گیلان

بیمه کشاورزی رکن جدایی‌ناپذیر امنیت غذایی کشور/چرا کشاورزان از بیمه استقبال نمی‌کنند؟

به گزارش برگزیده های ایران از رشت، کشاورزی یکی از پرمخاطره‌ترین فعالیت‌های اقتصادی است؛ محصولاتی که براثر خطرات محیطی همچون تغییرات ناگهانی و بی‌موقع دما، خشک‌سالی و یا طوفان ممکن است خسارت‌های زیادی را به کشاورزان وارد کند. 

بیمه کشاورزی یکی از اهرم‌های توسعه کشاورزی و قوت قلبی برای کشاورزان به شمار می‌رود که باهدف استمرار تولید کشاورزی به‌خصوص در مناطقی از کشور که کشت محصولات استراتژیک رواج بیشتری دارد همچون استان گیلان، بسیار سودمند است. 

به‌طورکلی خسارت‌های قهری که ازدست کشاورز خارج که در طول دوره تولید می‌تواند برای محصول وارد شود تحت پوشش بیمه هستند به این صورت که قسمت عمده‌ای از خسارت به کشاورزان پرداخت خواهد شد؛ با بیمه کشاورزی است که کشاورز می‌تواند با جبران خسارت، به تولید محصول خود ادامه دهد. 

بیمه، محصولات کشاورزی شامل محصولات زراعی، باغی، دامی و شیلاتی وعوامل تولید است و بیش از ۱۵۷ محصول را تحت پوشش خود قرار می‌دهد. 

شرایط متفاوت در گیلان همیشه موجب شده تا محصولات کشاورزی گیلان با تهدیدهای روبرو باشد؛ در فصل بهار باعث سرمازدگی درختان و از بین رفتن گل‌های آن می‌شود؛ در فصل تابستان برنج با باران‌های ناگهانی در زمان برداشت محصول روبرو هست که می‌تواند درصد قابل‌توجهی از محصول را از بین ببرد؛ در فصل پاییز وقوع باران‌های سیل‌آسا و طوفان می‌تواند برخی از محصولات را از بین ببرد؛ در فصل زمستان پدیده برف‌های پی‌درپی می‌تواند روی محصولات مرکباتی که روی درخت در حال رشد هستند، بنشیند و موجب شکستگی درختان و سرمازدگی و یا باعث کاهش کیفیت محصولات شود. درزمینه‌ی دامی وجود یک بیماری موجود در یک دام ممکن است که دام‌های دیگر هم به آن آلوده شوند و درنتیجه موجب مرگ آن‌ها شود. در برابر تمام این اتفاقات یک کشاورز یا یک دامدار نمی‌تواند کاری انجام دهد و اینجاست که وجود بیمه محصولات کشاورزی بسیار حائز اهمیت است. 

عبدالهی فر، معاون خدمات بیمه بانک کشاورزی گیلان می‌گوید: صندوق بیمه کشاورزی از سال ۶۳ به‌عنوان موسسه مالی حمایت‌گر از فعالیت کشاورزی درکشور آغاز به کارکرده است و در گیلان از سال ۶۸ فعالیت خودش را شروع کرده و هم‌اکنون در گیلان بیش از ۷۸ نوع محصول را تحت پوشش بیمه‌ای قرار می‌دهد. 

به گفته وی، در استان گیلان ۷۰ هزار نفر محصولات کشاورزی خود را بیمه کرده‌اند و در سال زراعی گذشته بالغ‌بر ۶۵۰ میلیارد ریال در عرصه‌های کشاورزی تعیین خسارت شده که غرامت بخشی از خسارت‌ها پرداخت‌شده است. 
طبق قوانین و آیین‌نامه‌های موجود، بخش قابل‌توجهی از حق بیمه کشاورزی را در سراسر کشور دولت می‌پردازد و این مهم یکی از بزرگ‌ترین مشوق و حامی در حفظ امنیت غذایی کشور است. 

محمد رحمانی، رئیس اداره آموزش و ترویج صندوق بیمه کشاورزی نیز می‌گوید: هم گستردهِ جغرافیای سیاسی کشور، جغرافیای کشاورزی وجود دارد و علاوه بر آن اقلیم و میکرو اقلیم در کشور بسیار زیاد است و این موضوع موجب شده تا در یک پهنه جغرافیای میزان خسارت به محصولات کشاورزی نامساوی باشد. 

وی گفته، تنوع و گوناگونی زیستی و فرهنگی، تنوع و گوناگونی مخاطرات و حوادث و تنوع و گوناگونی محصولات و تولیدات کشاورزی نیز موجب شده تا نیاز به بیمه کشاورزی در کشور به امری مهم تلقی شود. 

آن‌طور که رئیس اداره آموزش و ترویج صندوق بیمه کشاورزی گفته از ۴۰ بلیه طبیعی دنیا، ۳۴ بلیه در کشور ما وجود دارد و این بلیه‌ها ریسک تولید را پرخطر می‌کند و این مسئله نیز دال بر روی آوردن به بیمه کشاورزی است. 
نکته قابل‌ذکر دیگر اینکه، تولید در بخش کشاورزی باید مدیریت شود که هم‌اکنون وزارت جهاد کشاورزی متولی آن است. 

در حال حاضر انواع و اقسام تولی گری‌ها اعم از معاونت‌ها، سازمان‌ها، مراکز پژوهشی و تحقیقاتی و مؤسسات در کشور وجود دارد که حوزه کشاورزی را مدیریت می‌کنند اما جالب اینجاست که علیرغم تلاش همه‌جانبه آن‌ها، هنگامی که خساراتی بر کشاورز تحمیل می‌شود، این بیمه کشاورزی است که سینه سپر می‌کند و باید مدافع حقوق تضییع‌شده کشاورز و رقیق‌کننده خسارت‌های آن‌ها باشد. 

رحمانی معتقد است خرده‌مالک بودن کشاورزان، پرمخاطره بودن تولید در بخش کشاورزی، عدم وجود الگوی کشت، درهم تنیدگی بخش دولتی و خصوصی و وقوع خسارت‌های فاجعه‌بار ازجمله مختصات و دلایلی است که نیاز این حوزه به بیمه و حمایت‌گر را دوچندان می‌کند. 

تولید در بخش کشاورزی ارزشمند است و به همین منظور به سبب اهمیت دادن به امنیت غذایی و ارزش نهادن به تولیدات محصولات کشاورزی بیمه کشاورزی راه‌اندازی شده است و همگان مجاب هستند تا بیمه کشاورزی و سوق دادن کشاورزان به این سمت‌وسو را تقویت کنند. 

همه شرکت‌های بیمه یک نوع توزیع‌کننده ریسک هستند و کارکرد یک نظام بیمه‌ای سرشکن کردن حجم خسارت‌بین خریداران بیمه است و به‌نوعی می‌توان مدعی شد که نقش بیمه قابل‌تحمل کردن خسارت و یا رقیق کردن آن‌ها است. 

حفظ ثروت ملی، ایجاد تضمین برای سرمایه‌گذاری، ایجاد اعتبار، توسعه سرمایه‌گذاری، افزایش سطح کیفیت سطح زندگی از مزیت‌های بیمه کشاورزی است و هرچقدر افراد بیشتری از جامعه در یک نظام بیمه‌ای مشارکت کنند میزان زیان وارده به خسارت دیدگان به میانگین زیان جامعه نزدیک‌تر خواهد بود. 

فرهنگ‌سازی و ترویج بیمه اصلی است که باید از سوی مسئولان جهاد کشاورزی، دهیاری‌ها، شوراهای روستا، تشکل‌های مردم‌نهاد به آن توجه شود که نقش رسانه‌ها در ترویج این مهم بسیار اثرگذار است. 

آن‌طور که مسئولان بیمه کشاورزی اعلام کرده‌اند از ۸۰۰ میلیارد تومان حق بیمه که صندوق بیمه طی سال گذشته جمع‌آوری کرده‌اند، ۲۷۰ میلیارد ریال توسط بیمه گذاران گیلان پرداخت‌شده است در حالیکه میزان خسارت تعیین‌شده در استان توسط صندوق بیمه ۶۵۰ میلیارد ریال بوده است. 

حفظ تولید و امنیت غذایی از الزامات واجب در هر کشور است و اگر دامنه و شعاع پوشش بیمه در کشور و به‌تبع آن در استان گسترده‌تر نباشد و سال‌به‌سال محدودتر شود، دولت باید هزینه مابه‌التفاوت خسارت وارده به کشاورزان زیان‌دیده را بپردازد.

اصل نفع بیمه پذیر، اصل حد اعلای حسن نیت، اصل علیت، اصل نسبیت و اصل غرامت از پنج اصل نظامِ بیمه‌ای است و امید است این اصول هم از سوی بیمه‌گذار و هم از سوی بیمه‌گر موردتوجه و عنایت قرار بگیرد. 
به گزارش فارس، گیلان حدود ۳۰۰ هزار نفر بهره بردار کشاورزی دارد. 

انتهای پیام/۸۴۰۰۸/ر


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا