کردستان

تقویت زیرساخت های فرهنگی محور توسعه فرهنگی در کردستان است

به گزارش خبرگزاری برگزیده های ایران، عبید رستمی ظهر امروز در آیین رونمایی از پوستر سی و دومین جشنواره تئاتر استان در جمع خبرنگاران رسانه‌ها  در سنندج  اظهار کرد: توسعه زیرساخت.های فرهنگی زمینه ایجاد بازار تولید و عرضه محصولات فرهنگی و اشتغالزایی در استان را فراهم می کند.

وی توزیع عادلانه امکانات و تمرکززدایی امکانات از مرکز به استان ها را از رویکردهای مثبت وزارت فرهنگ و ارشاد دانست و گفت: تشکیل انجمن دف در استان از نگرش‌های ویژه وزارت ارشاد در راستای تمرکززدایی است.

وی با اشاره به اینکه ساخت تالار مرکزی سنندج از سال ۷۹ آغاز شده است اظهار کرد: این مجموعه فرهنگی اعتباراتی به آن تخصیص یافته است هم اکنون بیش از ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار است امید است تا بهار سال آینده تکمیل و به بهره.برداری برسد.

مدیرکل ارشاد کردستان افزود: وزیر ارشاد بر پی گیری تجهیزات سالن و پلاتوهای استان تاکید ویژه دارد.

وی حوزه فرهنگ و هنر را یکی از حوزه‌های وسیع توصیف کرد و گفت: حوزه تئاتر مهم‌ترین بخش فرهنگ و هنر است، هنر نمایش از هنرهای فوق انسانی است که تمام هنرها را در خود جمع کرده و ارتباط زنده با مخاطبان برقرار می‌کند.

به گفته وی، افتتاح کتابخانه مرکزی سنندج با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اتفاق مبارکی است و می.تواند به ارتقا فاکتورهای فرهنگ کتابخوانی کمک کند.

رستمی با اشاره به شرکت کردستان در طرح پایتخت کتاب افزود: سنندج در میان ۱۹۱ شهر و در میان ۳۶ شهر برگزیده به عنوان پنج شهر برگزیده پایتخت کتاب ایران انتخاب شد.

وی جشنواره تئاتر خیابانی در مریوان را یکی از رویدادهای فرهنگی استان برشمرد و افزود: این جشنواره بازتاب فرهنگی مثبتی در تمام ایران داشته است.

رستمی هنرمندان تئاتر مریوان را از هنرمندان شاخص استان دانست و افزود: تئاتر خیابانی مریوان پس از ۲ سال شیوع کرونا در کشور امسال با مدیریت فرمانداری، اهالی فرهنگ و هنر به بهترین شکل برگزار شد.

به گفته وی، برگزاری جشنواره‌های استانی و منطقه.ای در استان می‌تواند به تقویت فرهنگ استان و همگرایی میان ادارات کمک کند.

وی فعالیت‌های فرهنگی را دغدغه شوراهای شهر و شهرداری دانست و گفت: شوراها مطالبه‌گر برنامه‌های فرهنگی هستند.
 
رستمی تاکید کرد: هنرمندان نمایش، انجمن نمایش و نیز خبرنگاران حوزه فرهنگ و هنر باید مطالبه‌گر باشند.

وی گفت: فرهنگ و ارشاد درصدد 
 برنامه های فرهنگی را با نگرش مردمی و مشارکت مردمی برگزار کند.

مدیرکل ارشاد کردستان نگرش برخی مدیران استان به حوزه های فرهنگی را قابل تحسین دانست و افزود: کردستان از ظرفیت.ها و پتانسیل.های فرهنگی و هنری ارزشمندی برخوردار است.

وی یادآورشد: هنرمندان با بهره‌گیری از فضای مجازی در کمترین زمان و با کمترین هزینه می‌توانند با مخاطب ارتباط برقرار کنند.

وی افزود: جشنواره تئاتر طنز دیواندره، جشنواره تئاتر کردی سقز و جشنواره تئاتر خیابانی مریوان را از جشنواره‌های ویژه‌ای است که در استان برگزار می‌شود که مخاطبان زیادی دارد.

رستمی تئاتر کردستان را مرجع تئاتر تمام کردهای جهان دانست.

رستمی چاپ نمایشنامه.های برگزیده های ایرانی را یکی از برنامه های فرهنگ و ارشاد اسلامی دانست و گفت: تا پایان سال جاری جلد نمایشنامه های برگزیده های ایرانی چاپ خواهد شد.

وی افزود: با همکاری دانشگاه آزاد سنندج و کردستان‌شناسی سه جلد نمایشنامه کردی و با همکاری اداره ارشاد و حوزه هنری دانشنامه فرهنگ و هنر در استان چاپ می‌شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان از انتشار و چاپ تاریخ تئاتر استان کردستان خبر داد.

وی افزود: یکی از تاثیرات مثبت جشنواره کردی انتشار جلدهای کردی است که در این زمینه محدودیتی نداریم.

رستمی با اشاره به نگرش ویژه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد:  حمایت از کسب و کارهای آسیب دیده از بیماری کرونا ، پرداخت تسهیلات کم بهره به متقاضیان، پرداخت وام ۱۴ درصد با همکاری صندوق کارآفرینی امید، پرداخت وام ۱۲ درصد از طریق سامانه کارآ، حمایت از مشاغل آسیب دیده ( موسسات، چاپخانه ها، نویسندگان ) ،نشریات محلی، انجمن موسیقی، انجمن سینمای جوان  و مستمری بگیران از برنامه های وزارت ارشاد به این اقشار در راستای کاهش آسیب های کروناست.

رستمی تاکید کرد: این اداره کل از مستمری بگیران حوزه فرهنگ و هنر به صورت جدی حمایت خواهد کرد.

رستمی درجه بندی هنرمندان متناسب با تحصیلات آنها را یکی از برنامه های اداره کل برشمرد و گفت: هنرمندان باید حقوق متناسب با تحصیل شان دریافت کنند.

وی برخورداری از هنر کارت صندوق هنرمندان و نویسندگان را حق فعالان عرصه فرهنگ و هنر دانست و گفت: افرادی که در این عرصه ها فعالیت پررنگی دارند می توانند از بیمه برخوردار شوند.

انتهای پیام/۲۳۳۰/۸۵


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا