جایگاه نصف جهان در تئاتر کمدی کشور/«زایندهرود» به «خندستان» رفت
جایگاه نصف جهان در تئاتر کمدی کشور/«زایندهرود» به «خندستان» رفت
به گزارش برگزیده های ایران از اصفهان، محمدصادق سجاد زاده با اشاره به برگزاری جشنواره ملی تئاتر خندستان با اشاره به اینکه تلاش جشنواره تئاتر خندستان نیز بر تولید آثار طنز و کمدی در کشور و کمک به بازار مخاطبان وقرار گرفتن بازار طنز در سبد هزینه خانوار است، اظهار کرد: شکلگیری بعضی از وضعیتها شاید بتواند به کاربردی بودن جشنواره کمک کند؛ بهطور مثال اضافه شدن بخش پژوهش یا بخش تولید محتوا و تولید آثار مکتوب فاخر در این زمینه میتواند مؤثر واقع شود یا اضافه کردن بخش نمایشنامهنویسی در جشنواره میتواند بخشی از مشکلات در حوزه آثار مکتوب طنز و کمدی را مرتفع کند. البته بخشی از نیاز تولید آثار طنز به همین نمایشنامههای مؤثر و قابلاعتماد و فاخر است.
وی افزود: در سال گذشته با توجه به شیوع کرونا جشنواره خندستان بهصورت غیرحضوری و در قالب نمایشنامههای کمدی و طنز برگزار شد که این رویکرد میتواند در خلال جشنواره و در قالب رقابتهای نمایشنامهنویسی در دورههای بعدی نیز ادامه پیدا کند.
معاون فرهنگی هنری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان تاکید کرد: آمادگی داریم تا آثاری که سال گذشته توسط دبیرخانه جشنواره دریافت شدند را در اختیار کارگردانان علاقهمند به آثار ارزشمند و فاخر قرار دهیم تا از آثار برگزیدگان دوره قبل نیز برای رونق تولید آثار فاخر کمدی استفاده شود.
وی تاکید کرد: امسال بعد از حدود ۱۰ سال جشنواره خندستان بهصورت حضوری و با بیش از ۲۲۰ اثر در بخش اولیه از حدود بیش از ۲۰ استان کشور برگزار شد که در بخش رقابتی و در فرایند انتخابی داوران در مرحله اول بیش از ۴۰ اثر وارد فرایند رقابتی شدهاند، بنابراین به نظر میرسد این فرایند ابتدای راه است و هنوز نیاز دارد تا این نهال نوپا مقداری قوت و قدرت بگیرد و با همراهی هنرمندان عرصه نمایش بتواند مقداری به اعتلای تئاتر طنز در کشور کمک کند.
سجاد زاده بیان کرد: تلاشمان این است با همکاری دفتر هنرهای نمایشی وزارت ارشاد جشنواره تئاتر کمدی خندستان را در تقویم مناسبتها و رویدادهای هنری کشور درج کنیم و اصفهان را به یکی از پایگاههای جدی عرصه نمایش طنز تبدیل کنیم تا این رونق در کشور بهصورت مستمر و سالیانه اتفاق بیفتد
نائب رئیس پنجمین دوره جشنواره تئاتر ملی خندستان تاکید کرد: استمرار جشنواره بهویژه جشنواره طنز خندستان به کمک و حمایت همگان نیاز دارد و با توجه به اینکه امروز نمایش طنز مورد اقبال و نیاز جامعه است، اگر بتوانیم با آثار فاخر این نیاز را تأمین کنیم آثار سخیف و یا نازل و کممایه و کمبهره خودبهخود از عرصه خارج میشوند و جای خود را به آثار پر مایع و فاخر خواهند داد که بتوانند به غنای فرهنگی و بهروزی جامعه و به رشد اجتماعی کمک کنند.
طنز و هنرهای نمایشی یک قالب مؤثر در بیان انتقال مفاهیم
وی ادامه داد: دیگر اینکه هنرمندان باید جشنواره را از خودشان بدانند و برای آن تلاش کنند و جشنواره را بهمثابه یک رویداد ملی و بینالمللی ببینند که میتواند به اعتلای تئاتر کمک کند و از کمک به آن دریغ نکنند؛ بخش دیگری نیز به مدیران شهری و تصمیم گیران و موثران اجتماعی برمیگردد که مسئله تئاتر طنز و هنرهای نمایشی را بهعنوان یک قالب مؤثر در بیان انتقال مفاهیم و آموزههای فرهنگی و اجتماعی و هویتی ببینند.
سجادزاده اضافه کرد: هنر نمایش ازجمله هنرهای باسابقه و کهن است که سالها و قرنها از عمر آن میگذرد و ریشههای جدی عرصه هنر و در انتقال مفاهیم بهشدت مؤثر است؛ بنابراین اینکه مدیران شهری و مسئولان اجتماعی بدانند که این قالب را نمیتوانند انکار کنند و از این عرصه جدی هنری نمیشود چشم پوشید و باید برای آن برنامهریزی داشت و از ظرفیت آن برای غنای فرهنگی جامعه بهره برد و مفاهیم هویتی و تاریخی و فرهنگ خود را بهواسطه تئاتر در عرصه بینالمللی عرضه کنیم، نیز مهم است.
وی با تأکید بر اینکه اصفهان یکی از مهدهای تمدن تاریخ و فرهنگ و هنر این کشور است و آسیب دیدن بخشی از آن منجر به آسیب دیدن بخشهای دیگر میشود، گفت: موضوع زایندهرود در جشنواره خندستان برای ما موجودیت داشته و خواهد داشت و امسال در بخش ویژه قرارگرفته است؛ برای ما اینکه مسئله زایندهرود به یک مسئله جدی ملی تبدیل شود مهم است و همانطور که دریاچه ارومیه، کارون، هامون و ارس مهم است پس حضور زایندهرود در جشنواره خندستان موضوع سیاسی نیست و از ورود به حاشیههای سیاسی در جشنواره خندستان بهشدت پرهیز داریم.