کرمان

۵۰ درصد دانش‌آموزان باید به مدارس فنی و حرفه‌ای هدایت شوند

به گزارش برگزیده های ایران از کرمان، یوسف نوری ظهر امروز در همایش تجلیل از خیران و فعالان اقتصادی مدرسه‌ساز استان کرمان اظهار داشت: اگر مجمع خیرین نبود ما در آموزش و پرورش مشکلات زیادی داشتیم.

وی بیان داشت: جامعه خیرین مدرسه‌ساز نقش بی‌بدیلی در آموزش و پرورش قبل و بعد از انقلاب داشته‌اند و دست همه این افراد از جمله عطا احمدی (پدر مدرسه‌سازی ایران) را می‌بوسیم.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: اعتقاد داریم ۷ هزار هنرستان ما که بیش از ۹۰۰ مدرسه غیردولتی هستند از هنرستان مصرف به هنرستان تولید تبدیل شوند.

نوری با اشاره به تدریس خود در هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش اضافه کرد: اگر بخواهیم به شاخص‌های اقتصادی و توسعه انسانی برسیم باید به مهارت‌های فنی و حرفه‌ای توجه داشته باشیم.

وی یادآور شد: در برنامه ششم توسعه باید ۵۰ درصد دانش‌آموزان دوره متوسطه در مدارس کاردانش و فنی و حرفه‌ای باشند که در حال حاضر این آمار برابر با ۳۵ درصد است.

محمدمهدی زاهدی نماینده مردم کرمان و راور در مجلس با بیان اینکه اگر خیرین نبودند، کار آموزش و پرورش راه نمی‌افتاد، بیان داشت: عطا احمدی پدر مدرسه‌سازی ایران، خانه خود در کرمان را وقف کرد و مدتی در آن مدرسه و در اتاق سرایداری زندگی می‌کرد و اجاره آن سرایداری را هم به حساب آموزش و پرورش واریز می‌کرد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی از خلق بودجه‌های مختلف برای آموزش و پرورش خبر داد و این بودجه‌ها را برای این بخش مثمر ثمر خواند.

نهضت مدرسه‌سازی در استان کرمان با همکاری خیران

همچنین رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان در سخنانی اظهار داشت: نهضت مدرسه‌سازی در استان کرمان با همکاری خیران کلید خورده است و نخستین مدرسه اتاق بازرگانی  رادر دهه فجر گذشته در زادگاه شهید سلیمانی افتتاح کردیم.

سید مهدی طبیب‌زاده ادامه داد: مدرسه‌سازی در راستای وظایف سازمانی اتاق بازرگانی نیست اما اتاق بازرگانی استان کرمان با توجه به اینکه فضای آموزشی کرمان کمتر از متوسط کشوری بود با کمک خیران اقتصادی وارد عرصه مدرسه‌سازی شد.

وی خاطرنشان کرد: افراد بسیاری با ما همراه شدند و تحول بنیادین در بحث مدرسه‌سازی در کرمان روی داده است و خواستار توجه ویژه به خیران مدرسه‌ساز هستیم.

طبیب‌زاده ابراز داشت: نظام فنی و حرفه‌ای در آموزش و پرورش به‌عنوان یک زیرنظام نیست بلکه به عنوان کارآفرینی و اشتغال است و باید به عنوان یک سیستم در وزارت آموزش و پرورش مدنظر قرار گیرد.

وی ادامه داد: ۷ هزار هنرستان کار و دانش، ۱۲ هزار آموزشگاه فنی و حرفه‌ای، ۳۰۰ دانشگاه فنی و حرفه‌ای و علمی و کاربردی در کشور داریم، اما با فقدان مهارت مواجه هستیم و انبوه فارغ التحصیلان فاقد مهارت را می‌بینیم.

طبیب‌زاده اضافه کرد: اگر بخش خصوصی به‌عنوان بهره‌بردار در عرصه‌های مختلف اقتصادی بتواند در تصمیم‌سازی، تصمیم‌گیری و اجرا حضور داشته باشد با کمک دولت می‌تواند نیروهای آماده کار را تحویل جامعه دهد.

وی با اشاره به اینکه هر فارغ التحصیل دارای مهارت از ۲۲ درصد شانس شغلی بیشتری برخوردار است، عنوان کرد: طراحی مدل مرکز استعدادهای فنی و حرفه‌ای در مدرسه اتاق بازرگانی به عنوان پایلوت کشوری را انجام داده‌ایم و می‌خواهیم، بهترین فضای آموزشی کرمان را به فنی و حرفه‌ای اختصاص دهیم و از خبرگان فنی و حرفه‌ای کشور برای طراحی دوره‌ها کمک گرفته‌ایم.

رئیس مجمع خیرین مدرسه‌ساز استان کرمان هم در سخنانی اظهار داشت: خیران انسان‌هایی هستند که مقام بالایی دارند زیرا از مال خود گذشته‌اند و بعضی از آنها آنقدر رشد می‌کنند که از این عالم خاکی جدا می‌شوند.

آدینه‌زاده بیان داشت: آب‌انبارها و مدارس ساخته شده توسط عطا احمدی پدر مدرسه‌سازی ایران که کرمانی‌ست نشان می‌دهد، خیران در کرمان از گذشته فعالیت زیادی داشته‌اند.

وی ادامه داد: ساخت ۲۰۰ مدرسه، راه‌اندازی اردوگاه‌های شهید رجایی و شهید باهنر، پرورشگاه بانک‌توکلی و یک هزار منزل مسکونی برای محرومان گوشه‌ای از خدمات عطا احمدی است و وی همچنین منزل مسکونی خود را تبدیل به مدرسه کرد و آن را به نام همسرش نامگذاری کرد.

انتهای پیام/۸۰۰۱۹/ق


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا