیسی چه در زمان تبلیغات انتخاباتی خود و چه در زمان کسب مسئولیت همچنین وزیر امور خارجه دولت بر ادامه مذاکره تاکید داشته اند.

این مدرس دانشگاه با اشاره به مواضع هیئت دولت گفت: همان طور که رئیس جمهور و وزیر خارجه همچنین مسئول تیم مذاکره کننده تاکید داشته اند به دنبال مذاکره برای مذاکره نیستند و اقتصاد کشور را به این مساله و برجام گره نخواهیم زد بنابراین به نظر می رسد برنامه دیپلماسی هسته ای این دولت، مذاکره نتیجه محور قرار دارد و دولت هم برنامه دیپلماسی هسته ای خود را شفاف را مطرح نموده است.

وی افزود: ما میز مذاکره را ترک نکرده ایم هرچند طرف غربی به ویژه آمریکا به تعهدات خود عمل نکرده اند ولی ما بر اساس گزارش و اعتراف آژانس بین المللی اتمی به تعهدات خود عمل کرده و پایبند بوده ایم در مقابل پس از خروج ترامپ از برجام، آمریکا به دنبال اجرای تفکرات واهی خود مبنی بر فشار از برون و انفجار از درون بودند تا با فشارهای خارجی آمریکا و هم پیمانانش باعث شوند تا میزان تحمل کشور در مقابل مشکلات کاهش پیدا کند و از درون کشور متلاشی شود حتی بولتون مشاور امنیت ملی ترامپ اعلام کرد که ایران چهلمین سالگرد پیروز انقلاب را جشن نخواهند گرفت و حتی به دنبال برپایی دو جشن در کریسمس با عنوان های جشن سال نو (کریسمس) و جشن فروپاشی جمهوری اسلامی ایران بودند.

مسئول معاونت بررسی و گفتمان سازی بسیج اساتید فارس در ادامه گفت: البته آمریکا هرگز به این آرزوی خود نرسید و حتی ایران اقدام به گام برداری برای ۴۰ سال دوم خود کرد ومقام معظم رهبری بیانیه گام دوم را صادر کردند و نشان داد که برای آینده برنامه داریم .

وی با اشاره به تشکل مجلس یازدهم و ارائه طرح “اقدام راهبردی لغو تحریم ها” گفت: هرچند برخی از این بندهای مصوبه از طریق دولت دوازدهم رعایت نشد و جلسات و مذاکراتی را انجام دادند ولی از این مذاکرات به نتیجه نرسیدند اما همه این موارد و برنامه های ارائه شده ی مجلس و دولت جدید نشان میدهند که ایران در حوزه انرژی هسته ای برنامه ریزی خاصی دارد.

صفرپور با بیان اینکه دولت سیزدهم قرار است ۸ آذر ماه برای مذاکره در نشست وین شرکت کند، اظهار داشت: به نظر می رسد سه شرط را مطرح خواهند کرد لغو تمام تحریم ها اولویت اصلی است  و از طرفی راست آزمایی و ضمانت اجرای تعهدات و قراردادها از دیگر شروط دولت ایران خواهد بود تا حتی با تغییر دولت ها از جمله آمریکا، این کشورها به تعهداتی که داده اند، پایبند باشند.

این استاد دانشگاه با نگاهی به روند مذاکرات در سال های اخیر و دولت های گذشته، اذعان داشت که تمام این سالها می تواند یک تجربه گران بها باشد و ایران تقریبا دو دهه است که با کشورهای غربی وارد مذاکره شده و در دولت اصلاحات و زمانی که آقای روحانی دبیر شورای عالی امنیت ملی و رئیس تیم مذاکره کننده هسته ای بود، ایران دو سال برای نشان دادن حسن نیت، صنعت هسته ای خود را تعلیق و تعطیل نمود.

وی افزود: اما کشورهای غربی به تعهدات خود عمل نکردند و باز همین تجربه تلخ را در دوران ریاست جمهوری دولت قبل شاهد بودیم که ۸ سال اقتصاد کشور را به برجام گره زدند و بر اساس یک اشتباه محاسباتی که فکر میکردند مشکلات اقتصادی مساله تحریم ها است و از طرفی تحریم ها نیز به دلیل مساله هسته ای است به دنبال گفتگو با اصطلاحی به نام کدخدا بود و فکر می کردند با گفتگو و مذاکره می توانند این مشکلات را حل کنند.

این کارشناس سیاسی گفت: این گره زدن اقتصاد کشوربه مسائل خارجی و بیان وعده هایی که همه تحریم ها با امضاء برجام لغو خواهد شد به دنبال حل مشکلات بودند اما نتیجه عکس داد و حتی بر تحریم ها نیز افزوده شد و حتی دولت امتیازات زیادی را به کشورهای غربی داد و آنها به تعهدادت خود پایبند نبودند و امتیازات یا خدماتی به کشور ندادند.

صفرپور با تاکید بر تجربه اندوزی از دوره های قبل افزود: در مذکرات گذشته مقام معظم رهبری (ع) بارها ۹ شرط اساسی را برای دولت در روند مذاکره مشخص کرده بودند که متاسفانه دولت قبل رعایت نکرد اما به هرنحو یک تجربه تلخی بود که از این داستان بدست آوردیم و مردم غیر قابل اعتماد بودن آمریکا را لمس و تجربه کردند.

وی خاطرنشان کرد: پس دولت جدید باید از این مساله درست بگیرد و بداند از شروط مشخص شده مقام معظم رهبری نیز در مذاکرات آینده رعایت کنند. دولت باید به دنبال نتیجه باشد و نباید مانند دولت قبل بیان کند که هر قراردادی بهتر از نداشتن قرارداد است،  بلکه باید به دنبال قراردادی باشیم که باعث منفعت مردم باشد.

انتهای پیام/س


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا